Automobilka ruší objednávky na stále prodávaný 40 let starý vůz, nemůže ho dál vyrábět
Zní to neuvěřitelně, ale je to pravda. Tedy až na ten mírně zakulacený věk. Ve skutečnosti byl tento model uveden na trh v roce 1984, takže za dva roky nebude 40 let starým vozem. O čem to mluvíme? Pokud tipujete nějaký offroad a hádáte, že by mohl pocházet od Toyoty, pak jste na správné stopě.
Ve skutečnosti mluvíme o Land Cruiseru 70 (J7), který se stále vyrábí a Japonci už mají tak dlouhý seznam objednávek, že je raději přestanou v Austrálii přijímat, aby uspokojili ty, kteří už zaplatili jako první. Ale i těch bude dosaženo v nejlepším případě v polovině desetiletí.
Toyota nenápadně přiznává, že její „veterán“ je jedním z nejziskovějších modelů celého koncernu. Není divu. Vývoj Land Cruiseru 70 se od jeho uvedení na trh v roce 1984 musel dávno zaplatit, navíc jde o poměrně jednoduché vozidlo, které má mnohem méně elektroniky než jiné moderní vozy… jenže i tak je v něm stále dost dílů, které komplikují jeho výrobu (a postupně přibývají další, aby se udržel na trhu). A proto se čekací doby začínají vymykat kontrole.
Je vlastně podobný zcela novému Land Cruiseru 300. I ten jde ke dnu a dodací lhůty některých verzí se prodloužily až na čtyři roky. „Sedmdesátka“ je na tom podobně.
Podle webu CarExpert je LC 70 jedním z nejhůře postižených modelů Toyoty v krizi polovodičů. Pravděpodobně to souvisí s tím, že Japonci před několika měsíci připravili pro tento stroj pokročilejší bezpečnostní prvky a povýšili jej na těžký užitkový vůz, aby se Land Cruiser mohl prodávat jako středně velký nákladní automobil.
Tato Toyota se samozřejmě neprodává v řádech statisíců a prodejci v mnoha částech světa pak nemají co prodávat. CarExpert dokonce tvrdí, že některým australským zákazníkům bylo řečeno, že LC 70 dostanou za tři až čtyři roky, nebo nikdy.
To je také důvod, proč se oficiální dealerství Toyoty u protinožců rozhodlo ukončit objednávkový systém. „Dodávky vozů jsou ovlivněny přetrvávajícími výpadky ve výrobě, které mají dopad na automobilový průmysl po celém světě, a navíc popularita tohoto modelu mezi australskými zákazníky zůstává stále vysoká,“ oznámil místní dovozce.
Land Cruiser 70 se v Austrálii prodává se vznětovým osmiválcovým motorem o objemu 4,5 litru s výkonem 205 koní a točivým momentem 430 Nm a je k dispozici výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem 4×4.
A abyste neměli pocit, že píšeme o něčem extrémně vzdáleném, jen připomínáme, že „sedmdesátku“ si stále můžete koupit v Evropě, dokonce i v sousední České republice. Nevýhodou je, že v Praze a Plzni lze tento model koupit pouze s benzinovým šestiválcem o objemu 4,0 litru, který má sice vyšší výkon (227 k), ale také nižší točivý moment (360 Nm) a zároveň poněkud horší udávanou průměrnou spotřebu (13,8 l benzinu oproti 10,7 l nafty).
Zdroj: carexpert.com