Ojetý Ford Mondeo Mk 4 (2007-2014). Obtížná volba motoru v dobrém voze
Ford Mondeo třetí generace je velmi oblíbeným modelem na trhu s ojetinami, který se nabízí v řadě zajímavých verzí motoru a ve třech karosářských provedeních. V mnoha ohledech je dobrý, i když má své chyby. To však nic nemění na tom, že za cenu kolem 120 – 220 tisíc Kč je to skvělá nabídka. Problémem však může být volba motoru, píše server Autocar.
O samotném voze můžeme psát především v superlativech. Je odolný, poměrně spolehlivý a z funkčních vlastností má téměř samé výhody. Pokud se vám líbí styling exteriéru a interiéru, budete spokojeni. Jízdní vlastnosti jsou vynikající, prostornost velmi dobrá, zavazadlový prostor obrovský. Od 540 litrů u liftbacku po 555 litrů u kombi. Sedan je nejméně praktický, ale kufr nijak nevybočuje, má 550 litrů. V současné době je ale největším problémem při nákupu výběr motoru.
Vůz má mnoho drobných závad a nedostatků, především kvůli nízké (pro Ford typické) kvalitě zpracování. Nejedná se však o věci, které by vyžadovaly odtahové vozidlo nebo závažné opravy. Jejich popis najdete v níže uvedeném materiálu a my se zde budeme zabývat pouze motory a výběrem toho nejlepšího pro vás.
Benzínové motory – jaký zvolit?
Pro tento model je zpravidla jasnou volbou diesel, protože se nejlépe hodí pro těžký a velký vůz. A ty jsou v naprosté většině osvědčených jednotek HDI. Začneme však benzinovými jednotkami, které jsou stále oblíbenější a vyhledává je stále více lidí. Tvoří asi 25 % nabídky, takže výběr jednotek je omezený.
Historii třetí generace modelu Mondeo lze rozdělit na dvě období, pokud jde o zážehové motory. Před faceliftem v roce 2010 a po něm. V prvním období se používaly téměř výhradně motory s přirozeným sáním, konstruované podle staré školy – čím vyšší objem, tím vyšší výkon. Toto je nabídka motorů před faceliftem.
1.6 Ti-VCT – 110 a 125 koní
2.0 Duratec – 145 koní
2.3 Duratec – 160 koní
2.5 T – 220 koní
Volba se zdá být jednoduchá – podle svých potřeb si vyberete silnější nebo slabší variantu. Teoreticky tomu tak je, nebýt toho, že máme co do činění s ojetým vozem a musíme brát v úvahu i spolehlivost.
V tomto ohledu vychází špatně nejmenší motor 1.6, který má problémy se zapalováním a chladicím systémem, což často končí i poškozením hlavy. Obecně se nejedná o špatnou jednotku, ale je třeba mít na paměti, že v Mondeu pracuje pod větším zatížením než například ve Focusu. Jedná se o jediný motor s manuální převodovkou, která není s dvouhmotovým setrvačníkem.
Motory 2.0 a 2.3 vyvinuté společně s Mazdou jsou pro tento vůz ideální. Mají pevné rozvodové řetězy, nepřímé vstřikování a při správné péči vydrží vysoký kilometrový proběh na LPG (zejména 2.0 FlexiFuel). Problémem je seřízení ventilů, ale to se dá překousnout, protože obecně jsou tyto agregáty vzhledem ke konfiguraci s automatickou převodovkou náročné na spotřebu paliva (minimálně 8 l/100 km), zejména 2.3 (přes 11 l/100 km).
Obliba motoru 2.3 je nízká, takže na trhu s ojetinami je těchto jednotek méně, což by vás mělo přimět k tomu, abyste se pro jistotu vzdali LPG. Výhodou motoru 2.3 je, že je spojen s automatickou převodovkou, která není dvouspojková.
Oba motory s přirozeným sáním mají opakující se, ale drobné závady, které se týkají především sacího systému a zapalování. Oprava není složitá za jedné podmínky – mechanik motor zná a ví, co má dělat.
