Korejští vědci tvrdí, že objevili revoluční rychlonabíjecí baterii. Má se nabíjet během několik sekund

Přidat na Seznam.cz

Baterie pro elektromobily se stále nabíjejí poměrně pomalu. Korejští vědci nyní tvrdí, že našli způsob, jak tento proces výrazně urychlit. Tato technologie by mohla pomoci v boji proti obavám mnoha potenciálních zákazníků z dojezdu.

Vědci z Korejského institutu vědy a techniky (KAIST) tvrdí, že našli způsob, jak dosáhnout superrychlého nabíjení. Například zásobník energie, který vyvinuli pro elektromobily, by měl být schopen nabíjení a vybíjení za pouhých několik sekund – mnohem rychleji, než trvá natankování benzinového automobilu.

Současné elektromobily se i na rychlonabíjecích stanicích obvykle nabíjejí 30 minut nebo déle; nejlepší hodnoty jsou dvanáct minut (od 20 do 80 % stavu baterie). Jihokorejská studie byla nedávno zveřejněna v odborném časopise Energy Storage Materials.

V čem je baterie jiná?

Pro svou baterii budoucnosti použili vědci materiály, které se obvykle používají pro superkondenzátory. Superkondenzátory jsou zařízení pro ukládání energie, která mají vysokou hustotu výkonu, a proto je lze rychle nabíjet a vybíjet. Mohou však uchovávat pouze malé množství energie, a proto s nimi automobil nedojede příliš daleko – na rozdíl od baterií. Podle poskytnutých informací umožnila kombinace hybridní baterie a superkondenzátoru spojit výhody obou technologií.

Podle tiskové zprávy KAIST představuje takový hybridní skladovací systém „průlom v překonávání současných omezení systémů skladování energie“. Výzkumníci se domnívají, že taková baterie je vhodná pro elektromobily, ale také pro další elektronická zařízení, včetně letectví a kosmonautiky. Podobná technologie se zkoumá také v Německu, například s ohledem na těžká nákladní vozidla. Jihokorejci však uvádějí rekordní hodnoty hustoty energie a výkonu.

Jako zdroj energie byl použit sodík namísto lithia, které se běžně používá v dnešních dobíjecích bateriích. Sodíkové baterie slibují pro elektromobilitu mnoho výhod: byly by levnější a udržitelnější. První modely automobilů se sodíkovými bateriemi se již vyrábějí v Číně, přičemž hlavním cílem je snížit náklady.

Kupující těchto vozidel se však budou muset spokojit s kratším dojezdem. Výrobci slibují přibližně 250 kilometrů na jedno nabití, přičemž hustota energie se pohybuje kolem 150 watthodin na kilogram hmotnosti baterie. S 247 watthodinami na kilogram se nová korejská baterie vyrovná lithium-iontovým bateriím. Potenciálně tedy nabízí výrazně větší dojezd.

Zdroj: Spiegel.de

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]