Airbagy a vše, co byste o nich měli vědět
Airbagy jsou součástí výbavy automobilu, kterou se obvykle nezabýváme. Na jejich správném fungování však může záviset náš život, píše web Motofakty.
Jak to funguje?
Systém se skládá ze tří částí: aktivačního systému (snímač nárazu, snímač zrychlení a digitální mikroprocesorový systém), plynového generátoru (obsahuje zapalovač a tuhé palivo) a pružné nádoby (vlastní vak je vyroben z nylonu a bavlněné tkaniny nebo polyamidu impregnovaného neoprenovou pryží). Přibližně 10 milisekund po dopravní nehodě vyšle mikroprocesorový aktivační systém signál do generátoru plynu, který začne plnit polštář. 40 milisekund po nehodě je airbag naplněn a připraven zachytit řítící se tělo řidiče.
Životnost systému
Samotná schránka, vak na polštář, je vyrobena z velmi odolných syntetických materiálů (často s příměsí bavlny), jejichž životnost je stanovena na několikanásobně delší než životnost samotného vozu. Jak je to tedy s aktivačním systémem a samotným plynovým generátorem? Vrakoviště obvykle likvidují také airbagy. Likvidace zahrnuje řízenou aktivaci airbagu.
Konstruktéři dříve udávali životnost airbagů 10 až 15 let a často na karoserii umisťovali štítky s údaji o tom, kdy by se měly airbagy vyměnit. Když si výrobci uvědomili, že airbagy mají mnohem delší životnost, od těchto požadavků upustili. Podle nezávislých odborníků se v automobilech, kde tato doporučení platí, taková výměna provádět nemusí.
Existuje také jiný a spíše okrajový názor, že zrušení povinné výměny airbagu je čistě marketingovým cvičením. Výrobce nechce děsit potenciální zákazníky možnými provozními náklady na výměnu drahých součástí, a proto, stejně jako v případě olejů s dlouhou životností, odstraňuje nutnost výměny s vědomím, že po deseti letech bude odpovědnost za vadný airbag pouze iluzorní. To však nepotvrzují zlikvidované, a to ani extrémně staré airbagy, které hoří s téměř 100% účinností.
Co když při dopravní nehodě vystřelí airbag?
Odborná oprava bohužel není levná. Mechanik musí vyměnit samotný plynový generátor, vyměnit nebo regenerovat všechny prvky palubní desky zničené při výbuchu, vyměnit bezpečnostní pásy s předpínači. Mění se také řídicí jednotka a někdy i přívodní svazek airbagu.
Souhrn
Souhrnně řečeno, podle většiny odborníků nemají airbagy definovanou dobu použitelnosti, takže i ty nejstarší, pokud by byl vůz provozován pouze v běžných podmínkách, by nás měly v případě kolize účinně chránit. Při koupi ojetého vozu se vyplatí kromě posouzení jeho stavu bez nehod provést počítačovou diagnostiku, aby se snížila pravděpodobnost koupě vozu s figurínou airbagu.
Zdroj: motofakty.pl