Takto vypadá první automobil na hybridní pohon. V roce 1900 ho navrhl Ferdinand Porsche a je úžasný
Málokdo ví, že první hybridní auto vzniklo už v roce 1900. Postavil ho mladý konstruktér Ferdinand Porsche v pouhých 24 letech. Auto mělo benzinový motor, který vyráběl elektřinu pro čtyři elektrické motory ukryté přímo v kolech. Byl to tak pokrokový koncept, že NASA ho o sedmdesát let později použila při návrhu vozítka na Měsíc.
Génius s bizarním nápadem
Mladý Porsche přišel do společnosti Lohner-Werke se zcela novou myšlenkou. Namísto komplikovaných převodovek a těžkých hnacích hřídelí chtěl dát motory přímo do kol. Jeho šéf Ludwig Lohner tomu nejdřív nevěřil, ale nakonec mu dal šanci zkusit to.
Porsche začal s čistě elektrickým automobilem. Jenže problém byl jasný. Olověné baterie vážily skoro dvě tuny a nevydržely moc dlouho. Porsche věděl, že takhle to nepůjde. Musel vymyslet něco lepšího.
Revoluce na čtyřech kolech
Tehdy Porsche prokázal svou genialitu. Napadlo ho spojit benzinový motor s elektrickým pohonem. Motor vyráběl elektřinu a nabíjel baterie. Elektromotory v kolech pak auto poháněly. Narodil se Lohner-Porsche Mixte, úplně první hybrid na světě.
Benzinový motor přišel od firmy Daimler. Neměl velký výkon, ale ani nemusel. Stačilo, aby točil generátorem a vyráběl elektřinu. Elektromotory v kolech měly každý 14 koní, celkem tedy 56 koní. Na tehdejší dobu docela slušná síla.
Celý systém fungoval jednoduše. Motor točil generátorem, generátor vyráběl proud, proud hnal motory v kolech. Žádné spojky, převodovky ani jiné složitosti. Čistá elegance.

Úspěch, který se neprodal
V roce 1902 Porsche vyhrál s hybridním vozem závod Exelberg Rally. Auto zvládalo i strmé kopce bez sebemenších potíží. Dokonce se s ním svezl arcivévoda František Ferdinand a byl nadšený. Technicky to fungovalo skvěle.
Pak ale přišla studená sprcha. Lohner-Porsche Mixte byl příliš drahý. Navíc údržba byla náročná a benzinové motory se rychle zlepšovaly a byly čím dál levnější a spolehlivější.
Za pět let se prodalo jen 65 kusů, ale i tak to bylo málo. V roce 1906 projekt skončil.

Z Měsíce až na dnešní silnice
V šedesátých letech začala NASA vyvíjet vozítko na Měsíc. Technici použili Porscheho systém s motory v kolech. V roce 1971 se po Měsíci vozili astronauti v Lunar Roveru se čtyřmi elektrickými motory, každý v jednom kole.
Porscheho další život
Ferdinand Porsche po neúspěchu hybridu rozhodně nesbalil kufry. Naopak, pokračoval dál a navrhl desítky slavných aut. Pracoval pro Mercedes-Benz, kde vznikly legendární sportovní vozy. V roce 1931 si založil vlastní firmu, ze které vyrostla značka Porsche.
Jeho největší hit byl Volkswagen Brouk. Auto pro obyčejné lidi, které si mohl dovolit každý. Prodalo se jich víc než 21 milionů kusů a změnilo to dopravu po celém světě. Porsche umřel v roce 1951, ale jeho práce ovlivňuje auta dodnes.
První hybrid z roku 1900 můžete vidět v Technickém muzeu ve Vídni. V roce 2007 si Porsche Museum nechalo postavit fungující repliku podle starých výkresů. Ukázalo se, že nápad fungoval perfektně. Jen přišel o sto let dřív, než ho svět potřeboval.

Sledovat v Google Zprávách