Ideálním motorem pro LPG je 2.5T. Obecně se jedná o nejlepší motor v nabídce, jen má dvě vlastnosti, které se v případě vážné poruchy mohou prodražit: 5 válců a přeplňování turbodmychadlem. Jednotka navržená společností Volvo je velmi odolná, ale při velkém zatížení a zanedbávání se může předčasně opotřebovat. Proto se nevyplatí rozhodovat se pro vůz po tuningu, který je lákavý, protože motor lze snadno „přetaktovat“. Pokud je dobře udržovaný, má pravidelnou výměnu oleje každých 10-15 tisíc km a účinný chladicí systém, je téměř obrněný a dobře snáší LPG.
Nejlepší jednotkou Mondea před faceliftem je tedy 2.5 Turbo, ale omezená nabídka a vysoké ceny jednotek mohou způsobit, že vůz, který hledáte, nenajdete. Také vozů s motorem 2.3 je velmi málo, takže optimální volbou je oblíbený a mechanikům dobře známý motor Mondeo 2.0.
Benzínové motory po faceliftu
Po faceliftu, tedy od modelového roku 2010, se nabídka benzinových motorů výrazně změnila. Motory 2.5T a 2.5T s atmosférickým plněním byly nahrazeny novou řadou motorů EcoBoost – ve skutečnosti se jedná o silně modifikované motory Duratec s přeplňováním a přímým vstřikováním. Z klasických motorů zůstaly pouze motory 1.6 a 2.0 s atmosférickým plněním.
1.6 Ti-VCT – 120 koní
1.6 EcoBoost – 160 koní
2.0 Duratec – 145 koní
2.0 EcoBoost – výkon 203 a 240 koní
Optimální jednotkou bezpochyby zůstává staronový dvoulitr, zatímco 1.6 Ti-VCT prakticky ztrácí smysl. Teoreticky. Je to bezpečnější volba než 1.6 EcoBoost a levnější na servis, ale s tak skromným výkonem je lepší zvolit 2.0. Bohužel po roce 2010 je motorů 2.0 mnohem méně. Pokud tedy uvažujete o provozu na LPG, může se vám zdát, že jedinou rozumnou volbou je skutečně motor 1.6 Ti-VCT.
Mondeo 1.6 EcoBoost je poměrně problematické hodnotit. Mnoho řidičů je spokojeno, ale mechanici znají případy zničení motoru, a to v poměrně krátké době. Podle našeho názoru se vyplatí koupit tuto verzi, pokud již má cca. 100 tisíc km a zároveň ne příliš mnoho – max. 150-180 tisíc km. Při vyšším počtu najetých kilometrů mohou být výdaje na servis a opravy příliš vysoké. Stejně jako u motoru 1.6 Ti-VCT s přirozeným nasáváním se objevují problémy s chlazením, které vedou k selhání hlavy nebo těsnění. Pak jsou tu poruchy turbodmychadla a poměrně nákladná výměna rozvodů.
Odolný a docela dobrý se ukázal být motor 2.0 EcoBoost. Je to vlastně konstrukce s podobnými problémy jako 1.6 EcoBoost, ale je jich méně. Důvod je jednoduchý – menší zátěž. Motor 2.0 EcoBoost do vozu dokonale zapadá a ani po 200 000 km nevykazuje závady.
V případě pofaceliftové verze Mondea Mk 4 je volba zcela zřejmá. Pro levnou a úspornou jízdu je nejlepším motorem snadno dostupný 1.6 Ti-VCT, ještě lepší je 2.0 Duratec, který je však méně rozšířený. Obojí lze přestavět na LPG. Pokud jezdíte na krátké vzdálenosti a nemáte v úmyslu ujet velké množství kilometrů, vyplatí se poohlédnout se po motoru 1.6 EcoBoost.
Pro dynamickou jízdu bude nejlepší varianta 2.0 EcoBoost. Méně důležitá než samotný výkon 203 nebo 240 koní je volba převodovky. S tímto motorem byla od roku 2010 k dispozici pouze automatická převodovka PowerShift. Jde o dvouspojkovou převodovku, která není špatná, ale samozřejmě vyžaduje pečlivý servis a někdy i nákladné opravy.
Dieselové motory – jaký zvolit?
