Auto budoucnosti má jezdit na vodík
Doby, kdy jsme si pod pojmem „auto budoucnosti“ představovali létající stroje nebo auta řízená roboty, jsou možná ještě daleko. Ale revoluce už klepe na dveře. Automobilky po celém světě hledají alternativy k fosilním palivům – a jedním z nejslibnějších řešení je vodík.
Proč se mluví právě o vodíku jako palivu budoucnosti? A je vůbec reálné, že nahradí klasické spalovací motory i současné elektromobily?
Co je to vodíkové auto?
Vodíkové auto, odborně řečeno vozidlo s palivovým článkem (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle), využívá k pohonu elektromotor, podobně jako klasický elektromobil. Rozdíl je ale v tom, že místo baterie má nádrž na stlačený vodík. Ten v palivovém článku reaguje s kyslíkem ze vzduchu a vzniká elektřina, která pohání motor. Vedlejším produktem je pouze vodní pára.
Výhody vodíkového pohonu
- Rychlé tankování: Zatímco nabití elektromobilu zabere desítky minut až hodiny, vodíkové auto natankujete za 3–5 minut. Tedy stejně rychle jako benzín nebo naftu.
- Dlouhý dojezd: Běžné vodíkové vozy (např. Toyota Mirai nebo Hyundai Nexo) ujely na jednu nádrž i přes 600 km. Většina dnešních elektromobilů má přitom dojezd jen kolem 400 km.
- Ekologický provoz: Z výfuku nevychází žádné emise CO₂, jen čistá vodní pára. Při výrobě vodíku ovšem stále záleží, zda se používá tzv. „zelený“ vodík z obnovitelných zdrojů, nebo „šedý“ vodík ze zemního plynu.
A co nevýhody?
- Málo čerpacích stanic: V Evropě i Česku je infrastruktura stále v plenkách. V ČR momentálně funguje jen několik vodíkových stanic, ale stát i soukromí investoři plánují výstavbu dalších.
- Výroba vodíku je energeticky náročná: Zvlášť pokud se vyrábí elektrolýzou vody z neobnovitelných zdrojů, může být ekologický přínos diskutabilní.
- Vysoká cena aut: Vývoj vodíkových technologií je drahý, což se promítá do koncové ceny. Na masové rozšíření si ještě chvíli počkáme.

Vodík vs. elektromobily: Kdo vyhraje?
Elektromobily fungují na jednoduchém principu – energii skladují v baterii, kterou uživatel pravidelně dobíjí ze sítě. Elektromotor pak tuto energii přeměňuje na pohon kol. Vodíkové auto je na první pohled podobné, protože i ono využívá elektromotor. Rozdíl ale spočívá v tom, že místo baterie má nádrž na stlačený vodík.
Obě technologie tedy nabízejí ekologickou alternativu k benzínu a naftě, ovšem každá má svá specifika. Elektromobily v současnosti vedou díky široké nabídce modelů a rozvinuté infrastruktuře. V České republice i po celé Evropě je stále snazší najít veřejnou nabíjecí stanici, a i domácí nabíjení se už stalo běžnou součástí života mnoha řidičů.
Na druhou stranu je tu několik omezení, která stále budí u části veřejnosti obavy. Nejčastější výtky směřují k délce nabíjení a dojezdu. Zatímco nabíjení z běžné zásuvky může trvat klidně celou noc, ani s rychlonabíječkami to není otázka pár minut. Navíc průměrný dojezd běžných elektromobilů se pohybuje mezi 300 až 500 kilometry. Pro většinu řidičů ve městě nebo na kratší trasy to zcela postačuje, ale při delších cestách může být plánování s ohledem na dobití komplikované.
A právě zde vstupují do hry vodíková auta. Jejich největší výhodou je rychlost tankování, která se vyrovná tankování benzínu – za pět minut máte plnou nádrž. Dojezd vodíkových aut se navíc pohybuje okolo 600 až 700 kilometrů, což je srovnatelné s tradičními spalovacími vozy. Pro dálkovou dopravu, kamiony nebo autobusy by proto vodíkový pohon mohl být ideálním řešením.
Budoucnost už začala?
Velké automobilky jako Toyota, Hyundai, BMW nebo Honda už vodíková auta běžně vyrábějí. Konkrétně se jedná o modely Toyota Mirai, Hyundai Nexo nebo BMW iX5 Hydrogen. Ty si můžete běžně koupit, byť zatím za vyšší cenu.
Evropská unie i jednotlivé státy včetně ČR navíc plánují miliardové investice do budování vodíkové infrastruktury, rozšíření čerpacích stanic i podporu výroby tzv. zeleného vodíku, tedy vodíku vyráběného pomocí obnovitelných zdrojů. Vodík má navíc potenciál nejen v dopravě, ale i jako zdroj energie pro průmysl nebo domácnosti.
Jednoduše řečeno: budoucnost, o které ještě před pár lety psali jen vizionáři, už začala. Technologie je tady, investice proudí, první auta i infrastruktura existují. Je proto velmi pravděpodobné, že v příštích letech bude vodíkových aut na silnicích přibývat stejně rychle, jako dnes přibývá elektromobilů.
Zdroje: wikipedia.org, energy.ec.europa.eu, igem.org.uk, Youtube