Zloději už nekradou celá auta. Nově se zaměřují se na součástku, za kterou překupníci platí zlatem
V době, kdy ceny drahých kovů rostou, objevuje se nový druh zločinu. Zloději si už neodvážejí celé auto, ale součástku, kterou z něj dokážou odmontovat během několika minut. Ta malá kovová schránka pod vozem má totiž cenu zlata.
Ještě před pár lety by nikoho nenapadlo, že se běžná součást výfuku stane terčem organizovaných skupin. Katalyzátor, zařízení sloužící k čištění výfukových plynů, se stal loveným artiklem. Ne proto, že by byl vzácný svým vzhledem, ale proto, co ukrývá uvnitř. Obsahuje totiž drahé kovy jako rhodium, platinu a palladium, jejichž hodnota na světových trzích strmě stoupá. A čím vyšší cena, tím víc zlodějů vyráží do ulic.

Když se krade ticho pod autem
Zloději už nepotřebují složité nástroje ani promyšlený plán. Stačí jim pár minut, hydraulický zvedák a pila. Katalyzátor je umístěn pod autem a jeho demontáž je otázkou několika desítek sekund. Nejčastěji mizí z aut, která mají vyšší podvozek, protože se pod ně dá snadno dostat. Typicky jde o větší vozy nebo dodávky. Celé to nezabere víc než pár okamžiků. Stačí zvedák, pila a trochu drzosti. Když majitel ráno nastartuje, přivítá ho ohlušující rachot motoru a účet za opravu, který může být opravdu bolestivý. Cena nového katalyzátoru se často vyšplhá na desítky tisíc korun.
V posledních letech těchto krádeží rychle přibývá. Zloděje láká jednoduchost a rychlý zisk, který jim přináší vzácné kovy uvnitř. Stejný problém řeší i evropská města, kde jsou anonymní parkoviště ideálním místem pro noční návštěvy. Ani Česko není výjimkou. Policie potvrzuje, že podobné případy přibývají hlavně ve větších městech, kde mají pachatelé větší šanci zmizet beze stopy.
Proč je ten kus kovu tak cenný
Katalyzátor funguje jako chemická čistička výfukových plynů. Díky drahým kovům uvnitř dokáže přeměnit oxid uhelnatý a další jedovaté látky na méně škodlivé. Tyto kovy dnes patří mezi nejdražší suroviny vůbec. Rhodium v době svého cenového vrcholu přesáhlo hodnotu půl milionu korun za trojskou unci. Platina i palladium jsou levnější, ale stále jde o materiály, za které se platí desítky tisíc korun.
Právě proto se katalyzátory staly lákavou kořistí. Překupníci je rozebírají, vytahují z nich drahé kovy a prodávají je dál za vysoké částky. Z nenápadného kusu kovu pod autem se tak stává zboží, jehož hodnota může převýšit cenu celé starší ojetiny.
Kdo je v největším ohrožení
Nejčastěji se oběťmi stávají majitelé hybridních vozidel, u nichž je v katalyzátoru vyšší koncentrace drahých kovů. Typickým cílem jsou modely Toyota Prius nebo Lexus RX. Riziko ale roste i u starších vozidel, která mají katalyzátory s méně moderní konstrukcí, jejich kovový obsah bývá paradoxně ještě cennější.
Poškozený řidič si často všimne problému až při startu. Motor po krádeži zní nezvykle hlasitě a z výfuku se ozývá ostrý kovový tón. Na přístrojové desce se často objeví varovné světlo a auto ztrácí výkon. Oprava nebývá levná, nový katalyzátor může přijít i na víc než padesát tisíc korun podle typu vozidla.
Jak se bránit
Odborníci radí parkovat na osvětlených místech nebo v uzavřených garážích. Pomoci mohou i speciální ocelové kryty, které se montují přímo na katalyzátor a znemožňují jeho rychlé odstranění. V některých zemích se testují i bezpečnostní nátěry s viditelným značením nebo leptání identifikačního čísla vozu, které ztěžuje další prodej.
Některé státy už také zavedly zákony, které vyžadují při výkupu katalyzátorů doložení původu. Překupníci tak musí vést evidenci, od koho a z jakého vozu díl pochází. Přesto zůstává černý trh aktivní, protože poptávka po drahých kovech v elektrotechnice a šperkařství neustále roste.
Konec klidu pod autem
Katalyzátor byl kdysi jen nenápadnou součástí auta, kterou si nikdo nevšímal. Dnes se stal symbolem nové éry drobné kriminality. Z pohledu zlodějů je ideálním zbožím, protože je malý, drahý a snadno prodejný. Řidičům proto nezbývá než být o krok napřed. Trocha opatrnosti může zachránit nejen jejich peněženku, ale i klid při ranním startu.
Zdroje: YouTube, PBS News, Policie ČR, Trading Economics

Sledovat v Google Zprávách