Saab představuje jako první na světě bojovou ponorku páté generace
Švédský výrobce Saab mění podmořské bojiště. Přišel s novinkou, která otevírá novou vlnu moderního námořnictva. Jde o plavidlo, které svou neviditelností, dlouhou výdrží pod hladinou a technologickou flexibilitou ukazuje, jak zásadně se může změnit metoda řízení misí pod hladinou moře.
Švédská obranná společnost Saab nedávno představila podmořské plavidlo nevídaného typu. Staví se tak proti dosavadnímu přesvědčení, že nejmodernější podmořské stroje jdou ruku v ruce jen s jaderným pohonem. Tato novinka přináší kombinaci neviditelnosti, dlouhé výdrže pod hladinou a vysoké bojové flexibility.
Trocha historie
Společnost Saab byla založena roku 1937 původně jako výrobce letadel pro ochranu Švédska. V dalších desetiletích rozšířila svou činnost o vývoj radarů, zbrojních systémů i pokročilých technologií pro armádu. Do stavby ponorek se pustila až později, kolem roku 1969, kdy se do jejího portfolia začlenila i známá loděnice Kockums. Ta sehrála velkou roli při vývoji švédských ponorek včetně úspěšných tříd Sjöormen, Näcken a později Gotland, která se proslavila velmi nízkou hlučností. Spojení znalostí Saabu a Kockums postupně přešlo až k vytvoření moderního projektu A26.

Ticho, které mate i sonar
Zásadní předností švédské ponorky A26 třídy Blekinge je její schopnost být pod hladinou téměř neslyšitelná a velmi obtížně zjistitelná. Konstrukce trupu, speciální protireflexní povlaky a elektronické odmagnetování snižují zvukové, magnetické i radarové stopy. Ponorka využívá systém Stirling AIP (Air Independent Propulsion).
- Systém používá Stirlingův motor, který je externím spalovacím motorem. Ke svému provozu namísto vzduchu používá zásoby kapalného kyslíku a naftu.
- Stirlingův motor vyrábí teplo k pohonu pístů, které uvádějí do pohybu generátor vyrábějící elektrickou energii.
- Vytvořená elektřina dobíjí baterie ponorky, což jí umožňuje dlouhodobý provoz pod hladinou.
- Díky tomuto systému se ponorka nemusí vynořovat kvůli nabíjení baterií, což je nutné u tradičních diesel-elektrických ponorek.

Technika na špičkové úrovni
Má speciální průchod zvaný „víceúčelový misijní portál“, který funguje jako vstupní tunel. Díky němu mohou z ponorky tiše vyplout potápěči, malé podvodní drony i jiné vybavení pro tajné akce. A26 je vybavena moderními švédskými sonarovými systémy, které zajišťují přesný přehled o okolním prostředí. Díky tomu bude schopna účinně provádět skryté průzkumné operace, sledovat nepřátelské jednotky a chránit důležité podmořské trasy, což ze švédské třídy Blekinge činí jednu z technologicky nejzajímavějších nejaderných ponorek současnosti.
Posádku obvykle tvoří 17 až 35 členů. Výzbroj zahrnuje kolem čtyř torpédometů kalibru 533 milimetrů a možnost nést více než patnáct kusů dlouhých zbraní. Součástí konstrukce je vertikální odpalovací zařízení, kterých může být až osmnáct. Z hlediska pořizovací ceny patří třída Blekinge mezi nejdražší nejaderné ponorky na světě. Dvě objednaná podmořská plavidla stála Švédsko na zhruba 8,2 miliardy švédských korun, což odpovídá přibližně 19 miliardám korun českých.
Srovnání s moderními ponorkami
| Parametr | A26 (Švédsko) | 212CD (Německo) | Taigei (Japonsko) |
| Stirling AIP | AIP + diesel | Lithium‑ion baterie + diesel | |
| Doba ponoření | Velmi dlouhá díky AIP | Dlouhá, ale kratší než A26 | Kratší než A26, vyšší výkon |
| Hlučnost | Velmi nízká | Nízká | Nízká, ale vyšší než A26 |
| Prostředí použití | Mělčí moře, speciální operace | Oceány a širé moře | Univerzální, zaměřeno na rychlost |
| Přizpůsobení mise | Velmi vysoké, otevřený misijní prostor | Střední | Střední |
Zdroje: en.wikipedia.org, cs.wikipedia.org, Defense News

Sledovat v Google Zprávách