MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Pixel-mixer

Airbagy a vše, co byste o nich měli vědět

airbag, bezpečnost, rady

Airbagy jsou součástí výbavy automobilu, kterou se obvykle nezabýváme. Na jejich správném fungování však může záviset náš život, píše web Motofakty.

Jak to funguje?

Systém se skládá ze tří částí: aktivačního systému (snímač nárazu, snímač zrychlení a digitální mikroprocesorový systém), plynového generátoru (obsahuje zapalovač a tuhé palivo) a pružné nádoby (vlastní vak je vyroben z nylonu a bavlněné tkaniny nebo polyamidu impregnovaného neoprenovou pryží). Přibližně 10 milisekund po dopravní nehodě vyšle mikroprocesorový aktivační systém signál do generátoru plynu, který začne plnit polštář. 40 milisekund po nehodě je airbag naplněn a připraven zachytit řítící se tělo řidiče.

Životnost systému

Samotná schránka, vak na polštář, je vyrobena z velmi odolných syntetických materiálů (často s příměsí bavlny), jejichž životnost je stanovena na několikanásobně delší než životnost samotného vozu. Jak je to tedy s aktivačním systémem a samotným plynovým generátorem? Vrakoviště obvykle likvidují také airbagy. Likvidace zahrnuje řízenou aktivaci airbagu.

Foto: Pixel-mixer/Pixabay

Konstruktéři dříve udávali životnost airbagů 10 až 15 let a často na karoserii umisťovali štítky s údaji o tom, kdy by se měly airbagy vyměnit. Když si výrobci uvědomili, že airbagy mají mnohem delší životnost, od těchto požadavků upustili. Podle nezávislých odborníků se v automobilech, kde tato doporučení platí, taková výměna provádět nemusí.

Existuje také jiný a spíše okrajový názor, že zrušení povinné výměny airbagu je čistě marketingovým cvičením. Výrobce nechce děsit potenciální zákazníky možnými provozními náklady na výměnu drahých součástí, a proto, stejně jako v případě olejů s dlouhou životností, odstraňuje nutnost výměny s vědomím, že po deseti letech bude odpovědnost za vadný airbag pouze iluzorní. To však nepotvrzují zlikvidované, a to ani extrémně staré airbagy, které hoří s téměř 100% účinností.

Co když při dopravní nehodě vystřelí airbag?

Odborná oprava bohužel není levná. Mechanik musí vyměnit samotný plynový generátor, vyměnit nebo regenerovat všechny prvky palubní desky zničené při výbuchu, vyměnit bezpečnostní pásy s předpínači. Mění se také řídicí jednotka a někdy i přívodní svazek airbagu.

Foto: Pixel-mixer/Pixabay

Souhrn

Souhrnně řečeno, podle většiny odborníků nemají airbagy definovanou dobu použitelnosti, takže i ty nejstarší, pokud by byl vůz provozován pouze v běžných podmínkách, by nás měly v případě kolize účinně chránit. Při koupi ojetého vozu se vyplatí kromě posouzení jeho stavu bez nehod provést počítačovou diagnostiku, aby se snížila pravděpodobnost koupě vozu s figurínou airbagu.

Zdroj: motofakty.pl

Diskuze Vstoupit do diskuze

Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

Nejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí

ANT Berezhnyi

Plánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat

Zdroj

Lada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

Zdroj

Rodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů

Zdroj

Nová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

Zdroj

Innotech Mysterro. Sen brněnského emigranta se bohužel nikdy nenaplnil. Co to bylo za český supersport?

Zdroj

Růžové Lambo patřilo nejdrsnější babče na světě

Zdroj

Ukrajinci totálně zamíchali trhem ojetin. Jaké značky nejvíce skupují a za kolik peněz?

Zdroj

Jak dobré jsou bestsellery roku 2010 jako ojetiny?


  • Pixel-mixer: Pixabay
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojNejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí
  • ANT BerezhnyiPlánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat
  • ZdrojLada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?
  • ZdrojRodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů
  • ZdrojNová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT