Naši sousedé mají tvrdá pravidla a za řízení v opilosti hrozí odebrání vozu. Zatím se to vyplácí a řidiči jsou zodpovědnější
Řízení pod vlivem alkoholu může řidiče přijít pěkně draho – a nemusí to být jen pokuta. Ve snaze odradit neukázněné šoféry stále více států zavádí přísná opatření, která řidičům při jízdě pod vlivem hrozí nejen peněžním trestem, ale i zabavením jejich vozu. A výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat – nehody způsobené podnapilými řidiči rapidně klesají.
Opilý za volantem? V některých zemích si takové riziko vezme na triko málokdo. Přísná pravidla a tvrdé sankce totiž přiměly řidiče dvakrát si rozmyslet, jestli si po večerní sklence sednou za volant. Zatímco jinde je jízda „pod vlivem“ vnímána jen jako lehký prohřešek, přibývá míst, kde vás za volantem pod vlivem čekají mnohem vážnější důsledky než pár trestných bodů.
Novelizace zákona a tvrdší postihy za alkohol
Od 14. března 2024 se v Polsku zpřísnily postihy pro řidiče, kteří usedají za volant s alkoholem v krvi. Podle nové verze zákona teď existuje rozdíl mezi „řízením pod vlivem“ (0,2 ‰ až 0,5 ‰) a „stavem intoxikace“ (nad 0,5 ‰). S alkoholem v krvi nad 1,5 promile už ale řidič riskuje víc než jen pokutu a zákaz řízení – hrozí mu rovnou zabavení vozidla! Toto tvrdé opatření má jednoznačný cíl: jasně odradit každého, kdo by si chtěl s alkoholem za volantem zahrávat. V Polsku teď platí, že jednou zariskovat může znamenat jednou provždy přijít o své auto.
Kdy dojde k zabavení auta?
V Polsku vám auto nezabaví jen tak pro nic za nic – k tomu dojde jen ve třech jasných případech. Zaprvé, když máte v krvi nejméně 1,5 promile alkoholu. To už je vážné porušení zákona a vozidlo vám mohou zabavit téměř automaticky, ačkoliv ve výjimečných případech soud smí udělit výjimku. Zadruhé, pokud vás chytnou pod vlivem už podruhé během dvou let, pak není úniku a o auto přijdete. A zatřetí, jestliže způsobíte nehodu a utečete z místa činu, aniž by záleželo na množství požitého alkoholu – to je jasný signál k zabavení vozidla. A co když auto není vaše? V tom případě místo auta musíte uhradit jeho hodnotu – ani řízení „půjčeného“ vozidla pod vlivem se nevyplácí!
Výsledky po zavedení tvrdších pravidel
Několik měsíců od zavedení tvrdších pravidel se objevily v Polsku první výsledky, které mluví samy za sebe: počet nehod způsobených opilými řidiči klesl o 12 % a úmrtnost o dramatických 40 %. Média zaplavila veřejnost zprávami o přísných opatřeních, což evidentně mnoho řidičů odradilo od riskování, zvlášť když hrozí, že přijdou o své auto.
I když se tato pravidla ukázala jako účinný odstrašující prostředek, diskuze kolem nich neutichají. Vláda dokonce zvažuje zmírnění některých částí zákona – například u řidičů, kteří sednou za volant cizího vozu, by se v budoucnu možná už nemusela platit jeho plná hodnota. Tento návrh už prošel veřejnou debatou. Místo povinné náhrady hodnoty vozu by mohl řidič zaplatit odškodnění obětem nehod prostřednictvím speciálního fondu. Poslední slovo by měl mít soudce, který zohlední všechny okolnosti každého případu.
Riskovat se nevyplácí, a to obzvlášť v Polsku
Polsko se rozhodlo vzít bezpečnost silničního provozu do vlastních rukou a tvrdý přístup k opilým řidičům je krokem k lepší budoucnosti. Zákon o konfiskaci vozidel přinesl hned po svém zavedení pozitivní změny – nehodovost způsobená opilými šoféry klesla a mnozí řidiči si rázem začali více vážit svých aut. Nicméně i přesto vláda zvažuje určité úpravy, které by mohly sankce v některých případech zmírnit, například pokud jde o řízení cizího vozidla. Jakmile budou nové změny v platnosti, bude zajímavé sledovat, jestli trend klesající nehodovosti zůstane i nadále na vzestupu.
Zdroj: www.brd24.pl, www.mzv.gov.cz, policie.cz