Jak silné můžete mít brýle, aby vás nechali řídit auto: Na toto by si měli dát pozor především důchodci
Pravda je jednoduchá: české zákony neurčují, kolik dioptrií smíte mít. To, co rozhoduje, je to, jak dobře vidíte na silnici s brýlemi nebo bez nich. A právě v tom mívají senioři největší rezervy. Problémem jsou neaktualizované brýle, nevyřešené šedé zákaly, oslňování v noci či zúžené zorné pole.
Většina zrakových potíží se dá rozumně korigovat. Kdo ví, co přesně se posuzuje a kdy zajít k lékaři, nemá důvod panikařit, ani odkládat klíčky od auta.
Nejde o dioptrie, ale o ostrost vidění a zorné pole
Pro řidiče běžných skupin (AM, A, B) platí, že musíte dosáhnout binokulární zrakové ostrosti alespoň 0,5, a to klidně i s korekcí, tedy s brýlemi nebo kontaktními čočkami. Zároveň se hlídá zorné pole (horizontálně aspoň 120°, vertikálně aspoň 20°) a nesmí být významné výpadky ve střední oblasti. Pokud tohle splníte, velikost dioptrie sama o sobě není překážkou. Vyhláška k zdravotní způsobilosti to popisuje poměrně přímočaře a dioptrický strop pro běžné řidiče neuvádí. Zmiňované limity pro +8 dioptrií se týkají zejména přísnější skupiny profesionálů (C, D…), nikoliv béčka. Zásadní je tedy výsledek, co vidíte na tabuli, ne kolikátky máte skla.
Brýle, čočky a povinnost v řidičáku
Jestli potřebujete korekci, musí to být zapsáno v řidičském průkazu harmonizačním kódem:
- 01.01 brýle, 01.02 kontaktní čočky, 01.06 brýle nebo čočky (nejpraktičtější varianta).
Máte-li v řidičáku jen brýle a sednete za volant v čočkách, porušujete podmínky. A pozor na sluneční brýle, protože pokud máte povinnou korekci, nestačí „tmavé sklo bez dioptrií. Řešením jsou dioptrické sluneční brýle nebo klip přes ty dioptrické.
Senioři a prohlídky: co se mění
Do 31. 12. 2025 platí dosavadní režim: první povinná prohlídka v 65 letech, další v 68 letech a pak každé 2 roky. Od 1. 1. 2026 se má povinná prohlídka u seniorů posunout až od 70 let. Prakticky to znamená, že letošní šedesátníci ještě jedou podle stávajících pravidel, ale kdo bude mít sedmdesát příští rok, půjde povinně až tehdy. Sledujte proto aktuální informace u svého praktika, ten vám také zapíše podmínky do průkazu.

Jak poznat, že už brýle nestačí
Nečekejte na problém na silnici.
Řidičsky významné příznaky jsou:
- Mlžení kolem světel (typicky šedý zákal nebo špatná antireflexní vrstva).
- Zhoršení nočního vidění a potíže v dešti.
- Časté mhouření a únava očí po jízdě.
- Díra v obrazu nebo pocit, že z boku nic nevidíte (problém se zorným polem).
U těchto stavů většinou pomůže aktualizace korekce, lepší povrchová úprava skel, případně řešení očního onemocnění (například včasná operace).
Praktické tipy pro důchodce za volantem
- Roční kontrola u očního je minimum. Po sedmdesátce klidně každých 6–12 měsíců. Zrak se může měnit skokově.
- Dvoje brýle do auta: jedny dioptrické čiré, druhé dioptrické sluneční (+ polarizační filtr kvůli odleskům). Nezapomeňte na antireflex.
- Noční jízdy zkraťte. Pokud vás oslňují světla, plánujte jízdu přes den, volte trasy s lepším osvětlením a nižším provozem.
- Seďte výš a blíž (ale bezpečně od volantu), ať vidíte přes kapotu i přístroje bez naklánění. Správný posed zlepší periferní vnímání.
- Čisté sklo je víc než dioptrie: pravidelně myjte vnitřní stranu čelního skla, špína a mastnota dělají závoj před očima právě v noci.
- Nepodceňujte zdraví očí: tlak v oku (glaukom) nebo cukrovka umí zorné pole ukrajovat nenápadně.
- Světlé rámečky a širší čočky: tenké obroučky a miniaturní skla omezují periferní vidění.
- Mějte kódy v pořádku: pokud střídáte brýle a čočky, požádejte o zápis 01.06.
- Neřiďte bez jistoty: všimnete-li si zhoršení, řešte to dřív, než vyrazíte. Policie i lékař mohou dát povinnost k odbornému vyšetření.

Co když vidím jen jedním okem?
I to je řešitelné. Zákon myslí i na situace s úplnou ztrátou zraku na jednom oku: hodnotí se, co zvládáte s korekcí, a jestli je stav stabilizovaný. Po určitém období adaptace a při splnění ostrosti a zorného pole můžete být uznáni způsobilými k řízení.
Kdy můžete dostat pokutu
Když nemáte nasazenou povinnou korekci, případně nesedí typ pomůcky s tím, co máte v řidičáku (např. jedete v čočkách, ale v průkazu jsou uvedeny jen brýle). Postih hrozí i tehdy, když kvůli neaktuální korekci reálně nesplníte minimální ostrost.
Nemusíte řešit číslo dioptrií, ale dosaženou ostrost a zorné pole. Udržujte brýle s aktuálními dioptriemi, mějte správný zápis v řidičáku a plánujte cesty tak, aby vám světla, únava a počasí nezhoršovali šance na dojetí do cíle a budete v klidu i při silnější korekci.
Zdroje: Zákony pro lidi, Portál řidiče, Auto živě

Sledovat v Google Zprávách