V Česku vznikne 500 km nových dálnic. Zde je mapa, kudy povedou
Česká republika se v posledních letech mění v jedno velké dopravní staveniště. Desítky let staré sliby o moderní a kompletní dálniční síti konečně dostávají reálné obrysy.
Nejde o plané řeči, oněch 500 kilometrů v titulku představuje reálný součet všech dálničních projektů, které se buď aktivně staví, nebo jsou v tak pokročilé fázi přípravy, že jejich zahájení je otázkou nejbližších měsíců a let.
Vláda má velký, ale reálný plán. Základní dálniční síť chce mít hotovou do roku 2033. Kde na to bere peníze? Hlavním zdrojem je Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Právě tam končí i všechny příjmy z dálničních známek.
Od roku 2025 navíc platí nová věc: cena známky se už neřídí jen inflací, ale zvyšuje se i podle toho, jak rychle budou stavbaři nové kilometry dálnic přidávat.

Spásou pro Prahu má být dokončení D0
Nejdůležitější a nejproblémovější stavbou v zemi je bezesporu Pražský okruh (D0). Bez jeho uzavření nemůže dálniční síť fungovat. Chybějící úseky nutí veškerý tranzit projíždět přetíženou metropolí po komunikacích, které na to nebyly nikdy stavěny.
Nejbolestivěji chybí 12,6 km dlouhý úsek 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Pro východní část Prahy jde o vysvobození. Po letech sporů byla stavba konečně zahájena a nyní je v plném proudu. Vznikají mosty a hloubí se tunely s cílem otevřít úsek řidičům v roce 2027.
Zásadní průlom nastal i na severu. Po desetiletích odporu získaly všechny tři navazující úseky (Ruzyně–Suchdol–Březiněves–Satalice) klíčová stanoviska EIA. Projekt je politicky „odemčen“ a ŘSD je připravuje koordinovaně. Plán? Zahájení stavby v roce 2028 a dokončení v roce 2031.
Novou páteř republiky by mohla tvořit D35
Po D1 je dálnice D35 druhým nejdůležitějším projektem. Stane se plnohodnotnou severní alternativou k chronicky ucpané D1 a propojí Čechy s Moravou. Právě ve východních Čechách je stavební ruch nejintenzivnější.
ŘSD zde používá strategii „náhrdelníku perel“ – nejprve staví obchvaty měst (Vysoké Mýto, Litomyšl), aby jim ulevilo, a ty pak spojuje dohromady. Zatímco tyto úseky rostou, chystá se největší dálniční zakázka v historii Česka, a to 35 kilometrů dlouhý úsek Opatovec–Mohelnice.
Tato část je tak náročná (zahrnuje i 4km tunel Dětřichov), že ji stát postaví pomocí moderního PPP projektu. Soukromý koncesionář dálnici postaví a bude ji 25 let provozovat. Zahájení se očekává v roce 2026, což by znamenalo kompletní D35 v roce 2029.
Velké finále na Moravě D1 a D55
Desítky let čekali řidiči na zacelení páteřní dálnice D1. Poslední chybějící, 10 km dlouhý úsek Říkovice–Přerov, je od roku 2022 ve výstavbě. A objevila se skvělá zpráva: ačkoliv je smluvní termín v roce 2026, intenzivně se jedná o urychlení. Existuje reálná naděje, že stát tento úsek řidičům nadělí už k Vánocům 2025.

Morava navíc získává i klíčovou severojižní tepnu D55 (Olomouc–Břeclav). Po nedávném otevření tří navazujících úseků u Starého Města se chystá výstavba dalších částí, které uleví přetížené silnici I/55.
Brány do Evropy na jih i západ
Intenzivně se pracuje i na spojeních k sousedům. V jižních Čechách finišují poslední kilometry D3 k rakouským hranicím (otevření 2026/27). Paradoxní je, že Rakušané se svou dálnicí S10 napojí až kolem roku 2031.
Obrovský průlom nastal u desítky let zablokovaného spojení Brno–Vídeň (D52). Projekt v létě 2025 získal klíčové stanovisko EIA a stavba je „odemčena“. V letech 2026 až 2028 by měla začít výstavba všech tří navazujících úseků k hranicím.
Podobně se finišuje D11 na Polsko (kde na nás sousedé už roky čekají), D6 směr Karlovy Vary a Německo a D7 na Chomutov.
Problémové dítě D49
Zatímco většina republiky slaví, dálnice D49 do Zlína je případovou studií problémů. První část je hotová, ale navazující úsek k Fryštáku, ačkoliv je fyzicky téměř dokončen, nesmí být kvůli právním sporům a zrušenému povolení zprovozněn. Stát se ocitl v absurdní situaci, kdy pro hotovou stavbu musí zpětně získávat povolení. Termín otevření je tak ve hvězdách.
Tento masivní stavební boom je tedy realitou. Plán na 500 kilometrů nových dálnic není fikce, ale součet projektů, které za cenu placenou řidiči v dálničních známkách mění dopravní mapu Česka před očima.
Zdroje: ekonomickydenik.cz, zdopravy.cz, garaz.cz

Sledovat v Google Zprávách