Chyba, kterou většina řidičů dělá každý den. Naučte se, jak to je správně
Většina řidičů ani netuší, že malý trik může jejich auto udržet ve formě o dost déle. Díky pár sekundám navíc se můžete vyhnout nepříjemným opravám. Vyzkoušejte jednoduchou změnu i vy, díky které se váš motor bude cítit jako v bavlnce!
Jestliže si chcete vaše auto užívat pěknou řádku let, je správná péče o motor zcela nezbytná, a málokdo tuší, že otočení klíčkem do svislé polohy není jen tak. Ačkoliv řada řidičů věnuje pozornost například výměně oleje či filtrů, jen málokdo z nich se zabývá způsobem, jakým motor ovládají. Tento zdánlivě nevýznamný krok má však zásadní dopad na životnost jednotlivých součástí motoru.
Nespěchejte a předejděte nechtěným opravám
Po náročné jízdě, kdy motor dostal pořádně zabrat, mu totiž náhlé vypnutí může ublížit. Horké součástky se mohou snadno přehřát, což jim na životnosti zrovna nepřidá. Řešení je přitom jednoduché a efektivní: stačí pár sekund navíc a váš motor vám poděkuje.
Jak předejít fatálním následkům?
- Dopřejte motoru čas na vychladnutí: Po dlouhé cestě po dálnici nebo náročném výjezdu strmých kopců si motor zaslouží chvilku oddechu. Během takové jízdy se některé jeho části, zejména turbodmychadlo, dokážou rozpálit až na několik set stupňů! Když ale vypnete motor hned, olej, který horké turbodmychadlo maže a chladí, přestane cirkulovat. Výsledek? Karbon se začne usazovat, což časem poškozuje ložiska. Jak upozorňují odborníci, pokud motor necháte po náročné jízdě chvilku běžet naprázdno, životnost turba se tím výrazně prodlouží a vy si můžete ušetřit starosti i nákladné opravy.
- Klidová jízda na konci trasy: Ideální je ke konci jízdy zvolnit, sundat nohu z plynu a motoru dát šanci si vydechnout. Díky tomu se postupně snižuje jeho teplota, a on tak neprochází šokem, až zastavíte. Jakmile zaparkujete, nechte motor ještě pár vteřin běžet naprázdno – dáte mu čas, aby se všechny jeho části vyrovnaly s teplotními rozdíly.
Kdy je vychladnutí motoru zásadní?
U vozidel s turbodmychadlem nebo vznětovým motorem je dodržování tohoto „chladicího rituálu“ téměř nezbytné. Turbo a další součástky mají tendenci se při přehřívání unavit a postupně ztrácet svou funkčnost. I když jsou moderní motory stavěné na vysoký výkon, stále potřebují trošku ohleduplnosti.
V zimě, kdy je motor přirozeně chladnější, není sice vychladnutí až tak klíčové, ale krátká pauza po jízdě mu určitě prospěje. Auta v náročném provozu, jako třeba služební vozy s vysokým nájezdem, jsou na tenhle drobný projev péče ještě citlivější – motoru tak ušetříte nejen zbytečnou námahu na vysoký výkon, ale i několik drahých oprav.
Časté omyly a mýty spojené s vypínáním motoru
Někteří řidiči si myslí, že aby motor správně vychladl, musí běžet na volnoběh delší dobu. Ale i po dlouhé nebo náročné jízdě obvykle stačí jen 1–2 minuty. Krátký interval umožní klíčovým částem motoru, jako je turbodmychadlo nebo ventily, dosáhnout bezpečnější teploty. Delší doba na volnoběh už motoru nic navíc nepřinese, jen zvýší spotřebu paliva. Takže, pokud čekáte, až motor vychladne, můžete zůstat klidní – po dvou minutách je vše v pohodě.
Zajímavé je, že mnoho řidičů se obává, že volnoběh by mohl motoru uškodit, ale ve skutečnosti mu vůbec nevadí. Při zařazení neutrálu v oleji sice dochází k větším usazování nečistot, to však hravě vyřešíte při příští jízdě na vyšší otáčky, například 10–15 minut.
Až tedy příště zase zajedete do garáže a svižně sundáte nohu z plynu, myslete na to, že i auto si zaslouží minutku odpočinku. Určitě se vám rádo odvděčí dalšími spokojeně najetými kilometry!
Zdroj: autoforum.cz, autozive.cz, auto-mania.cz