600 000 lidí by mohlo přijít o práci. Komisař EU vyzývá k pokračování výroby spalovacích motorů
Evropská snaha o přechod na elektrický pohon a vyřazení spalovacích motorů se setkává s nesouhlasem velké části obyvatelstva. Nad tímto krokem navíc stále visí řada otazníků a rizik. Překvapivě stejný názor sdílí i komisař EU pro vnitřní trh Thierry Breton, který tvrdí, že přechod na elektrický pohon představuje riziko pro zaměstnanost a cenovou dostupnost vozidel, jak píše server Automotive News. Vyzval proto výrobce automobilů, aby pokračovali ve výrobě spalovacích motorů. Že by se mezi euroúředníky konečně objevil střízlivý pohled?
Tlak EU na přechod k elektromobilitě je obrovský. Spalovací motory se staly nepřítelem číslo jedna a eurokomisaři bojují za jejich konec, který by měl nastat v roce 2035. Zdá se však, že ne všichni tento názor sdílejí. Jedním z nich je evropský komisař pro vnitřní trh Thierry Breton. „Respektuji, že se někteří rozhodli urychlit přechod na 100% elektrický pohon, ale zároveň vyzývám výrobce, aby i nadále vyráběli automobily se spalovacími motory, vytvářeli kvalitní pracovní místa a zůstali exportní silou,“ říká eurokomisař.
Evropská unie dosáhla dohody o zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035, což by změnilo dopravu, automobilový průmysl a také by to představovalo krok vpřed na cestě ke snižování emisí uhlíku. Na druhou stranu se řada odborníků shoduje, že konkurenceschopnost evropského trhu bude po tomto kroku špatná a že by mohl poškodit zejména automobilový průmysl. Kromě toho se Breton a několik výrobců automobilů obává, že se evropský automobilový trh zhroutí, pokud průmysl nebude schopen snížit náklady na elektromobily.
O práci by mohlo přijít až 600 000 lidí
To však není vše, neboť Thierry Breton tvrdí, že v důsledku masového přechodu na elektromobily by mohlo přijít o práci až 600 000 lidí. Automobilový průmysl v současnosti zaměstnává přibližně 13 milionů lidí. Prozatím však spoléhá na revizní klauzuli z roku 2026, na které trval, což by mohlo posunout termín z roku 2035. Kromě toho chce Breton zřídit pracovní skupinu, jejímiž členy budou i výrobci automobilů a která se bude pravidelně scházet v příštích čtyřech letech. Jejím cílem by mělo být pomoci Evropské komisi lépe odhadnout potřeby podniků při přechodu na elektrický pohon.
Thierry Breton není zdaleka jediný, kdo se obává masového přechodu na elektrický pohon a požaduje odložení zákazu spalovacích motorů. Jedním z nejhlasitějších kritiků je šéf společnosti Stellantis Carlos Tavares. „O společnost Stellantis se nebojím. Spíše se obávám o střední třídu, která si nebude moci koupit auta za 30 000 eur (v přepočtu cca 700 000 Kč),“ řekl již v říjnu loňského roku, tedy v den, kdy EU dosáhla výše zmíněné dohody o zákazu. Ke kritikům se však nedávno přidala i italská premiérka Giorgia Meloniová, podle níž je zákaz spalovacích motorů škodlivý pro ekonomiku země.
Zdroj: redakce, autonews.com