Chystáte se koupit ojetý vůz v autobazaru? Pak si dejte pozor na tyto triky. Nabízíme kompletního průvodce nákupem

Přidat na Seznam.cz

Nákup ojetého vozu se může zdát jako nevinná, rutinní transakce s vidinou radosti a spokojenosti. Faktem však je, že se tato nepříliš výhodná nabídka může rychle změnit v nepříjemnou noční můru.

Zejména pokud nevíte, co dělat, jakým důležitým detailům věnovat pozornost, pokud nerozpoznáte odchylky od normálu, pokud nerozeznáte běžné opotřebení od závažných závad, pokud netušíte, kde hledat problémy a jak se projevují. Pokud se rozhodnete koupit ojetý vůz v autobazaru, dejte si pozor na několik důležitých věcí.

Nejbezpečnější je koupit ojetý vůz, který znáte už léta

Bylo by skvělé žít ve světě, kde bychom kupovali ojeté vozy a znali celou jejich historii, současný stav a péči, provoz nebo rozsah servisu, který jim jejich majitelé věnovali. Nemusí to být úplná utopie, pokud jste se dohodli například s blízkým příbuzným nebo velmi dobrým přítelem. Problém je, že rodina nebo přátelé obvykle nevlastní nebo neprodávají vozidla, o která bychom měli zájem. Jinými slovy, výše uvedené případy se sice občas stávají, ale jsou natolik vzácné, že je můžeme bez váhání označit za „výjimku potvrzující pravidlo“.

Pečlivě servisovaný vůz od soukromé osoby je také v pořádku

Háček je však v tom, že hledání tímto způsobem trvá kvůli cestování velmi dlouho. Koneckonců, chcete si vůz řádně prohlédnout, vyzkoušet ho a nechat si ověřit jeho historii. Proto se mnoho lidí uchyluje k návštěvě autobazarů, kde mají široký výběr, nemusí přesně vědět, co hledají, a tak trochu doufají, že objeví bájné auto důchodce, který s ním jezdil jen v neděli do kostela.

Samozřejmě nechceme nikomu brát iluze, ale na rovinu říkáme, že taková auta se v bazarech nevyznačují. Občas se objeví podobná malá řidičská lahůdka v nádherném stavu, ale taková auta jsou obvykle rozebrána zaměstnanci, domluvena s přáteli nebo si je odveze někdo z širšího okruhu za jiný kšeft.

V autobazarech nejsou jen špatné kousky, ale riziko se výrazně zvyšuje

Zbytek, který vám autosalony předvedou, samozřejmě nemusí být všechny předražené napodobeniny s třikrát stočenými (a zkroucenými) tachometry a téměř mrtvými motory, které vypadají, že jsou cítit parfémem. Doporučujeme však, abyste pokaždé, když vstoupíte do oblasti s lákavými nabídkami, dávali dobrý pozor a dávali si pozor na triky, které vás spolehlivě oškubou.

V čem je hlavní problém?

Prodejci ojetých vozů bohužel často spoléhají na neznalost kupujících. Nemůžeme jim vyčítat jejich nevědomost. Ne každý se zajímá o auta, i když je téměř všichni potřebujeme k životu. Pro mnoho motoristů je to jen spotřební zboží podobné mobilnímu telefonu nebo počítači. Kromě toho, pokud se návštěvník autosalonu zajímá o vystavené exponáty, neznamená to automaticky, že jim rozumí. A pokud jim náhodou rozumí a dokáže si něco opravit i sám, stále to není zárukou, že dokáže rozeznat kvalitní ojetý vůz od vraku.

Existuje tak závratné množství značek, konkrétních modelů, jednotlivých motorizací, typů převodovek nebo výbav, že by člověk musel být chodící encyklopedií s dokonalou pamětí, aby přesně věděl, na jaké konkrétní závady, problémy nebo kritické body se u inkriminovaného vozu zaměřit. Ne že by takoví lidé neexistovali, ale obvykle nechodí nakupovat do autosalonů a je jen málo pravděpodobné, že by na vás měli čas.

Jak nenaletět prodejci aut?

To ovšem neznamená, že neexistuje několik univerzálních doporučení a tipů, které by vám mohly usnadnit nákup ojetého vozu i bez odborných znalostí. Jaké to jsou? Zkusme si uvést několik základních pravidel, jak nenaletět prodejci automobilů.

Máte známého mechanika s patřičným technickým vybavením? Například s diagnostikou, a víte, že se můžete nechat přesvědčit, abyste si koupili radu za poplatek? Pak upusťte od ješitnosti, která vám našeptává něco ve smyslu „zvládnu to sám“.

