Dacia připravuje elektrický model Sandero. V porovnání s konkurencí bude mít kratší dojezd a delší dobu nabíjení
Šéf rumunské značky v jednom z rozhovorů přiznal, že Dacia v současnosti vyvíjí elektrické Sandero. Na trh dorazí v roce 2027 a má jít technicky proti všem současným trendům. Zatímco ostatní automobilky uvádějí na trh modely se stále většími bateriemi, které mají prodloužit dojezd a zároveň zrychlit nabíjení, aby zákazníci nemuseli čekat, Dacia chce menší dojezd a pomalejší nabíjení. Nedává vám to smysl? Možná začne, když se zamyslíme nad tím, co je pro značku ještě důležitější.
Odpověď samozřejmě není složitá. Pro Dacii je nejdůležitějším aspektem cenová dostupnost vozu pro klientelu, což v rozhovoru pro britský týdeník Autocar potvrdil i šéf rumunské značky Denis Le Vot.
„Nové Sandero čtvrté generace přijde v roce 2027 nebo 2028 a na trhu by měl vydržet do roku 2034 nebo 2035, přičemž bude sloužit jako vlajková loď značky na cestě k nízkonákladovým modelům s nulovými emisemi,“ vysvětluje generální ředitel Dacie a dodává: „V porovnání s konkurencí se budeme snažit o kratší dojezd a delší dobu nabíjení, protože chceme pro zákazníka co nejnižší cenu.“
Dacia zjevně věří, že tato strategie bude fungovat. A pokud by své produkty srovnávala pouze s evropskými výrobci, byla by její pozice (za předpokladu, že alespoň někteří motoristé tuto myšlenku přijmou) mnohem jednodušší. Otázkou však je, jak se Rumuni nebo Francouzi vyrovnají s rostoucí čínskou konkurencí, která jim situaci rozhodně neulehčí.
Protichůdné požadavky
Současný model Sandero je jedním z nejdostupnějších a nejoblíbenějších modelů na starém kontinentu, takže asi nepřekvapí, že si Dacia bude chtít tuto pozici udržet i po představení nové, čtvrté generace. Problém pro automobilku spočívá v regulaci, přesněji řečeno v tom, aby příští Sandero splňovalo stále přísnější bezpečnostní a emisní předpisy.
Renault slibuje, že rumunská značka si zachová spalovací motory tak dlouho, jak jen to bude možné (určitě déle než mateřská automobilka), ale je prakticky jisté, že i tyto pohonné jednotky se vyhnou elektrifikaci, aby koncern nemusel platit pokuty za flotilové emise. Bez elektrických Dacií se neobejde a už současné jaro ukazuje, co to udělá s cenami.
Zatímco za základní benzinové Sandero zaplatíte necelých 270 000 Kč, za menší bateriový crossover si automobilka řekne o více než 480 000 Kč. Dacia říká, že nechce zapomenout, kdo je a jakou klientelu oslovuje, když postupně přechází na elektrický pohon, ale levné Sandero na baterie tento kruh uzavře.
Využije základy francouzů
Aby Dacia ušetřila, bude se snažit převzít co nejvíce komponentů z připravovaného elektrického Renaultu 5, který Francouzi co nejvíce zlevnili. Nebo to alespoň tvrdí. Ani s nejmenší baterkou se však pětka pravděpodobně nedostane výrazně pod 600 000 Kč, což je pro typického současného majitele Sandera prostě příliš. A právě zde přichází na řadu odlehčení. A to jak symbolické, tak skutečné.
Denis Le Vot říká, že na dojezdu 500 až 600 kilometrů jim nezáleží. Nezajímá ho ani 20minutové nabíjení. Dokonce říká, že by dnes vyrobili Spring s ještě menší baterkou. V rozhovoru pro Autocar uvedl, že typický majitel tohoto vozu ujede denně jen asi 16 kilometrů, takže baterie s kapacitou 26,8 kilowatthodiny je prý zbytečná. Zkrátil by ji na polovinu!
Kam přesně Dacia s elektrickým Sanderem míří, Le Vot neprozradil, ale je dost možné, že cílem bude papírový dojezd právě kolem 200 kilometrů. Šéf společnosti také připustil, že zkoumají způsoby, jak snížit výrobní náklady také pomocí vhodné chemie baterií. „Možná to bude sodíková baterie. Někteří říkají, že nejsou vhodné, protože mají menší hustotu energie. Jde jen o to, že jsou levnější,“ dodává Le Vot.
Zdroj: redakce, autocar.co.uk