Pět nejnebezpečnějších křižovatek na Moravě. Tyto mají na svědomí nejvíce životů
Za nebezpečnými silnicemi nemusíme nikam daleko, protože i silnice na Moravě a ve Slezsku umí být zrádné. Střídáte tu moderní dálniční úseky s úzkými cestami a nepřehlednými horizonty. Často stačí vteřina a běžná cesta do práce se změní v tragédii.
Data z policejních statistik a Portálu nehod nelžou – zatímco auta jsou stále bezpečnější, některá místa fungují jako magnet na průšvihy. Vybrali jsme pětici míst, která se v posledních letech stala pro řidiče noční můrou. Nejde o náhodný výběr, ale o lokality, kde se chyby trestají i tím nejhorším možným způsobem.
Pozor na sjezd u Šlapanic na D1
Pokud jezdíte po D1 kolem Brna, tuhle situaci znáte. Exit 203 u Šlapanic je dlouhodobě černou skvrnou jižní Moravy. Problémem tady není ani tak samotný tvar sjezdu, jako spíš to, co se děje v provozu.
V praxi se tu běžně stává, že jedete stotřicítkou, dálnice vás ukolébá monotónní jízdou, a najednou… Sakra! Stojí to. U Šlapanic se totiž mísí kamiony mířící na Slovensko s lidmi, kteří spěchají do brněnských továren a kanceláří. Právě tady vzniká efekt tzv. šokové vlny. Stačí, aby jeden řidič prudce dupl na brzdu, a o půl kilometru dál to někdo do stojící kolony lidově řečeno napálí.

Nejčastější scénář zdejších nehod? Rozhodně nedobrzdění do kolony. Řetězové srážky tří a více aut jsou tu denním chlebem. Zrádné je to hlavně pro mladé řidiče, kteří ještě neumí pořádně odhadnout bezpečnou vzdálenost, ale nejsou jediní, co tu chybují.
Zelená, která umí zabíjet v centru Uherského Hradiště
Asi je to překvapivé, ale druhá nejrizikovější moravská křižovatka není tam, kde by se jezdilo rychle. Najdete ji v centru Uherského Hradiště a jedná se o křížení Všehrdovy a Velehradské třídy. Na první pohled je to běžná světelná křižovatka, ve statistikách? Král nehodovosti ve Zlínském kraji.

V čem je háček? V psychologii. Řidiči tu často podléhají klamu zeleného světla. Když odbočují vlevo a vidí zelenou, podvědomě šlápnou na plyn s tím, že je volno a oni to ještě stihnou. Jenže v protisměru jedou auta, která mají také zelenou. Hustý provoz, spousta vizuálního smogu a snaha tu zelenou prostě využít vedou k tomu, že řidič zůstane viset uprostřed křižovatky a zmatkuje.
Kromě plechů tu bohužel teče i krev. Tato křižovatka je v ohledu na počet nehod riziková nejen pro motoristy, ale i chodce a cyklisty, kterých je ve městě spousta. Jeden špatný odhad při odbočování a následky bývají bohužel fatální.
Rychlostní šok v Mohelnici mnoho řidičů nezvládne
Mohelnice funguje jako brána severní Moravy, kde končí rychlostní silnice a řidiči se musí rychle přeorientovat na pomalejší režim. A právě to mnoha lidem nejde.
Křižovatka ulic Družstevní a Olomoucké je učebnicovým příkladem špatného odhadu rychlosti. Přijíždíte z vedlejší, vidíte auto na hlavní. Místo toho, abyste zpomalili si však řeknete, že to dáte, protože to auto je daleko.

Jenže to auto nejelo 50, ale spíš 90 km/h, protože teprve sjíždělo z přivaděče. Výsledek? Nedání přednosti v jízdě, které dominuje zdejším statistikám. Lidé bohužel značky upravující přednost v jízdě zcela ignorují a mnohdy to pak neodnesou jenom plechy.
Horizonty u Měnína skrývají neviditelnou hrozbu
Nebezpečná místa na Moravě neukrývají jen města a dálnice. Velmi smutnou statistiku má i venkovská silnice II. třídy u Újezdu u Brna a Měnína, která na fotkách vypadá skutečně idylicky. Lehce zvlněná krajina, pole, horizonty. Ale tady pozor, protože právě to zvlnění tu zabíjí.
Místní terén totiž vytváří tzv. mrtvé úhly. Auto se vám na pár vteřin schová za terénní vlnu přesně v momentě, kdy se rozhlížíte na křižovatce. Vyrazíte a najednou máte v boku jiné vozidlo.
U Měnína jsou navíc nárazy často v plné rychlosti, což znamená extrémní riziko těžkých zranění. Jde o boční střety s hrozivými následky, protože vás chrání jen dveře auta, a ty proti rozjetému vozu moc nezmůžou.
Ostravská křižovatka, kde vznikl fenomén sociálních sítí „Chyť si svoji tramvaj“
Ostravská Poruba nabízí široké bulváry, které svádí k rychlé jízdě. Křižovatka Opavské a Martinovské je pak obrovský dopravní uzel, kde se potkávají tramvaje, osobní vozy i chodci.

K nejvíce nehodám tu vzniká při odbočení doleva přes tramvajový pás, a to i přes to, že je křižovatka opatřena semafory. Řidiči totiž často zapomínají, že tramvaj má přednost, a hlavně že neuhne ani nezastaví na fleku. Střet osobáku s mnohatunovým kolosem bývá devastující.
K tomu přidejte i noční „závodníky“, kteří na široké Opavské ulici zkouší, co jejich auto umí, a chodce, kteří na dlouhých přechodech riskují životy místo toho, aby chvíli počkali. I přes snahy města o modernizaci semaforů zde statistiky stále svítí červeně.
Náprava začíná u nás samotných
Zatímco se čeká na obchvaty, mimoúrovňová křížení nebo chytřejší semafory, které se slibují už roky, zůstává zodpovědnost především na nás. Společným jmenovatelem většiny těchto nehod není totiž špatný asfalt, ale spěch a nepozornost. Až tedy pojedete kolem Šlapanic nebo Mohelnice, sundejte nohu z plynu. Těch pár ušetřených minut za to riziko nestojí.
Zdroje: portalnehod.cz, kurzy.cz, brnan.cz

Sledovat v Google Zprávách