Blíží se konec dnešních palubovek v autě. Podle odborníků by to mělo být co nejdříve
Ve stále více vozech dnes můžete najít dotykové obrazovky, které nahradily některé ovládací prvky ve formě tlačítek. Někteří toto vnímají jako pokrok a modernizaci, zatímco druzí se domnívají, že dotykové obrazovky řidiče zbytečně rozptylují.
Auta jsou dnes a denně vyráběna s ovládáním, které se snaží jít s dobou. Výjimku netvoří ani dotykové obrazovky, které jsou mnohými považovány za technologický pokrok. Ten ale někteří vnímají jako velmi rizikový. Spousta řidičů má tendenci používat dotykovou obrazovku za jízdy, což je rozptyluje a může vést k situacím, které jsou nebezpečné a mohly by být i fatální. Právě tato obava vede k diskuzi o tom, zda není čas navrátit se ke staršímu způsobu ovládání na palubní desce ve formě tlačítek, která je možné ovládat intuitivně, zatímco na dotykovou obrazovku je potřeba hledět, aby řidič věděl, co dělá.
Proč jsou dotykové obrazovky tak oblíbené?
První dotyková obrazovka byla v autě použita už na počátku 80. let. Velmi zajímavé je, že se jednalo pouze o experiment, který se nakonec ujal. Konkrétně experiment, jehož cílem bylo poskytnout pasažérovi nezapomenutelný zážitek z jízdy. Tato technologie umožňuje snazší a efektivnější ovládání vozidla. Můžete díky ní nastavit klimatizaci, rádio nebo dokonce navigační systém. Díky obrazovce můžete také snadno zjistit, jaká je hladina paliva nebo diagnostika motoru.
Mnoho obrazovek také umožňuje sledovat, co se děje před autem, za ním a dokonce sledovat mrtvý úhel. To a mnoho dalšího je považováno za bonusy, které dotykové obrazovky ve vozech mají. Nicméně, existují jejich odpůrci, kteří tvrdí, že jsou obrazovky tohoto typu v autech ohrožující. A není se čemu divit.
Navzdory tomu, že jsou známá bezpečnostní rizika dotykových obrazovek na palubovkách aut, jedná se o trend spojený s modernou a luxusem. Navíc jsou výrobci vozidel upřednostňovány.
Dotykové obrazovky budou z aut pomalu mizet
„Dotykové obrazovky mohou být v autech nebezpečné kvůli svému přirozenému rušivému potenciálu.”, říká automobilový expert společnosti Vehiclechef. Jejich ovládání vyžaduje plnou soustředěnost na mačkání konkrétních míst na obrazovce, což může zvýšit riziko nehod, a to zejména v momentech, které se jeví, jako kritické.
Na rozdíl od dotykových obrazovek jsou ovládací prvky, jako tlačítka, lepší v tom, že umožňují řidiči ovládat je intuitivně, aniž by museli hledět na to, co dělají. Mohou se tak plně soustředit na sledování silnice před sebou.
K této problematice se postavil i Evropský program hodnocení nových vozů NCAP, který uděluje bezpečnostní hodnocení automobilů. Od ledna 2025 neudělí automobilu hodnocení 5 z 5, pokud k jeho ovládání nebudou moci být používána tlačítka, páčky nebo číselníky. Tento krok pravděpodobně dotykové obrazovky z palubních desek aut neodstraní, může být ale začátkem jejich konce.
Proč zvolit raději vůz s tradičními ovládacími prvky?
Automobil, ve kterém dotykovou obrazovku na palubní desce nenajdete, má hned několik výhod. V první řadě je praktičtější, jelikož ho můžete ovládat intuitivně bez dlouhého pohledu na místo, na které saháte. Soustředíte se tak více na silnici a tlačítka můžete používat, jak se říká, po paměti.
Dalším důvodem, proč je tradiční ovládání lepší, než to modernější je, že dotykové technologie mohou být citlivé na změnu teplot nebo vlhkost, což může vést k problémům při jejich ovládání. Tradiční tlačítka a páčky se tedy jeví jako spolehlivější.
Návrat ke klasickým tlačítkům ve vozidle může mnoha lidem připadat jako krok zpátky. Ovšem existují ti, kteří to považují za krok k větší bezpečnosti na silnicích. Mnoho nehod vzniká kvůli nepozornosti řidiče, a právě to může ještě zhoršit nutnost ovládání dotykové obrazovky během jízdy. Vybíráte-li si právě nový vůz, popřemýšlejte nad tím, zda nezvolit ten bez dotykové obrazovky na palubní desce.
Zdroje: arstechnica.com, howtogeek.com, theverge.com