První Porsche 911 GTS s hybridním motorem s výkonem 534 koní
První elektrifikovaná 911 přichází v rámci faceliftu a spojuje nový 3,6 litrový šestiválec s elektromotorem pro vyšší výkon.
Porsche elektrifikovalo model 911 novým hybridním plochým šestiválcem vyvinutým na základě poznatků ze závodního vozu 919, který zvítězil v Le Mans.
Nový benzinový a elektrický systém T-Hybrid je hlavním doplňkem faceliftované sedmé generace modelu 911, který se začne prodávat ve Velké Británii v září. Sestava zahrnuje zcela nový přeplňovaný šestiválcový motor typu boxer o objemu 3,6 litru, elektromotor s převodovkou a kompaktní kapalinou chlazenou lithium-iontovou baterii, píše server Autocar.
Specifikace modelu
Zlepšení nastalo navzdory tomu, že pohotovostní hmotnost hybridního modelu GTS vzrostla o 50 kg na 1595 kg. Z toho přibližně 27 kg připadá na akumulátor, ale protože je umístěn vpředu, údajně se díky němu jemně zlepšilo rozložení hmotnosti nové 911, takže poměr přední a zadní části vozu je zhruba 37:63.
Potenciál tohoto hybridního pohonu pro zvýšení výkonu se odráží v oficiálním čase nového modelu GTS na Nürburgringu, který je o 8,7 s rychlejší než u jeho předchůdce (7 min. 16,93 s). Je pozoruhodné, že tento čas je také zhruba v souladu s časem modelu 718 Cayman GT4 RS a jen o čtyři sekundy zaostává za časem modelu 918 Spyder.
T-Hybrid znamená Turbo Hybrid. Klíčovým prvkem jeho vývoje je použití nového turbodmychadla BorgWarner se systémem rekuperace energie, který funguje na základě zachycování horkých výfukových plynů. Podobně jako u hybridního pohonu 2,0 l V4 s benzinovým a elektrickým motorem, který používá závodní vůz 919, je schopen získávat až 11 kW kinetické elektřiny.
Společně s rekuperací brzdného účinku elektromotoru to společnosti Porsche umožnilo zkonstruovat systém T-Hybrid s kompaktní baterií o kapacitě 1,9 kWh a bez nutnosti externího nabíjení.
Čísla
Společně poskytují přepracovanému modelu 911 GTS s pohonem zadních kol – který se nachází pod modely Turbo a GT3 a bude prvním modelem, který dostane toto pohonné ústrojí – výkon 534 kw a výkon až 450 Nm. Tyto výkony představují nárůst o 60 kw a 30 N.m oproti předchozímu modelu, který používal šestiválec 3,0 l se dvěma turbodmychadly.
Porsche uvádí zkrácení času 0-100 km/h o 0,4 s na 3,0 s. Dále uvádí zrychlení z 0 na 160 km/h za 6,8 s (o 0,9 s rychleji než dříve) a z 0 na 200 km/h za 10,5 s (o 1,1 s rychleji) a postupné zvýšení maximální rychlosti o 1 km/h na 312 km/h.
Společně s rekuperací brzdného účinku elektromotoru to společnosti Porsche umožnilo zkonstruovat systém T-Hybrid s kompaktní baterií o kapacitě 1,9 kWh a bez nutnosti externího nabíjení.
Elektromotor ve tvaru kotouče ZF je integrován do přední části standardní osmistupňové dvouspojkové převodovky a dosahuje výkonu 54 kw a 111 N.m při 7500 ot/min.
Oba zdroje pohonu společně poskytují maximální výkon při 6500 ot/min a točivý moment 450 N.m v působivě rovném a rozšířeném rozsahu mezi 1950 a 6000 ot/min.
Vyjádření vedoucího projektu
Vedoucí projektu Porsche 911 Frank Moser řekl: „Energii vyrábíme přímo na palubě. Vždy se rekuperuje – při akceleraci, při brzdění i při ubrání plynu. Dokonce i při maximální rychlosti 312 km/h [194 km/h] pokračujeme v ukládání kinetické energie do baterie.“
Nové jedno turbodmychadlo nahrazuje dvojici jednotek poháněných výfukovými plyny, kterými je vybaven stávající motor 3,0 litru, který bude i nadále nabízen v některých modelech 911. Porsche uvádí, že zavedení elektrického kompresoru zvyšuje akceleraci výfukových plynů přes turbo, což vede k rychlejšímu a lineárnějšímu nárůstu plnicího tlaku v širším rozsahu otáček pro lepší odezvu a zrychlení.
„Naše testování odhalilo výrazný nárůst výkonu, zejména při rozjezdech ve stoje. Po 2,5 s ujede nový model 911 GTS o 7,0 m dále než starý model (21,5 m), a to bez pomoci systému launch control,“ uvedl Moser. „Pro srovnání, u modelu 911 Turbo S bylo naměřeno 17,0 m.“
Nový plochý šestiválec sám o sobě dosahuje výkonu 479 k, což představuje specifický výkon 133 k na litr, spolu s točivým momentem 420 N.m. Vůz je vybaven motorem o objemu 1,5 litru.
Zabalení 400V lithium-iontové baterie a pulzního měniče používaného k napájení elektromotoru do přední části vozu 911 vedlo ke zmenšení palivové nádrže o šest litrů na 84 litrů. Menší 12V lithium-iontová baterie byla přemístěna pod zadní sedadlo.
Exteriér
Porsche výrazně zlepšilo aerodynamickou účinnost modelu 911 díky novým aktivním předním vzduchovým kanálům na obou stranách, jejichž clony se otevírají a zavírají v závislosti na potřebě chlazení chladičů a brzd.
Spodní část předního nárazníku faceliftované 911 nyní zabírají radarové a ultrazvukové senzory, přičemž funkce ukazatelů jsou nyní začleněny do standardních maticových světlometů LED.
V zadní části modelu 911 jsou nově navržena zadní světla OLED, přepracovaný spoiler a přepracovaný difuzor.
S volitelnou aerodynamickou sadou nová 911 GTS údajně poskytuje velké snížení vztlaku a při rychlosti 312 km/h vytváří 10 kg přítlaku namísto 30 kg vztlaku generovaného standardním modelem.
V kombinaci s novými aerodynamicky optimalizovanými koly se podařilo snížit součinitel odporu vzduchu z předchozích 0,32 na 0,27, což je pro model 911 nový rekord.
Cena
Porsche zatím nezveřejnilo cenu ani datum uvedení prvního hybridního modelu 911 na trh, ale očekává se, že bude mít vyšší cenu než předchozí model GTS, jehož cena v základní verzi s pohonem zadních kol začínala na přibližně 3 216 900 Kč.
Zdroj: Autocar