Alpine odhalila koncept nového sportovního vozu na vodík, jeho výkon je 335 koní
Společnost Alpine představila supersportovní vůz Alpenglow Hy4 na vodík, který bude sloužit k vývoji technologie pro budoucí silniční a okruhové vozy.
Vůz je evolucí konceptu Alpenglow představeného před dvěma lety a zítra si odbude dynamickou premiéru na belgickém okruhu Spa-Francorchamps jako ukázka výkonnostního potenciálu této nové technologie.
Motor
Vůz pohání nový přeplňovaný čtyřválcový motor o objemu 2,0 litru, který není příbuzný motoru modelu A110. Vodík se čerpá ze tří nádrží, z nichž každá pojme 2,1 kg plynu pod tlakem 700 barů. Ten je pak vstřikován do válců pod tlakem 40 barů spolu s rozprašováním vody, které údajně snižuje toxické emise NOx.
Pohonná jednotka dosahuje až 7000 otáček za minutu – to je o 200 otáček za minutu více, než je limit u vrcholného modelu A110 R, a přes sekvenční převodovku zpracovává 335 koní. Výkon je údajně srovnatelný se svým benzinovým protějškem.
Značka také naznačila, že by se šestiválec mohl objevit i v jejích budoucích silničních vozech, píše server Autocar.
Exteriér
Alpine kvůli tomuto systému upravila proporce modelu Alpenglow ve srovnání s konceptem 2022. Sedí o něco výše a nárazová konstrukce byla přepracována tak, aby se do ní vešli dva cestující, a v bočních sloupcích jsou nyní umístěny nádrže na vodík.
Vyplatí se jezdit na vodík?
Proklamovanou výhodou motorů na vodík je, že si zachovávají pocit a hluk tradičního benzinového pohonu, přičemž vypouštějí pouze vodu a NOx.
Jak životaschopná je však tato technologie? Její přínos pro životní prostředí závisí na zdroji energie.
„Šedý“ a „modrý“ vodík se vyrábí ze zemního plynu, při jehož výrobě se uvolňují škodlivé emise uhlíku, zatímco „zelený“ vodík se vyrábí elektrolyzací vody pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů, takže se nevyrábí.
Téměř veškerý vodík používaný v průmyslu je šedý a očekává se, že výroba zeleného vodíku se zvýší až v roce 2030, takže se zdá, že skutečně čisté spalovací motory na vodík zůstanou ještě nějakou dobu butikovým řešením.
Jestli z toho ale nějaká značka může těžit, je to Alpine, jejíž vozy definuje nízká hmotnost a těsné balení umožněné spalovacím motorem.
Baterie by mohly udělat obrovský pokrok a učinit projekt zbytečným, ale můžeme být rádi, že Alpine sází na to, že bude vyrábět skvělé sportovní vozy.
Zdroj: Autocar