Toto rozdělíme jednoduše podle verze motoru, nikoli podle ročníku.
1.6 TDCi – výkon 115 koní
1.8 TDCi – výkon 100 a 125 koní
2.0 TDCi – výkony 115, 130 a 140 koní před faceliftem
2.0 TDCi – 140 a 163 koní po faceliftu
2.2 TDCi biturbo – 175 koní před zvednutím motoru
2.2 TDCi – 200 koní po faceliftu
Hned na začátku musíme zdůraznit, že všechny vznětové jednotky, s výjimkou motoru 1.8 TDCi, jsou navrženy společně s koncernem PSA. Není zcela pravda, že mezi motory TDCi a HDI nejsou žádné rozdíly. Ačkoli základem je francouzský motor, Ford se postaral o výbavu podle vlastního technického myšlení. Proto byly například použity filtry DPF a poměrně často i jiný systém vstřikování.
Nejmenším motorem v nabídce je 1.6 TDCi. Jeho velká obliba, dobrá dostupnost dílů, nízké ceny a také vysoká životnost mohou zastínit jeho největší nevýhodu, tj. poměrně časté poruchy. Po započtení všech nákladů na palivo (v průměru kolem 6 l/100 km) a pojištění se jedná o celkově nejúspornější diesel v nabídce Mondea. Dobrá volba pro lidi, kteří jezdí na krátké vzdálenosti, protože se zahřívá rychleji než silnější motory.
Mezi většími motory je 1.8 TDCi, jediná konstrukce Fordu a technicky nejstarší. Má řadu problémů, včetně závad vstřikovačů, nízké životnosti dvouhmotového setrvačníku a systému přeplňování. Selhávají snímače, přerušují se vodiče atd. Bohužel je to způsobeno především nedbalým servisem. Zdá se, že jde o motor, který lze opravovat donekonečna, ale tato mince má i druhou stranu. Jedná se o velmi odolnou konstrukci, kterou lze v podstatě donekonečna řídit a opravovat. Málokdy se to nevyplatí.
Na vrcholu nabídky jsou dvoulitrové diesely, prakticky všechny patřící do stejné rodiny DW10, známé svou nadprůměrnou životností a značnou spolehlivostí. Jedná se o optimální jednotky pro Mondeo, počínaje verzí o výkonu 130 koní. Každopádně tato verze a verze 140 koní před faceliftem jsou považovány za nejodolnější a nejlevnější na servis (u dieselů), s jednou výjimkou.
Po faceliftu byl kladen důraz na lepší úpravu výfukových plynů, která však neměla výrazný vliv na hodnocení motoru. A zde je jedna výjimka. Odolnější filtry DPF byly použity právě po faceliftu.
Po roce 2010 se vyplatí poohlédnout se po variantě se 140 nebo 163 koňmi. Jedná se o motor prakticky pro každého, kdo hledá diesel, ale je třeba poznamenat, že varianta o výkonu 115 koní má horší dynamiku než silnější varianta 1.8 TDCi.
Stojí za to vědět, že Mondeo se vznětovým motorem a klasickým automatem s měničem je k dispozici pouze v této konfiguraci bez ohledu na rok výroby. Faceliftovaný dvoulitr byl již kombinován s dvouspojkovou převodovkou.
Motor 2.2 TDCi je často označován za dražší na opravu, což je pravda, ale tato poznámka se týká motorů před faceliftem se systémem bi-turbo. A pokud se budeme držet definice, mluvíme o sériovém přeplňování. Kromě toho je filtr DPF u tohoto motoru poměrně choulostivý, a proto byl u mnoha vozů odstraněn. Oprava vstřikovačů je levná.
Novější motor 2.2 TDCi je z hlediska elektroniky složitější, ale méně problematický. Má o poznání dražší díly, ale ty se méně často porouchávají a výměna jednoho turbodmychadla stojí méně než výměna dvou. V konečném důsledku je to dobrá nabídka pro ty, kteří chtějí dobrý výkon i nízkou spotřebu paliva, a z hlediska dynamiky lze tento motor považovat za alternativu k zážehovému motoru 2.0 EcoBoost.
Zdroj: autocar.co.uk