Tajné triky v reklamách na jídlo vás přinutí k nákupu tímto nečekaným způsobem

Přidat na Seznam.cz

Reklama nás obklopuje na každém kroku. Najdeme ji na billboardech, v rádiu, v časopisech, článcích na internetu i v televizi. Marketéři používají nejrůznější triky, aby upoutali naši pozornost a přiměli nás nakupovat.

Není to vlastně nic složitého. Metod, jak nás přimět, abychom otevřeli své peněženky, je hned několik. Jednou ze zásadních je útok na naše emoce. Na naše slabiny, které pramení z lidské podstaty.

Na tento fakt poukazuje také Robert Barrows z R.M.Barrows, Inc., společnosti, zabývající se reklamou a public relations v San Mateo v Kalifornii. Podle něho můžete napsat inzerci tak, aby se líbila všem, nebo se zaměří na některý se sedmi smrtelných hříchů.

Chtíč, obžerství, chamtivost, lenost, hněv, závist a hrdost

Reklamy na automobily v nás vzbuzují pocit, že když si koupíte jejich auto, sousedé puknou závistí. Fast foody vám slibují spoustu jídla za atraktivní cenu a vy se najíte k prasknutí. To je přece obžerství. Reklamy na řasenky, parfémy a holicí strojky vám zase slibují, že budete neodolatelní a v druhých budete vzbuzovat chtíč.

domy na předměstí
Tak, jako se říká, že sousedův trávník je vždy zelenější, podobných emocí využívají také reklamy. Zdroj: Shutterstock

Působení na vaše emoce je tak snadné. Reklama ve vás vzbudí naději, že můžete něco dokázat. Touhu něco vlastnit. Důvěru, když v reklamě uvidíte vašeho oblíbeného herce nebo sportovce. Pocit sounáležitosti, pokud se trefí do vašeho vnitřního nastavení. A nadšení pro nakupování, pokud vám řeknou, že se jedná, například o limitovanou edici, sezónní výprodej či poslední možnost nákupu.

Skrytá psychologie

V reklamách se ukrývá i skrytá psychologie, která vás nahlodává, a nakonec přinutí nakoupit. Chcete mít něco, co je výjimečné, co vás povznese na novou úroveň, anebo jen jednoduše předběhnout souseda. „Dobří inzerenti zohledňují vlastnosti produktu, v jakém životním cyklu se nachází, jaké jsou společenské postoje a konkrétní profil jejich cíle,“ říká Callum Beattie, partner společnosti Honest Agency ve Winnipegu, Manitoba, Kanada.

Atraktivní herci v reklamách

Velmi záleží také na castingu. Do reklam jsou voleni herci, kteří vypadají tak, jak byste toužili vypadat vy. Reklamy s jídlem nebo sladkostmi jsou plné zdravých fit lidí, kteří ale ve skutečnosti nevypadají jako typy lidí, kteří by jedli často sladké dortíky, slaninové burgery nebo bonboniéry.

žena jí hamburger
Někteří účinkující v reklamách ve skutečnosti nevypadají jako typy lidí, kteří by fast food denně konzumovali. Zdroj: Shutterstock.

Dostatečná masáž se vyplácí

Některé reklamy jsou natolik otravné, že se vám vryjí do paměti, ať chcete nebo ne. Slyšíte je stále dokola, ze všech stran a kanálů. Reklamní masáž je tak intenzivní a dlouhodobá, že si nakonec ty banány za 29,90 jdete koupit. Vždyť je to tak levné. To musíte mít.

Roztomilé či zábavné

Mnoho tvůrců reklam také využívá roztomilých zvířat, aby upoutali. Nemusí být ani živá, stačí i ta animovaná. A když se k tomu přidá veselá písnička, bude to zaručený trhák. Vzpomeňte si na ponožky, ve kterých tancují křečci. Milují to vaše děti, a nakonec to milujete i vy.

Zpomalené záběry

Zpomalené záběry se využívají také u luxusního zboží, jako jsou hodinky, auta, zájezdy apod. Vyzdvihují cíl konzumace luxusu. Tuto taktiku používají, například Chanel, Dom Pérignon a Ferrari, ale i čokoládové tyčinky a bonbóny.

Další zbraní jsou zpomalené záběry, která vám dovolí vychutnat si ten okamžik. Tu jedinečnou chvíli, kdy na vaši oblíbenou tyčinku dopadá karamelový krém, a nakonec ji obalí úžasná čokoláda.

How Slow-Motion Video Ads Make Products More Luxuriouse?

Teď už znáte taktiky, které na vás v reklamách jejich tvůrci zkoušejí. Až opět nějakou reklamu uvidíte, proveďte si vlastní analýzu. Nyní máte klíč, jak odhalit způsob, kterým vás chce donutit k nákupu.

Zdroj: money.usnews.com, knowledge.insead.edu