Konec elektrické revoluce. Prodej aut na baterie v Německu po snížení dotací klesl o 83 %
Zastánci elektromobility často obhajují dotace placené z daní všech občanů mimo jiné tím, že jde pouze o dočasné řešení, které má nastartovat trh, a že až si motoristé uvědomí, jak dobrý elektromobil je, státní dotace už nebudou potřeba. Sami si ho koupí. Že realita není tak růžová, zjišťují v současné době němečtí politici, kteří (jak už asi víte) chtěli, aby do konce tohoto desetiletí jezdilo na domácích silnicích 15 milionů elektromobilů. Háček je v tom, že v prvních týdnech nového roku se prodej automobilů na baterie prakticky zhroutil.
Trh s elektromobily utrpěl po snížení dotací velkou ztrátu. Místní sdružení automobilového průmyslu (VDA) navíc upozorňuje, že výrobci očekávají pokles zájmu o tento typ pohonu i v roce 2023. Co přesně se stalo?
Na začátku roku mnozí nešetřili nadšením, když vyšlo najevo, že v prosinci se na německém trhu prodalo 104 325 elektromobilů a 69 801 plug-in hybridů. Pragmatičtěji smýšlející lidé však věděli, že to byl také důsledek dotační politiky, která měla být od nového roku výrazně omezena, takže značná část motoristů nebo firem jednoduše urychlila nákup nového vozu, aby získala nárok na vyšší pojistné nebo tzv. ekologický bonus.

Jen pro pořádek připomínáme, že Němci dosud přispívali majitelům elektromobilů částkou 6 000 eur (cca 143 tisíc Kč) na cenu vozu do 40 000 eur (cca 950 000 Kč). Tyto dotace však skončily.
Od 1. ledna 2023 nebude Německo přispívat na plug-in hybridy ani centem a na elektromobily se dotace snížila. Kromě toho mohou od 1. září 2023 žádat o „Umweltbonus“ pouze soukromé osoby a spolkový fond snížil svůj rozpočet na 2,1 miliardy eur, v přepočtu cca 50 miliard Kč. Pokud by byl rozpočet v srpnu snížen, do konce roku by v něm už nebyly žádné peníze.
A jak výše uvedené změny ovlivnily prodejce nových vozů? Registrace plug-in hybridů klesly v lednu 2023 na necelých 9 000 vozů, což představuje pokles o 87,1 %, a registrace elektromobilů se propadly na 18 100 kusů, což představuje pokles o 82,7 %.

Abychom nejnovější údaje uvedli do kontextu, je třeba je porovnat s lednem 2022. A pokud můžeme soudit z rozdílu, ani slibovaných 15 milionů elektromobilů za méně než 8 let se zatím nezdá. V meziročním srovnání klesl prodej čistě bateriových vozidel o 13,2 % a dobíjecích hybridů o 53,2 %.
Jak se bude vyvíjet počet registrací těchto vozů v roce 2023, si zatím netroufáme odhadnout, ale Němci mají zřejmě nekonečné zásoby optimismu. I když připouštějí, že registrace PHEV klesnou téměř o třetinu, věří, že nakonec prodají o 8 % více elektromobilů než v roce 2022.
Zdroj: redakce, Automobilwoche