Škoda Favorit vs Lada Samara vs Yugo Sana. Test z roku 1990 dle slavného magazínu. Jak dopadl?
Testeři Autocaru otestovali tři vozy třídy supermini reprezentující země rozpadajícího se Sovětského bloku v listopadu 1990. Test byl proveden posledním britským žurnalistickým testem pro komunistické automobily.
Těmito třemi vozy byly Škoda Favorit 136LX (5446 liber, což je při přepočtu kurzu ČNB v roce 1991 celých 283 192 Kčs), Lada Samara 1300SL (5549 liber, což je při přepočtu kurzu ČNB v roce 1991 celých 288 548 Kčs) a Yugo Sana 1.4 (5495 liber, což je při přepočtu kurzu ČNB v roce 1991 celých 285 740 Kčs).
Každý z nich měl motor vpředu a pohon předních kol a byl výsledkem toho, že jejich dozorci spolkli národní hrdost. Italové a Němci pomáhali Škodě, Britové dělali práci pro Ladu a Italové pomáhali Yugu.
Která varianta byla nejlepší na řízení?
Žádný z těchto vozů si nikdo nekoupí kvůli jeho výkonu, ale všechny poskytnou rodině dostatečnou mobilitu a žádný nelze považovat za nedostatečně výkonný.
Jak se dalo očekávat, Yugo s motorem Fiat Tipo 1,4 l o výkonu 70 koní má na ostatní navrch. Svižně se rozjede na 150 km/h, na stovku zrychlí za 13,2 sekund. Proč je motor tak chraplavý, je záhadou.
Lada nezůstává pozadu. Sovětský 1,3litrový motor ze železa a slitiny s výkonem 65 koní si otáčky nevychutnává. Dochází mu dech při rychlosti 140 km/h, na stovku se rozjede za 13,4 sekund.
Škoda s nejméně výkonným, 62koňovým celohliníkovým motorem dosáhne rychlosti 148 km/h, na stovku zrychlí za 14,3 sekund. Méně svižný výkon vynahrazuje zdaleka nejcitlivějším a nejvstřícnějším motorem.
Lada je stabilní a nezáludný dálniční křižník, což je pravděpodobně nejlepší vlastnost tohoto vozu. Zatímco Yugo se řítí slušným tempem, ale s větším hlukem motoru, než lze rozumně očekávat, a doprovodným vrzáním a drnčením od špatně namontovaných prvků výbavy interiéru.
Brzdy Lady jsou zdaleka nejméně účinné ze všech. Zdvih je dlouhý a při souvislém sešlápnutí by pedál sjel až na kobereček. Brzdná síla byla slabá a při silném sešlápnutí se projevilo předčasné zablokování zadních kol.
Škoda se dostala do popředí také z hlediska jízdy a ovladatelnosti. Podle všech měřítek trhu populárních hatchbacků je dobře odpružená, přiměřeně vyrovnaná a schopná absorbovat většinu toho, co se na ni vrhne. Trpí však poněkud mdlým tlumením, které se někdy projeví v těch nejneočekávanějších okamžicích, například při jízdě po dálnici.
Yugo posouvá nereagující řízení na nové dno. Na pneumatikách domácí výroby je jeho řízení při parkovacích rychlostech nepřijatelně těžké, a přestože se zvyšující se rychlostí je zapotřebí méně úsilí, zůstává rozhodně mrtvé a strnulé. Jízda je živá a nekoordinovaná, větší rázy jsou slyšet (a cítit), jak se přenášejí přes karoserii.
Při jízdě po různých úzkých a klikatých britských silnicích si testující získal Favorit. Škoda se řídila dobře, měla pohotový nájezd do zatáčky a jistý postoj v zatáčkách, zatímco ostatní vozy měly těžší práci s rukama a méně přesné vedení na silnici.
Zdroj: autocar.co.uk