První evropská země navrhuje zákaz elektromobilů kvůli nedostatku energie
Švýcarsko má díky vodním elektrárnám jeden z nejekologičtějších zdrojů elektřiny v Evropě, problémem však je, že jejich provoz je v zimě značně omezen. Země tento problém řeší dovozem energie (loni 5,7 TWh), ale Francouzi v současné době opravují své jaderné elektrárny a Němci mají dost vlastních problémů kvůli nepředvídatelné výrobě větrné a solární elektřiny a nedostatku plynu. Švýcaři proto vypracovali návrh na zákaz elektromobilů ve snaze zabránit blackoutu, jak píše server Golem.
Jak uvádí německý časopis Focus, nebýt francouzských jaderných elektráren a německých občasných přebytků větrné a světelné energie, Švýcarsko by pravděpodobně zkrachovalo. Jejich energetika je zkrátka v zimě do značné míry závislá na elektřině od sousedů, jenže ti nyní řeší podobné vlastní starosti.
Z tohoto důvodu začali Švýcaři s výpadkem elektřiny reálně kalkulovat, přesněji řečeno vymýšlejí, jak se tomuto scénáři vyhnout, a proto Švýcarská konfederace přišla s oficiálním návrhem nazvaným „Nařízení o omezení a zákazu dodávek elektřiny“, které lze přijmout v rámci čtyř stupňů eskalace nedostatku elektřiny. A majitelé elektromobilů z toho nebudou mít radost.
Nový návrh řeší úspory komplexně, takže v něm najdete ustanovení, že pračky nesmí prát při teplotě vyšší než 40 stupňů Celsia, ledničky nesmí chladit pod 6 stupňů a většinu vymožeností, jako jsou sauny a parní lázně, lze v určité omezené formě používat jen ve vlastní domácnosti.
Kromě rozsáhlých pravidel upravujících používání elektrických zařízení v komerčním i soukromém sektoru zahrnuje seznam zákazů také položky týkající se motorové dopravy. Na dálnicích má být maximální rychlost snížena ze 120 na 100 kilometrů za hodinu a v dodatku se rovněž uvádí, že „soukromé používání elektromobilů je povoleno pouze pro nezbytně nutné cesty, například za účelem výkonu zaměstnání, na nákup, k lékaři nebo k soudnímu jednání“.
Pouze 0,4 % celkové spotřeby energie může vést k zákazu jízdy elektromobilů
Kontroly mají provádět jednotlivé kantony a podle švýcarských médií by se toto nařízení týkalo asi 110 000 automobilů a samozřejmě i jejich majitelů. Zavedení takového zákazu by mělo fatální důsledky pro rozšíření elektromobility, která je ve Švýcarsku, stejně jako v jiných evropských zemích, politicky podporována. Kdo si ještě koupí elektromobil, když musí počítat s tím, že s ním nebude moci jezdit podle svých představ, zejména v zimě?
Přestože plány ujišťují, že zákaz bude platit až od třetího ze čtyř stupňů, jedná se již o poměrně jasné doporučení švýcarské vlády, aby se elektromobily kupovaly pouze jako druhé auto do rodiny, pokud vůbec.
Potřeba elektrické energie bateriových vozů se podílí na celkové tamní spotřebě pouhými 0,4 procenta, ale to už je zřejmě dost na to, aby švýcarská vláda přistoupila k tak drastickému omezení. Stojí také za to se zeptat, jak se na dotyčný zákaz dívají všichni ti, kteří tvrdí, že elektřiny pro elektromobily máme stále dost.
Server Focus v této souvislosti upozorňuje, že podobného omezení nabíjení baterií se možná dočká i Německo, a dodává: „Pokud budeme síť zatěžovat rychleji, než ji dokážeme vybudovat, bude muset být nabíjení elektromobilů prováděno způsobem šetrným k síti. To ale znamená, že nabíjení nemusí nutně probíhat v době, kdy to řidič potřebuje, ale v době, kdy je k dispozici dostatek energie.“
Zdroj: redakce, golem.de, focus.de