Je tomu 40 let, co byla přesunuta výroba kupé Škoda Garde na Slovensko. Na slavné „eRko“ už nenavázala
Dne 30. dubna 1982 se výroba vozu ŠKODA GARDE přesunula z Kvasin do Bratislavy. Dnes je toto kupé velmi ceněnou klasikou, o čemž svědčí neustále rostoucí ceny. Seznamte se s jeho historií.
Garde byl představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 13. září 1981, píše web Škoda Storyboard. Sériová výroba pak byla v závodě v Kvasinách zahájena počátkem října 1981. Úhlové světlomety a další moderní prvky slibovaly výrazný krok vpřed, i když základní tvar a koncepce vozu s pohonem zadních kol zůstaly nezměněny oproti modelu 110 R. Garde přesto přinesl řadu novinek. Přesné hřebenové řízení a lépe navržená geometrie zadních kol přinesly lepší jízdní vlastnosti. Místo kyvných polonáprav byl systém zavěšení zadních kol tvořen vlečenými rameny a kyvnou nápravou.
Garde nebo 120 R Coupé
V Československu dostal vůz název Garde, ale v ostatních zemích to kolidovalo s ochrannými známkami jiných výrobců, takže se v zahraničí prodával jako 120 R Coupé. Navíc se do některých zemí vyvážel s označením Rapid, což však bylo staré označení používané v Československu, které bylo obnoveno až s nástupcem modelu Garde.
Specifikace
Garde zrychlil z nuly na 100 km/h za 18 sekund a dosáhl maximální rychlosti 150 km/h. Udává se však i maximální rychlost 153 km/h. Při této rychlosti řidiči ocenili posilovač brzd a bezpečnostní pásy Moravan Super Rol se setrvačníkem, které bylo možné za příplatek připevnit k předním sedadlům, jež byla výškově nastavitelná a měla integrované opěrky hlavy.
Kupé o délce 4 175 mm, šířce 1 610 mm a výšce 1 380 mm mělo pohotovostní hmotnost pouhých 915 kg. V dobovém podnikovém časopise ŠKODA AUTO Ventil ze 4. září 1981 výrobce oznámil následující barevnou škálu dvoudveřové karoserie: bílá, béžová šampaňská, šípkově červená a olivově zelená, za příplatek byla k dispozici stříbrná, bronzová nebo červená metalíza. Standard pasivní bezpečnosti zvyšovaly nezaměnitelné plastové nárazníky Prepreg, v podstatě rohož z krátkých skleněných vláken napuštěných pryskyřicí a lisovaných za tepla.
Škoda Garde nebyla elegantní jen na pohled: kupé se pyšnilo několika inovacemi. Když ne pro svět, tak alespoň pro tehdejší československý trh. K poutavým prvkům patřily pneumatiky 165 SR 13 s dezénem OR 29 a především tužší karoserie, v níž textilní lištu nárazníku nahradily ocelové dráty. To vedlo k delší životnosti skořepiny karoserie, nižšímu valivému odporu a tím i lepší spotřebě paliva. Ve srovnání s modelem 110 R se průměrná spotřeba snížila o 0,7 litru na 100 kilometrů. Oficiální hodnoty činily 6,5 litru při konstantní rychlosti 90 km/h, 9,2 litru při 120 km/h a 8,9 litru v městském provozu. Čtyřválcový motor o objemu 1 174 cm3 poskytoval výkon 42,7 kW (58 koní) a pracoval na 96oktanový benzin.
Slovenská éra
Na přelomu 70. a 80. let 20. století mělo vývojové oddělení Bratislavských automobilových závodů (BAZ), založené 1. července 1971, téměř čtyři stovky zaměstnanců. Kromě spolupráce s domácími značkami plánovalo na Slovensku také licenční výrobu zahraničních sportovních vozů. Intenzivně se zde například testovalo osm kusů modelu Alfa Romeo Giulia. V březnu 1980 podepsali ředitelé společností BAZ a Škoda smlouvu o roční výrobě 80 000 sedanů Škoda a 17 000 kupé ve slovenském hlavním městě.
V pátek 30. dubna 1982 byla v Děvínské Nové Vsi na severozápadním okraji Bratislavy zahájena výroba vozů ŠKODA, i když na dobové fotografii se z propagačních důvodů objevilo datum 1. května, Svátek práce. Hlavním výrobním artiklem bylo kupé GARDE, neboť s výrobou v Bratislavě se počítalo již od fáze vývoje – původní plán počítal s tím, že se model bude vyrábět v Kvasinách i v Bratislavě současně.
Tento původní plán se však opozdil a Bratislava dostala svůj Garde až o několik měsíců později. Navzdory obrovským státním investicím však byla průměrná rychlost výroby Garde jen jeden a půl vozu denně, takže za prvních dvacet měsíců bylo vyrobeno pouze tisíc kupé. Během tří let vzniklo v BAZ přibližně tři a půl tisíce kusů Garde. To je dramaticky méně než původně plánovaných 17 000 ročně a uvažovaných 80 000 sedanů se vůbec neuskutečnilo!
Zdroj: skoda-storyboard.com