Trvejte na návštěvě autorizovaného servisu

Pokud takovou osobu nemáte, existuje druhá možnost. Pokud hledáte vůz v autobazaru, neváhejte ani vteřinu a navrhněte návštěvu autorizovaného servisu. Pokud se prodejce zdráhá, vymlouvá se nebo se vás snaží jakkoli přesvědčit, že to není nutné, ruce pryč. Takový obchod okamžitě zastavte, ať už auto vypadá jakkoli zajímavě. Podobná neochota je nejčastěji signálem, že s vozem není něco v pořádku a prodávající nechce, aby se na to přišlo.

Pokud namítáte, že značková služba nebude zdarma, máte pochopitelně pravdu, nebude. Kontroly tohoto typu však stojí maximálně do dvou tisíc korun. Když si ale spočítáte, kolik vám taková servisní prohlídka může ušetřit peněz nebo nervů, vězte, že se to vyplatí.

U modernějších vozů s dobře zmapovanou historií vám autoservisy mohou poskytnout úplný výpis prací, oprav po nehodě, zkrátka všech zásahů do vozu. Horší ovšem je, když vůz nebyl odvezen do značkového servisu a jeho záznamy jsou nepodepsaným kusem papíru. Ale ani v tomto případě nemusíte zoufat. Pokud jsou to profesionálové, nechají vás prohlédnout si auto na zvedáku, podrobně vám vysvětlí, co zjistili, a pokud mají odborníky na diagnostiku, budou schopni z paměti vydolovat i některé důležité informace.

Mimochodem, auto s podrobnými záznamy a poctivou údržbou ve značkovém servisu je jedním z mála případů, kdy jsme ochotni uvažovat o autě po nehodě. Rozsah poškození je pochopitelně důležitý, protože záleží na tom, do jaké míry energie nárazu zničila nosné prvky nebo nejdůležitější bezpečnostní konstrukce chránící posádku. Vždy je však důležité, jak byla oprava provedena.

Pokud přesnými servisními postupy schválenými výrobcem vozu a prováděnými dokonale vyškoleným personálem, v takovém případě bychom se jistě obávali méně, než když někde na parkovišti u autobazaru objevíte zdeformovaný nosník, čerstvě opravenou a nalakovanou karoserii, jenže vám k tomu nikdo nic neřekne a maximálně řekne „to byl jen ťukanec“.

Nebojte se a nestyďte se zeptat. I v případě banálních věcí

Když už jsme u toho, nebojte se zeptat. O všem. Zajímejte se například o různé odstíny mezi panely. A pokud si nejste jisti nebo nemáte dostatečně dobrý zrak, můžete si auto vyfotit na mobilní telefon. Telefony mohou zesílit i nepatrné rozdíly ve zpracování a odhalit vám nesoulad v barvě laku. Používejte měřidla tloušťky barvy, která vám ukáží opravená a přestříkaná místa. A nezapomeňte, že přelakované díly automaticky neznamenají, že je něco v nepořádku.

Začněte zkušební jízdu studeným startem

Pokud plánujete zkušební jízdu (a to byste měli), požádejte předem, aby motor vozu nebyl zahřátý. Ne že by studený start prozradil vše, ale je dobrým vodítkem například pro zjištění stavu akumulátoru, vadné vůle hydraulických ventilů, nepravidelného chodu, nadměrného kouření a obecně rychlosti, s jakou je agregát schopen naskočit, zahřát se a zda se jeho chování výrazně mění s rostoucí teplotou.

Bohužel v těch méně poctivých autobazarech, které na první pohled nepoznáte, mají v rukávu milion triků, jak vám podstrčit polovičatou nabídku, ale logicky budou předstírat, že si téměř utrhují od úst. Nechceme házet všechny do jednoho pytle, najdete i dost poctivých prodejců. Ale nejsou méně špatní a je dobré vědět, s kým máte tu čest.

Typické způsoby, jak zahladit stopy a problémy?

Jaké jsou poměrně typické způsoby vyrovnání vysokého počtu najetých kilometrů nebo špatné technické způsobilosti? Pokud otevřete kapotu a objevíte vyplavený motor, měli byste zpozornět, i když vůz sám o sobě zdaleka není „naleštěný“. Obvykle se za tím skrývají různé netěsnosti motoru, chladicího systému, hydraulického okruhu posilovače řízení, palivového systému, převodovky nebo kombinace různých netěsností provozních kapalin.

