Řidičák B v roce 2026: Velký přehled cen po regionech. V Praze jsou téměř neúnosné
Kdysi to byl běžný rituál dospívání, dnes je to spíš luxusní zboží. Získání řidičáku skupiny B se v roce 2026 stává velkou finanční investicí. Ceny, které lámaly rekordy už v roce 2025, podle všech prognóz totiž dál porostou.
Nůžky se přitom rozevírají. Naše analýza ukazuje obrovské regionální rozdíly. Na jedné straně stojí Praha, kde se ceny šplhají do výšin, které jsou pro běžnou rodinu „téměř neúnosné“, a na straně druhé je zbytek republiky. Podívali jsme se, co žadatele v roce 2026 reálně čeká.
Cena autoškoly v Praze? Tento extrém míří k 35 000 Kč
Hlavní město je kapitolou samo pro sebe. Už v roce 2025 byl trend jasný, tedy, že ceny půjdou strmě vzhůru. Zatímco průměr se pohyboval kolem 29 500 Kč, reálnější nabídky už atakovaly 32 000 Kč.
Prognóza pro rok 2026 je přitom neúprosná. Očekáváme, že běžná cena za standardní kurz se v Praze posune do rozmezí 27 000 až 35 000 Kč. Průměr, který žadatelé reálně zaplatí, se nejspíš ustálí kolem 33 000 Kč.
Důvody? V Praze je draze. Autoškoly drtí vyšší nájmy učeben a ploch, ale hlavně mzdové náklady. Instruktoři musí dostat zaplaceno víc, aby v metropoli vůbec vyžili. K tomu připočtěte provoz – věčné popojíždění v kolonách a vyšší riziko nehod opotřebovává auta mnohem rychleji.
Autoškola mimo Prahu ušetří až 15 000 Kč
Právě kvůli pražským cenám autoškol se zrodil nový trend úniku za levnějším řidičákem. Rozdíl oproti zbytku republiky je totiž propastný. Zatímco Praha tvoří strop, jinde je o tisíce levněji.

Pojďme se podívat na prognózu reálných cen pro rok 2026. Praze se nejvíce blíží Brno, ale i tak je citelně levnější a průměr tam čekejme kolem 28 000 Kč. Asi nikoho nepřekvapí, že levnějším regionem je Ostrava, kde ceny pohybují kolem 23 000 Kč.
Ještě o něco lépe na tom mohou být Ústecký a Jihočeský kraj, kde by se ceny měly udržet v průměru mezi 23 500 a 24 000 Kč. Úplně nejlíp jsou na tom samozřejmě menší města. Tam se průměrná cena reálně pohybuje kolem 22 500 Kč, přičemž ty nejlevnější autoškoly jdou dokonce pod dvacet tisíc.
Co to znamená pro člověka z okraje Prahy? Že pokud obětuje čas a dojede si pro řidičák do vedlejšího Středočeského nebo i Ústeckého kraje, ušetří balík. Ten rozdíl dělá 10 000, v lepším případě až 15 000 korun.
Jen pozor na marketingové triky. Ceny „od 13 900 Kč“ jsou často jen lákadlo, které nezahrnuje všechny jízdy nebo skrývá jiné poplatky.
Proč tolik stojí?
Růst cen není jen nějaká spekulace autoškol. Je tažen reálnými náklady, které prostě musí promítnout do cen.
Prvním faktorem jsou samozřejmě provozní náklady. Zákon nařizuje minimálně 28 hodin jízd. Při dnešních cenách paliva a nákladech na nákup a údržbu nových aut je to obrovská položka.
Tím hlavním hybatelem jsou ale lidské zdroje. Po období vysoké inflace je logický tlak na růst mezd. Kvalitních instruktorů je navíc nedostatek, což tlačí jejich odměny vzhůru.
Do hry vstupuje i legislativa. Jakékoli zpřísnění podmínek (například přechod instruktorů na plné úvazky) by znamenalo další skokové zdražení. A cenový strop je daleko – v sousedním Německu stojí řidičák v přepočtu přes 80 000 Kč.

Nakonec pamatujte, že základní cena kurzu málokdy znamená konec. Připočtěte správní poplatek magistrátu (700 Kč), poplatky za případné opakované zkoušky (klidně 500–1 000 Kč) a hlavně dodatečné jízdy, pokud si nejste jistí. V Praze stojí hodina navíc běžně kolem 1 000 Kč.
Když spěcháte nebo nemluvíte česky
Základní cena ale může být jen začátek. Pokud na řidičák spěcháte, autoškoly nabízejí expresní kurzy. Tento komfort vás ale bude stát o 30 až 50 % více. Počítáme, že v roce 2026 bude cena takového kurzu v Praze začínat na 40 000 Kč.
Ještě dražší kategorií jsou cizojazyčné kurzy. Výcvik v angličtině je v Praze sám o sobě dražší (kolem 35 000 Kč), ale k tomu je nutné připočítat ještě poplatek za soudního tlumočníka u zkoušky, který stojí dalších 5 000 Kč. Celkové náklady pro cizince se tak i v roce 2026 snadno přehoupnou přes 40 000 Kč jen za základ.
Co s tím? Pár rad na cestu
Rok 2026 potvrzuje, že řidičák je drahá komodita. Rozdíl mezi Prahou a zbytkem republiky je obrovský, v průměru 10 000 Kč. Teze o „neúnosných“ cenách v Praze je tak bohužel pravdivá.
Co tedy dělat? Žadatelé by měli především plánovat a porovnávat. Není dobré brát hned tu nejlevnější nabídku. Podezřele nízká cena může znamenat nekvalitní výcvik, po kterém budete muset dokupovat drahé kondiční jízdy, takže je dobré číst recenze.
Dále je klíčové ptát se, co všechno je v ceně. Před podpisem si vyjasněte, zda cena zahrnuje plný počet zákonných jízd (28 hodin), kolik stojí opakovaná zkouška a kolik hodina kondiční jízdy.
Pokud bydlíte v Praze a jste flexibilní, určitě zvažte „útěk z Prahy“ do autoškoly v menším městě, protože úspora 10 000 Kč bohatě pokryje náklady na dojíždění. A v neposlední řadě, šetřete. Na řidičák se dnes prostě musí spořit, podobně jako na dražší dovolenou nebo elektroniku.
Zdroje: echo24.cz, portalridice.cz, zpravy.kurzy.cz,

Sledovat v Google Zprávách