Šéf Toyoty říká, že většina průmyslu pochybuje o plně elektrické budoucnosti
Generální ředitel japonského koncernu Toyota Akio Toyoda je přesvědčen, že elektromobily nejsou jedinou cestou, jak se svět může posunout k uhlíkově neutrální nebo čistší automobilové dopravě. Je přesvědčen, že technologická pluralita, tedy různé alternativní pohony, je nejrozumnější cestou vpřed, a dodává, že mlčící většina lidí v automobilovém průmyslu si myslí totéž. Mlčí jen proto, že se jedná o trend, nebo v případě Evropy, dodejme, o politický diktát, který nechce připustit jiné názory.
Pokud vás zajímá, proč se automobilky důsledněji neozývají proti této vynucené transformaci, šéf největšího japonského automobilového koncernu Akio Toyoda vám poskytne určité vysvětlení. Generální ředitel Toyoty tvrdí, že většina představitelů průmyslu má o budoucím dopravním systému postaveném výhradně na elektromobilech pochybnosti, ale mlčí.
Při návštěvě Thajska Toyoda zopakoval, že nejrozumnější cestou je vývoj řady různých technologií, včetně hybridů, dobíjecích hybridů, vozů na vodíkový pohon i bateriových elektromobilů, a že tato volnost poskytne zákazníkům možnost volby produktů podle jejich skutečných potřeb při zachování závazků k čistší a ekologičtější dopravě.
Většina je pro technologickou svobodu
„Lidé v automobilovém průmyslu jsou z velké části mlčící většinou,“ cituje šéfa Toyoty server The Wall Street Journal (WSJ). „Tato mlčící většina se přirozeně ptá, zda je opravdu v pořádku, aby elektromobily byly jedinou možností. Problém je ale v tom, že zároveň ví, že jde o trend, takže se nemůže ozvat…. Správná odpověď stále není jasná, takže bychom se neměli omezovat pouze na jednu alternativu,“ upozorňuje Akio Toyoda.
Jeden z nejvýznamnějších manažerů přiznává, že jeho snaha prosadit svůj názor u vládních úředníků a dalších zainteresovaných stran se „ukázala jako únavná“, ale zároveň prozradil, že alternativy k elektromobilům mají dnes mezi médii a politiky o něco vřelejší přijetí než kdysi. „Před dvěma lety jsem byl jediný, kdo na to upozorňoval,“ dodává Toyoda.
Přestože řada společností poklekla před elektromobilitou, jejich továrny stále vyrábějí spalovací motory, aby mohly ze zisků z jejich prodeje financovat plány na rozšíření výroby elektromobilů. Existují však i jiné způsoby…
„Pokud chceme dosáhnout uhlíkové neutrality, musíme si uvědomit, že skutečným nepřítelem je uhlík, nikoli konkrétní pohonná jednotka. A upřímně řečeno, bateriové automobily nejsou jediným způsobem, jak dosáhnout světových cílů uhlíkové neutrality. Věříme, že pro naše zákazníky můžeme vytvořit kompletní portfolio možností snižování emisí, od konvenčních hybridů, přes plug-in hybridy, bateriové elektromobily až po vozidla s palivovými články,“ uzavřel Akio Toyoda.
Zdroj: redakce, wsj.com, Toyota