V Česku se v prosinci otevře nová dálnice. Stála 2,4 miliardy Kč a jezdit se na ní bude bez známky
Letošní nadílka přijde pro motoristy na Hradecku o něco dřív. Už v polovině prosince silničáři konečně střihnou pásku na novém úseku D35 mezi Hořicemi a Sadovou a pustí na něj první auta. Pro region, který léta trpěl hustou dopravou, je to zpráva roku.
Tím však dobré zprávy nekončí. Tento úsek dálnice, který bude otevřen konkrétně 16. 12. 2025 byl výrazně levnější, než se čekalo, a v prvním roce provozu po něm budou jezdit auta zadarmo.
Je to jeden z těch momentů, kdy se protne několik pozitivních faktorů najednou. Dálnice D35, která má sloužit alternativa k věčně ucpané D1, se konečně začíná rýsovat v reálných obrysech. Úsek Hořice – Sadová sice měří jen 10,5 kilometru, ale jeho význam pro dopravu v Královéhradeckém kraji je obrovský.
Cenový zázrak v době inflace
V době, kdy jsme zvyklí číst spíše o tom, jak se veřejné zakázky prodražují a termíny posouvají, působí tento projekt jako z jiného světa. Když se stavba připravovala, experti odhadovali cenu někde mezi 3 až 3,5 miliardami korun. Realita? Konečná cena se zastavila na částce 2,442 miliardy Kč bez DPH.
Vítězné sdružení firem v čele s Eurovií tak dokázalo dálnici postavit za zhruba 70 % původně předpokládané ceny. Odborníci to přičítají dobrému načasování tendru a hladu stavebních firem po zakázkách, ale pro daňového poplatníka je důležitý výsledek: že se ušetřilo se přes 600 milionů korun.
Třešničkou na dortu je fakt, že drtivou většinu nákladů pokryla dotace z Evropské unie. Bez nadsázky se dá říct, že nebýt evropských peněz, na podobné tempo výstavby bychom mohli zapomenout.
V roce 2026 ještě bez známky
Pro běžného řidiče je ale nejdůležitější informací, která zazněla z Ministerstva dopravy, režim zpoplatnění. Po otevření v prosinci 2025 a po celý následující rok nebudou muset řidiči osobních aut mít na tomto úseku dálniční známku.
Proč se stát dobrovolně vzdává peněz? Jde o pragmatické rozhodnutí. Cílem nové dálnice je okamžitě ulevit obcím na staré silnici. Pokud by byl úsek zpoplatněný, spousta místních řidičů, kteří jedou jen kousek do práce, by dál jezdila po staré silnici. Tím by se minul účinek obchvatu.
„Tento krok má za cíl maximalizovat využití nové trasy a okamžitě ulevit obcím od tranzitní dopravy,“ vysvětluje strategie ministerstva. Pro kamiony to ovšem neplatí – ty budou platit mýto od prvního dne, což je logické, protože právě ony nejvíce ničí silnice v obcích.
Konec „silnice smrti“
Stará silnice I/35 mezi Hradcem a Jičínem má neblahou pověst. Úzká, přeplněná, lemovaná pomníčky. Místní jí často neřeknou jinak než „silnice smrti“. Denně tudy projede přes 13 tisíc aut, z toho velkou část tvoří těžké kamiony valící se z Polska nebo severních Čech na Moravu.

Pro obyvatele Sadové, Klenice, Milovic a Hořic se otevřením dálnice změní život. Hluk, smog a nebezpečné přecházení silnice se stanou minulostí. Dálnice totiž odvede tranzitní dopravu pryč z center obcí. Aby byl klid dokonalý, lemuje téměř polovinu nové trasy protihluková stěna.
Technická výzva a chytré napojení
Stavbaři to neměli jednoduché. I když krajina vypadá rovinatě, podloží v některých místech vyžadovalo speciální stabilizaci. Celkem museli postavit 145 stavebních objektů, včetně 14 mostů. Co je ale klíčové pro plynulost provozu, je napojení u Sadové.
Aby dálnice nekončila „v poli“, muselo se urychleně postavit i kousek navazujícího úseku Sadová – Plotiště. Díky tomu řidiči plynule sjedou přes novou mimoúrovňovou křižovatku zpět na silnici směrem k Hradci Králové. Žádné provizorní semafory, žádné kolony.
Že je stavba kvalitní, se mohla veřejnost přesvědčit už v září na dni otevřených dveří. Místo aut se po čerstvém asfaltu prohánělo přes 6 000 lidí na kolech a bruslích.

Co bude dál?
Otevření úseku Hořice – Sadová není izolovanou akcí. Rok 2025 je pro českou dálniční síť zlomový. V prosinci se otevírají i další části D35, například u Vysokého Mýta.
V roce 2026 by se měl propojit tento úsek s dálnicí D11 u Hradce Králové a do roku 2029 mít hotovou většinu trasy až do Mohelnice. Pokud se to podaří, Česká republika konečně získá plnohodnotnou alternativu k D1. Až se stane nehoda na Vysočině, republika se nezastaví, protože doprava bude moci plynule proudit severní cestou.
Prosinec 2025 tak přináší víc než jen 10 kilometrů asfaltu. Přináší naději, že cestování po Česku může být bezpečnější, plynulejší a v případě tohoto úseku i chvíli zadarmo.
Zdroje: dnoviny.cz, ministerstvodopravy.cz, kralovedvorsko.cz, hradecka.drbna.cz

Sledovat v Google Zprávách