Automobilka Aston Martin přichází s finální edicí svého sportovního vozu V12 Vantage

Přidat na Seznam.cz

Před 15 lety Aston Martin odhalil nový vůz postavený na předpokladu, že do nejkompaktnějšího modelu zaměřeného na řidičský zážitek bude instalován největší a nejsilnější sériově vyráběný motor. Byl to koncept V12 Vantage RS, který se dostal do výroby a prostřednictvím následných verzí, které vytvořily ikonickou krevní linii, píše web Piston.

Tato linie se nyní blíží ke svému konci a „odchází na svém vrcholu“, jak říká generální ředitel Aston Martin Tobias Moers, o nejrychlejší, nejdivočejší a dynamicky nejdokonalejší verzi ze všech. Zatímco ostatní výrobci představují „první edice“ svých nových modelů, Aston Martin představuje „finální edici“ modelu V12 Vantage.

Výroba modelu V12 Vantage je striktně omezena na 333 kusů, z nichž všechny již byly zamluveny hned po potvrzení nového modelu V12 Vantage v prosinci loňského roku. Stejně jako u mnoha podobných limitovaných edic počet zájemců převyšuje nabídku, takže existuje registr zájemců, kteří čekají, až si to někdo rozmyslí. První zákazníci dostanou své vozy do června letošního roku.

Motor je srdcem každého vozu Aston Martin, ale nikdy tomu tak nebylo více než v tomto voze, který je nejrychlejším a nejvýkonnějším Vantage, jaký byl kdy vyroben. Čtyřvačkový 5,2litrový dvanáctiválec dosahuje výkonu 700 koní při 6 500 otáčkách za minutu a 753 Nm, který je plně k dispozici v rozmezí 1 800 až 6 000 otáček za minutu. Díky tomu dokáže V12 Vantage zrychlit z klidu na téměř 100 km/h za přibližně 3,4 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 320 km/h.

Výkon proudí přes osmistupňovou automatickou převodovku ZF a mechanický diferenciál s omezeným prokluzem umístěný v zadní části vozu. Unikátní kalibrace převodovky zvyšuje rychlost řazení a interakci s řidičem, přičemž poznatky byly převzaty z modelů V12 Speedster a Vantage F1 Edition. Tento speciálně zkalibrovaný software zajišťuje takovou úroveň kultivovanosti řazení a použitelnosti, která je vyšší než u dvouspojkových převodovek.

K opatřením na snížení hmotnosti patří přední nárazník z uhlíkových vláken, kapota, přední blatníky a boční prahy, zadní nárazník a víko palubní desky z kompozitních materiálů a speciální výfukový systém se dvěma vývody umístěný uprostřed. Tento nový výfukový systém, vyladěný tak, aby hlas V12 Vantage odpovídal jeho vzhledu a výkonu, je vyroben z lehké 1 mm nerezové oceli a ve srovnání se systémem montovaným do modelu Vantage ušetřil přibližně 7,2 kg. Dokonce i baterie je speciálně vyrobená lehká jednotka.

Výkon a charakter motoru doplňují dynamické jízdní vlastnosti, které byly u tohoto posledního modelu V12 Vantage vylepšeny. Je vybaven novým systémem adaptivního tlumení pérování včetně nových protiprokluzových tyčí, pouzder a sestav pružin a tlumičů. Tuhost pružin zavěšení byla zvýšena o 50 % vpředu a o 40 % vzadu, v kombinaci s tuhostí horního uložení se zvýšila o 13 % a nové protiprokluzové tyče jsou o 5 % tužší vpředu a o 41 % měkčí vzadu. Pro zachování pohodlí řidiče byla vzadu zavedena přídavná pružina tender.

Pro zajištění brzdného účinku Aston Martin standardně instaloval karbon-keramický brzdový systém, který ušetřil 23 kg hmotnosti. Ten je vybaven kotouči o rozměrech 410 x 38 mm se šestipístkovými třmeny vpředu a kotouči o rozměrech 360 x 32 mm spárovanými se čtyřpístkovými třmeny vzadu. Kotouče CCB si zachovávají stálý brzdný výkon při vysokých teplotách a byly zkonstruovány tak, aby odolávaly vadnutí brzd při velmi vysokých teplotách.

Přejdeme-li k interiéru, V12 Vantage si zachovává okamžitě rozpoznatelné uspořádání současného modelu Vantage a zároveň dává najevo svou svatozářní pozici sedadly Sports Plus čalouněnými celokoženou poloanilinovou kůží s prošíváním „Wings“ a perforovaným vzorem ve standardní výbavě.

Na přání je k dispozici také nové sedadlo Performance z uhlíkových vláken s odhalenou keprovou skořepinou z uhlíkových vláken a manuálním nastavením v 6 směrech, které nabízí podpůrnou konstrukci sedadla pro ty, kteří mají lepší jízdní dynamiku a výrazný designový charakter. Jedná se o patentovanou konstrukci Aston Martin inspirovanou motoristickým sportem, optimalizovanou tak, aby se ušetřilo 7,3 kg bez snížení komfortu.

Tkané kožené nebo alcantarové výplně sedadel, vložky čalounění a eloxované otočné ovladače, které se nacházejí na středové konzole, mohou být barevně sladěny nebo kontrastovat s barvou karoserie nebo grafiky exteriéru, což poskytuje jemnější barevnou injekci uvnitř kabiny. Vzhledem k tomu, že je k dispozici tolik designových kombinací, nebylo by překvapením, kdyby neexistovaly dva stejné vozy.

Zdroj: piston.my