Audi A8 facelift. Dravec s ušlechtilým minimalismem

Přidat na Seznam.cz

Navzdory těžké pandemické době se podařilo absolvovat první jízdu s Audi A8 po faceliftu. Luxusní limuzína vypadá skvěle v drsné pobřežní krajině Norska a na klikaté silnici vedoucí přes Atlantik jede jako přilepená, uvádí výrobce Audi.

Faceliftované Audi A8 testovalo Audi v malebném prostředí. Vlny oceánu narážející na skály, silný severozápadní vítr, drsná krajina. Na Lauvøyfjordu byla vybudována jedna z nejkrásnějších automobilových tras na světě Atlantická silnice (neboli Atlantic Ocean Road, norsky Atlanterhavsveien). Byla postavena v letech 1983-1989 a je dlouhá 8274 metrů, přičemž osm mostů spojuje ostrovy a ostrůvky a největší z nich je most Storseisund – ten je dlouhý 260 metrů a vysoký 23 metrů.

Elegantní Audi A8 zapadá do této strohé krajiny jako malovaný obraz. Přestože pochází z Bavorska, vypadá spíše jako chladný severský typ. Současná generace se vyrábí od roku 2017, je tedy zhruba v polovině své životnosti, což je vždy vhodná doba pro upgrade. Zvenčí stylisté provedli spíše drobné úpravy, například novou mřížku a podobné detaily. I když jej automaticky vidíme vedle Mercedesu třídy S a BMW řady 7, Audi A8 si v tomto srovnání vede velmi dobře. Dlouhé zploštělé tělo bez zbytečných ozdob, trochu hranaté, ale rozhodně nadčasové.

Novinky

Novinkou u modernizovaného Audi A8 jsou pokročilá světla s LED diodami vpředu. Každý světlomet obsahuje 1,3 milionu mikrozrcátek, která rozdělují světlo do přesně ovladatelných pixelů. Díky tomu je například možné rozprostřít na silnici před vozem světelný koberec, který usnadňuje orientaci a udržení stopy. To je během rychle se pohybující a velmi tmavé noci velmi působivé a je jasné, aniž by oslňovalo vozidla přijíždějící z protisměru.

Zadní světla jsou vybavena tenkými LED diodami, které mohou být uspořádány do různých grafických prvků a například reagovat na vozidlo přijíždějící zezadu. Když se přiblíží na vzdálenost menší než 2 m, začnou všechny segmenty jasně svítit.

Audi A8 60 TFSI quattro – ušlechtilý minimalismus

Interiér Audi A8 je stylisticky stejně minimalistický, jako celý exteriér limuzíny. Jasné, disciplinované linie vykreslují chladné, technické tvary. Dále je tu pedantská povrchová úprava – přesnost spojů a kvalita povrchů jsou bezkonkurenční. Pro Audi jsou také typické tři velké obrazovky, z nichž přinejmenším ta spodní pro ovládání klimatizace se zdá být poněkud zbytečná.

Kabina je prostorná, přední sedadla jsou velká, dokonale tvarovaná a pohodlná. Na zadních sedadlech si můžete vybrat mezi různými variantami sedadel, jako například sedadla s masáží zad, 18 vzduchových polštářů a opěrky nohou na pravém předním sedadle. Privilegovaný cestující sedící na tomto sedadle si užije vyhřívání a masáž nohou. Ovšem za volantem to je stále jednoznačně nejlepší místo ve voze. Zvláště když je pod kapotou čtyřlitrový osmiválec biturbo, který ve verzi 60 TFSI dosahuje výkonu 460 koní a točivého momentu 660 Nm.

Motor ze zdrojů koncernu Volkswagen vyvinula společnost Porsche. Ve výbavě nechybí 8stupňová automatická převodovka, pohon 4×4 quattro, zadní zkrutná náprava a aktivní odpružení. Takto vyzbrojené Audi A8 se prezentuje ze své nejlepší stránky. Podvozek je poměrně citlivý, ale vynikající kvalita norských silnic ho údajně nijak nevyzývá a brání dalšímu experimentování, jak poznamenalo Audi.

Výkonný osmiválec má dobré chování a šťavnatý barytonový zvuk. Vůz dobře drží na silnici, precizně se ovládá a působí dojmem vyspělosti a kultivovanosti až do nejmenších detailů. Venku mohou řádit přírodní živly, fjordy, skály, zatáčky a mosty jsou skvělou kulisou pro jízdu německou limuzínou.

Audi A8 60 TFSI quattro – Technické údaje

Motor: benzín V8 biturbo,
Objem: 3996 cm³
Výkon: 460 koní při 5500 ot/min
Maximální točivý moment: 660 Nm při 1850 ot/min.
Pohon/Řazení převodovky: 4×4/aut. 8b
Délka/šířka/výška: 5320/1945/1488 mm
Hmotnost v nenaloženém stavu: 2155 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 l
Zrychlení: 0-100 km/h 4,5 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Průměrná spotřeba: (benzín 98 okt.) 10,8 l/100 km
Emise: CO2 248 g/km
Cena: od 2 637 900 Kč

Zdroj: Audi