MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Zdroj

Auto na dvě poloviny. Takhle si představovali automobilovou bezpečnost v USA před 60 lety

bezpečnost, historie, koncept, USA

Automobil značky Sir Vival byl víc než jen rozpůleným vozítkem. Byl to pokus přimět Američany, aby se zajímali o bezpečnost silničního provozu desítky let předtím, než se o ni skutečně začali zajímat.

Ale aby si mohli teto vůz koupit, museli by se o bezpečnost silničního provozu zajímat natolik, že by se vzdali všech představ o stylu a smířili se s tou nejpodivnější technikou, jakou si lze představit, píše web Drive.

Dalším problémem byla cena. Vynálezce, Walter C. Jerome z Massachusetts, tvrdil, že bude stát dvojnásobek, než tehdejší velice drahý Cadillac, který byl ještě k tomu hezčí.

Jeromeův vůz se snažil tento nedostatek vykompenzovat obtékanými nárazníky plnými vzduchu, které si vypůjčil z vozu Dodge, a věžičkou řidiče, ke které se ještě dostaneme. Možná hlavním prodejním argumentem, pokud by se vůbec podařilo prodat, by byl kloubový podvozek.

Hnací ústrojí a přední kola byla ve vlastní konstrukci; řidič a tři cestující seděli v kabině spojené univerzálním kloubem. Přední část by se údajně při nárazu vytočila z cesty, čímž by pohltila náraz.

Věžička prý umožňovala řidiči, aby se nerozptyloval cestujícími a měl výhled vysoko, bez překážek a do centra. Přesně jako tank.

Foto: Sir Vival

Kruhové čelní sklo se otáčelo kolem řidiče a po cestě se čistilo/otíralo z obou stran plstěnými kartáči. Motor a panely karoserie byly vypůjčeny z vozu Hudson z roku 1948, ale pro efekt byly náhodně přeskupeny.

Cestující nastupovali dveřmi, které se posouvaly rovnoběžně s karoserií a pravděpodobně si při tom zakrývali obličej. Tyto dveře by se zřejmě při havárii nerozletěly a karoserie byla bez ostrých hran. Možná to bylo proto, aby si někdo, kdo právě utratil desítky tisíc dolarů za Sir Vival, nemohl některými z nich otevřít žílu.

K dalším prvkům patřil unikátní třetí světlomet na prostoru pro cestující, který při otočení přední části vozu svítil přímo před sebe. Proč? Protože. Byla v něm zabudovaná ochranná klec.

„Najednou je všechno ostatní zastaralé,“ křičela brožura. „Věříme, že je možné spojit krásu s bezpečností.“

Foto: Sir Vival

Sir Vival byl představen na různých výstavách až po Světovou výstavu v New Yorku v roce 1964. Bohužel se v centrále Hollow Boring neobjevil žádný zájemce ani kupec.

Co se tedy stalo dál?

Dnešní auta jsou bezpečnější než kdykoli předtím. Díky neustále se vyvíjejícím technologiím dnes moderní auta dokáží číst dopravní situaci a v případě potřeby zasáhnout a převzít kontrolu nad vozidlem. Autonomní nouzové brzdění zabrzdí, pokud vozidlo zjistí, že hrozí kolize, zatímco sledování mrtvého úhlu, upozornění na křížící se provoz vzadu a asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu pomáhají řidiče nejen upozornit na nebezpečí, ale v některých případech také podniknout kroky k zabránění kolize nebo jejímu zmírnění.

Když k tomu připočteme adaptivní tempomat, sadu airbagů a rostoucí pokrok v konstrukční integritě moderních vozidel, nikdy jsme nebyli za volantem v případě nehody bezpečnější.

K nehodám samozřejmě stále může docházet a dochází, ale díky těmto technologickým pokrokům se naše šance na přežití zvýšily.

Automobil Sir Vival Waltera C. Jeroma byl v době svého uvedení na trh možná trochu žertovný, ale z hlediska úvah o bezpečnosti silničního provozu tento americký vynálezce předběhl svou dobu o desítky let.

Foto: Sir Vival

Zdroj: dive.com.au

Diskuze Vstoupit do diskuze

Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

Nejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí

ANT Berezhnyi

Plánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat

Zdroj

Lada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

Zdroj

Rodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů

Zdroj

Nová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

Zdroj

Innotech Mysterro. Sen brněnského emigranta se bohužel nikdy nenaplnil. Co to bylo za český supersport?

Zdroj

Růžové Lambo patřilo nejdrsnější babče na světě

Zdroj

Ukrajinci totálně zamíchali trhem ojetin. Jaké značky nejvíce skupují a za kolik peněz?

Zdroj

Jak dobré jsou bestsellery roku 2010 jako ojetiny?


  • Zdroj: Sir Vival
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojNejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí
  • ANT BerezhnyiPlánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat
  • ZdrojLada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?
  • ZdrojRodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů
  • ZdrojNová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT