Co všechno dokáže zjistit měřidlo tloušťky laku?
Efektivně zatajená oprava po nehodě umožňuje kupujícímu přeplatit za vůz. Proto je nejlepší pořídit si měřidlo tloušťky laku, píše server Defelsco. Jak funguje, jaké informace poskytuje a kolik stojí? Pojďme to zjistit.
Nákup ojetého vozu je soubojem chytrého prodejce a chytrého kupujícího. Prodejce se přirozeně bude snažit skrýt všechny závady vozu a prezentovat vozidlo jako bez nehod, dobře udržované a pravidelně servisované. Kupující naopak hledá sporné body a důkazy o závažných poškozeních, vadách nebo prostě lepší pozici při vyjednávání. A jednou z nejdůležitějších zbraní v rukou kupujících je měřidlo tloušťky laku. Jaké informace může toto zařízení skutečně odhalit?
Jak již název napovídá, tento měřič se používá k měření tloušťky laku na jednotlivých místech karoserie. Tato informace je zásadní, protože lakovny v továrnách jsou navrženy tak, aby na karoserii nanášely rovnoměrnou a nepříliš silnou vrstvu barvy. Co může ukázat měření tloušťky laku? Zde je několik příkladů:
- mnohem vyšší naměřená tloušťka laku, např. v přední nebo zadní části (na více než dvou nebo třech prvcích), může naznačovat závažnou opravu po nehodě
- nesrovnalosti týkající se jednoho prvku (např. křídla, dveří nebo nárazníku) mohou znamenat kolizi při parkování
- víceméně stejná tloušťka laku (ale také ne příliš vysoká hodnota) na všech prvcích karoserie umožňuje posoudit, zda je vůz skutečně bez nehod
- drasticky vyšší naměřená hodnota laku na určitém místě může znamenat nejen to, že díl byl lakován po nehodě, ale také to, že dutinu v karoserii vyplňuje velké množství tmelu
Obsluha měřidel tloušťky laku je poměrně intuitivní. Zapněte přístroj a začněte měřit. Jak interpretovat výsledek? Ne každý kupující musí mít rozsáhlé znalosti o automobilech. Proto nemusí každý vědět, co konkrétní údaj na měřidle znamená. Naštěstí to zatím není problém. Přístroje signalizují atypické hodnoty. Zelená barva označuje např. tovární nátěr, oranžová druhotný nástřik a červená zatmelenou, opravovanou část.
Kupujete si měřič laku? Elektrický je lepší než magnetický
Na tvaru samotného měřidla tloušťky barvy příliš nezáleží. Může se jednat o zařízení vybavené sondou umístěnou na kabelu i bez sondy. Volba se v tomto případě týká pouze pohodlí při používání – se sondou na kabelu se lépe manévruje. Zásadní je také samotný princip fungování měřidla. Dynamometr, nazývaný také magnetický, používá k měření magnetický hrot a nevyžaduje napájení např. z baterie. Je to jednoduché zařízení, i když ne vždy příliš přesné. Dalším typem jsou elektronické měřiče. Zde je měření založeno na ultrazvuku a výsledek lze považovat za velmi spolehlivý.
Ne každý měřič tloušťky laku funguje na hliník nebo plast!
S typem měřidla souvisí ještě jeden problém. Konkrétně jde o to, s jakými materiály může senzor pracovat. Základní verze (magnetické) jsou naučené měřit tloušťku nátěru v případě oceli a pozinkované oceli.
Dnes má však mnoho vozidel například plastové blatníky (např. Renault) a hliníkové kapoty, víka zavazadlového prostoru a dveře (např. Audi). V tomto případě není měření magnetickým přístrojem možné. Pak je vhodný pouze pokročilejší elektronický měřicí přístroj. Ten obecně pracuje se všemi typy materiálů.
Zdroj: defelsco.com