Auto na dvě poloviny. Takhle si představovali automobilovou bezpečnost v USA před 60 lety
Automobil značky Sir Vival byl víc než jen rozpůleným vozítkem. Byl to pokus přimět Američany, aby se zajímali o bezpečnost silničního provozu desítky let předtím, než se o ni skutečně začali zajímat.
Ale aby si mohli teto vůz koupit, museli by se o bezpečnost silničního provozu zajímat natolik, že by se vzdali všech představ o stylu a smířili se s tou nejpodivnější technikou, jakou si lze představit, píše web Drive.
Dalším problémem byla cena. Vynálezce, Walter C. Jerome z Massachusetts, tvrdil, že bude stát dvojnásobek, než tehdejší velice drahý Cadillac, který byl ještě k tomu hezčí.
Jeromeův vůz se snažil tento nedostatek vykompenzovat obtékanými nárazníky plnými vzduchu, které si vypůjčil z vozu Dodge, a věžičkou řidiče, ke které se ještě dostaneme. Možná hlavním prodejním argumentem, pokud by se vůbec podařilo prodat, by byl kloubový podvozek.
Hnací ústrojí a přední kola byla ve vlastní konstrukci; řidič a tři cestující seděli v kabině spojené univerzálním kloubem. Přední část by se údajně při nárazu vytočila z cesty, čímž by pohltila náraz.
Věžička prý umožňovala řidiči, aby se nerozptyloval cestujícími a měl výhled vysoko, bez překážek a do centra. Přesně jako tank.
Kruhové čelní sklo se otáčelo kolem řidiče a po cestě se čistilo/otíralo z obou stran plstěnými kartáči. Motor a panely karoserie byly vypůjčeny z vozu Hudson z roku 1948, ale pro efekt byly náhodně přeskupeny.
Cestující nastupovali dveřmi, které se posouvaly rovnoběžně s karoserií a pravděpodobně si při tom zakrývali obličej. Tyto dveře by se zřejmě při havárii nerozletěly a karoserie byla bez ostrých hran. Možná to bylo proto, aby si někdo, kdo právě utratil desítky tisíc dolarů za Sir Vival, nemohl některými z nich otevřít žílu.
K dalším prvkům patřil unikátní třetí světlomet na prostoru pro cestující, který při otočení přední části vozu svítil přímo před sebe. Proč? Protože. Byla v něm zabudovaná ochranná klec.
„Najednou je všechno ostatní zastaralé,“ křičela brožura. „Věříme, že je možné spojit krásu s bezpečností.“
Sir Vival byl představen na různých výstavách až po Světovou výstavu v New Yorku v roce 1964. Bohužel se v centrále Hollow Boring neobjevil žádný zájemce ani kupec.
Co se tedy stalo dál?
Dnešní auta jsou bezpečnější než kdykoli předtím. Díky neustále se vyvíjejícím technologiím dnes moderní auta dokáží číst dopravní situaci a v případě potřeby zasáhnout a převzít kontrolu nad vozidlem. Autonomní nouzové brzdění zabrzdí, pokud vozidlo zjistí, že hrozí kolize, zatímco sledování mrtvého úhlu, upozornění na křížící se provoz vzadu a asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu pomáhají řidiče nejen upozornit na nebezpečí, ale v některých případech také podniknout kroky k zabránění kolize nebo jejímu zmírnění.
Když k tomu připočteme adaptivní tempomat, sadu airbagů a rostoucí pokrok v konstrukční integritě moderních vozidel, nikdy jsme nebyli za volantem v případě nehody bezpečnější.
K nehodám samozřejmě stále může docházet a dochází, ale díky těmto technologickým pokrokům se naše šance na přežití zvýšily.
Automobil Sir Vival Waltera C. Jeroma byl v době svého uvedení na trh možná trochu žertovný, ale z hlediska úvah o bezpečnosti silničního provozu tento americký vynálezce předběhl svou dobu o desítky let.
Zdroj: dive.com.au