Mrtvý úhel dokáže v autě potrápit. Je třeba si dát pozor na několik základních pravidel

Přidat na Seznam.cz

Ačkoli lidské oči nejsou biologicky umístěny v zadní části hlavy, při řízení je zásadní být si vědom okolního dění. Klíčovým pojmem v oblasti bezpečnosti řidičů a efektivního používání vozovky je koncept „mrtvého úhlu“. Tento termín bývá často ne zcela jasně vysvětlen, a proto se pokusíme podrobně popsat, co mrtvý úhel znamená, a jak se s ním můžete vypořádat.

Mrtvý úhel je definován jako oblast kolem vašeho vozidla, kterou jako řidič nemůžete pozorovat pomocí zpětných nebo bočních zrcátek či kamer, aniž byste otáčeli hlavou. Tato neviditelná oblast silnice nelze vidět při pohledu dopředu skrz čelní sklo ani prostřednictvím zrcátek. Mrtvé úhly mohou být natolik rozsáhlé, že snadno skryjí jiné vozidlo, motocykl, cyklistu nebo chodce z vašeho zorného pole.

Všechna vozidla mají alespoň jeden mrtvý úhel, bez ohledu na to, zda se jedná o automobil, nákladní vůz, loď nebo dokonce letadlo. Konstrukce vozidla vždy vytváří určitý mrtvý úhel, který nelze monitorovat z běžné pozice řidiče bez pohybu hlavy. Průměrné auto má dva hlavní mrtvé úhly, obvykle na zadní levé a zadní pravé straně. Existují však i další situace, kdy je vhodné mrtvý úhel sledovat:

  1. Před otevřením dveří řidiče.
  2. Každý sloupek okna nebo dveří představuje mrtvý úhel.
  3. Opěrka hlavy a hlava spolujezdce.
  4. Vnitřní a vnější zrcátka mohou zakrývat výhled.
  5. Za deště je část čelního skla, kterou nestírá stěrač, mrtvým úhlem.
  6. Každý mrtvý úhel může skrýt chodce nebo cyklistu.

Design vozidla může také vytvářet mrtvé úhly na sloupcích kolem skel oken. Zejména sloupek A, který se nachází na obou stranách čelního skla a spojuje se s střechou, může blokovat výhled na rušných křižovatkách.

Mrtvý úhel je nebezpečný hlavně kvůli motocyklistům a nákladním vozům. Motocykly jsou malé a často se proplétají dopravou, což může způsobit, že se ocitnou ve vašem mrtvém úhlu a vy je neuvidíte, dokud neotočíte hlavu. Nákladní vozy mají velké rozměry a výšku, což řidičům ztěžuje vidění celé délky vozidla, takže do vás mohou začít najíždět, pokud se nacházíte v jejich mrtvém úhlu.

Kontrola mrtvých úhlů je zásadní při řidičských zkouškách. Noví řidiči často selhávají kvůli opomenutí kontroly mrtvého úhlu před rozjezdem. Před rozjezdem z pravého obrubníku je nutné se nejen podívat do zrcátek, ale také se ohlédnout přes levé rameno. Cyklista by se mohl nacházet v mrtvém úhlu, což by mohlo vést k vážným následkům, pokud byste mu vjeli do cesty. Před změnou jízdního pruhu je třeba zkontrolovat příslušná zrcátka a mrtvý úhel.

EU předpisy vyžadují, aby nákladní vozy byly vybaveny zrcátky pro mrtvý úhel. Tato zrcátka si můžete zakoupit i pro osobní auto. Jsou to zakřivená zrcadla, která připevníte k bočním zrcátkům, čímž získáte širší zorné pole.

Zdroj: Driven2drive