O tom, že si někdo dal práci se zamaskováním skutečného stavu, často svědčí i zbrusu nové pneumatiky, které však obvykle pocházejí od nejlevnějších značek, obvykle vyrobených v Číně. Odlomený lak není výjimkou, ale obvykle se rychlokvašený detailer příliš nevěnuje prostoru kolem ozdobných nebo ochranných lišt, nápisů, značek, oken, světel, prostě složitěji tvarovaným místům. Nezřídka se na karoserii objevují tzv. hologramy, které rozkládají světlo do spektra barev.

Určitě by nás také více zajímal viditelně čerstvě aplikovaný antikorozní sprej, který majitelé vozů nemají ve zvyku aplikovat a platit za něj ve chvíli, kdy chtějí vůz prodat. Často se tak maskuje menší či větší hloubková koroze, špatně svařené díly a divili byste se, ale často i pořádná díra v plechu zalátaná novinami, tmelem a prostě krásným černým asfaltem.

Na co si dát pozor v interiéru?

V interiéru je dobré se podívat na stav čalounění, míru deformace výplní sedadel, zejména sedadla řidiče, ale také na pedály, potah volantu, řadicí páku nebo páku automatické převodovky, spínače a často používané ovládací prvky. V tomto bodě byste měli být schopni posoudit alespoň dvě věci.

Prvním z nich je míra poškození v závislosti na konkrétním vozidle a počtu najetých kilometrů. Tím máme na mysli, že je poměrně velký rozdíl mezi patinou pravé kůže například v Audi, která může vypadat perfektně i po 200 000 km, a umělou kůží s odřeným lakem po pouhé třetině kilometrů. Takže když vám někdo řekne, že prémiové auto má najeto 200 tisíc a z volantu se loupe lak, na bocích sedadel se trhají švy a řekne vám, že je to normální, máte téměř jistotu, že auto má najeto dvakrát tolik.

Další věc, která by vás měla na kabině zarazit, je častá snaha vyměnit několik nejvíce opotřebovaných dílů, ale jiné části interiéru na vás křičí, že tam nepatří. Typickým příkladem je vyměněný volant, gumové kryty pedálů, manžeta a hlavice řadicí páky a některé ovládací prvky (klasicky otočné spínače světel). Všechny tyto věci mohl předchozí majitel vyměnit, ale ještě častěji tak prodejci automobilů zakrývají skutečný stav vozu a snaží se ho omladit.

Všímejte si vybavení

Pokud si vybíráte konkrétní model a víte, že měl například vzduchové odpružení (třeba jen na zadní nápravě, což je častý případ luxusnějších německých kombi), dejte si tu práci a podívejte se na odpružení zblízka. Již dříve se stalo, že prodejce neurvale tvrdil, že na daném voze nemá být vzduchové odpružení, ačkoli opak byl pravdou.

Abychom toto pojednání zbytečně neprodlužovali, protože o způsobu fungování některých autobazarů by se daly psát romány, můžeme si připomenout dva nejhorší pokusy o podvod, se kterými se jako zákazník můžete při hledání ojetého vozu setkat.

Počet najetých kilometrů je stále nejčastějším podvodem při prodeji vozu

Problém je samozřejmě v tom, že podvodníkům se jejich jednání dokazuje poměrně obtížně, ale díky výše uvedeným radám jim můžete alespoň vzít šanci vás okrást tím, že si dané auto nekoupíte.
Mnohem závažnějším problémem je prodej špatně nabouraného auta.

Podobně, ne-li hůře, je tomu v případě, že byste si koupili auto po vážné autonehodě a nekvalitní, nekvalifikované opravě. Nejenže jde o podvod, protože takto poškozené vozidlo obvykle nemá cenu, za kterou se vám ho snaží prodat, ale nezřídka vás to může stát i život. Takzvané „skládačky“ nebo „totálky“ mají tendenci se při další havárii složit jako papírový dům, protože jejich deformační zóny jsou narušené, spoje nekvalitní, konstrukce je zásadně oslabená.

To vše jsou logické důvody, proč byste se při výběru ojetého vozu měli vždy a bez výjimky spolehnout výhradně na odborníky, kteří vám o konkrétním vysněném modelu řeknou nepříjemnou pravdu a v případě, že není v pořádku, vás od jeho koupě odradí. Mají zkušenosti, aby rozpoznali možný podvod, umějí vás nasměrovat správným směrem a poradit vám, což vám nakonec ušetří hromadu peněz, starostí, času a nervů.

Zdroj: redakce