Tuto tajemnou funkci na palubovce možná neznáte, ale může vám ušetřit tisíce korun
Na palubní desce vašeho automobilu možná máte funkci, která vám může ušetřit tisíce korun. Systém, který snižuje spotřebu paliva, je navíc velmi jednoduchý a může ho mít každé auto.
Plýtvání palivem při stání je něco, co nám může docela slušně hrát na nervy. Některá auta, zejména ta nejnovější, ale mají funkci stop-start, která auto jednoduše vypne ve chvíli, kdy delší dobu stojí.
Vypnutí je automatické. Najdete ho i na palubních deskách pod názvem eco, off, stop-start. Zajistí, že sekundu po stlačení se auto vypne.
Vychytávka vznikla na nátlak emisních limitů
Mají ho už téměř všechny moderní automobily, automobilky se totiž díky němu lépe vejdou do přísných emisních limitů. Její prvotní využívání je v kolonách, aby auta méně znečišťovala ovzduší v centrech měst. Čím méně je zapnutý motor, tím lépe pro lidi i přírodu.
Pro řidiče je to také příjemné. Je to chytrá věc, která i vám může ušetřit tisíce na pohonných hmotách.
Jak vypnout motor auta bez klíčku
I bez tajemného tlačítka si poradíte. Stačí vyřadit a pustit spojku (s přímo řazenou převodovkou), případně podržet brzdu (se samočinnou převodovkou). Ve chvíli, kdy znovu sešlápnete spojku nebo sejmete nohu z brzdy, se motor automaticky znovu nastartuje.
Tato ruční metoda má také své nedostatky
Je to metoda poměrně citlivá a v praxi může často selhávat. Okamžik, kdy výše uvedené úkony musíme udělat, je docela citlivý a snadno můžeme chybovat. Pokud budeme mít při zastavování zařazený rychlostní stupeň nebo příliš lehce šlápneme na brzdu v autě se samočinnou převodovkou, tak se auto nevypne.
A ne úplně dobře v praxi tento systém pracuje při častém zastavování. Například v zácpách uprostřed měst.
- Je-li motor více zahřátý, může se i přesto sám nastartovat.
- Pro aktivaci je třeba mít plně nabitou autobaterii, jinak nefunguje.
- Zapíná se znovu při zapnuté klimatizaci, topení nebo zapnutém vyhřívání sedadel.
Proto je lepší využívat funkci na palubní desce – automatický stop-start. Ten funguje spolehlivě, automaticky, ale může mít stejné nedostatky. Trošku jinak funguje při zapnuté klimatizaci nebo vyhřívání, ale nejde o zásadní chyby nebo ovlivnění.
Pro výrobce je tato metoda nákladnější
Pomůcka, která šetří emise, má své tlačítko na palubní desce a auto díky ní bude fungovat stejně. Zhruba sekundu po zastavení se vypne motor.
Systém stop-start funguje nejlépe na autech, která mají motor skutečně přizpůsoben častému startování. To s sebou ale nese vyšší náklady na výrobu. Jinak funguje v testovacích režimech a jinak v reálu. Tento systém se rozšířil po zavedení normy NEDC, kdy auto během měřicího cyklu téměř čtvrtinu času stálo.
Vypínání motoru tak znamenalo měřitelné úspory, které automobilky uvítaly při měření emisí. Musí se totiž vejít do přísných pravidel a tyto výrazné úspory velmi pomohly. V reálu se však dá říci, že start-stop se vyplatí poněkud méně než je prezentováno a zkracuje životnost motoru. Jsou však situace, kdy skutečně ušetří tisíce.
Tisíce vám ušetří v případě, že budete tento systém využívat denně nebo při každé jízdě. Ve velkých objemech, časté jízdě v kolonách, může být úspora výrazná.
Systém lze deaktivovat, ale nelze to všude
Pokud vám ale výrazně vadí, u některých typů aut lze tuto funkci deaktivovat. Zvládnete to buď sami (bez záruky), nebo si ji můžete nechat vypnout v servisu za 200 – 500 Kč přes diagnostiku. Je ale dobré vědět, že to nejde o aut s mild-hybridním nebo jiným obdobným pohonem.
Zdroj: idnes.cz, garaz.cz, carsmag.cz