V Německu mají novou značku. Pro Čecha je matoucí a pokuta závratná. Víte, co znamená?
I když se může zdát český systém značení složitý, pohled za hranice ukazuje jiný obrázek. Právě Německo totiž platí za zemi s jedním z nejhustších systémů v Evropě, kde se můžete setkat až s tisícovkou různých dopravních značek.
V takovém množství je pro českého řidiče opravdu snadné přehlédnout nějaké místní specifikum a riskovat tak citelný finanční postih. Situace se navíc ještě více zamotala na jaře 2020, kdy velká novela pravidel silničního provozu představila řadu nových značek, včetně té s evidenčním číslem 277.1.
Proč je pro české řidiče „matoucí“? Důvod je prostý: v českém dopravním značení zcela chybí a její význam není na první pohled intuitivní. A proč je pokuta „závratná“? Protože zatímco standardní sazba je citelná, za přitěžujících okolností může dosáhnout výše, kterou by český řidič za daný přestupek rozhodně nečekal.
Co znamená značka 277.1?
Značka 277.1 se tváří jako běžný kulatý zákaz s červeným okrajem, ale její vnitřek je specifický. Najdete tam obrázek červeného osobáku a vedle něj, zvlášť, černou motorku a kolo. Její význam je naprosto klíčový a nelze ho obejít. Říká vám, že vícestopá vozidla (tedy vaše auto, náklaďák, nebo i motorka se sajdkárou) mají zakázáno předjíždět jednostopá vozidla.

Do této chráněné skupiny patří hlavně cyklisté, ale stejně tak i jezdci na mopedech, skútrech a běžných motocyklech. Celé je to vymyšlené pro ochranu. Cílem je dramaticky zvýšit bezpečí těch, kteří jsou na silnici nejzranitelnější.
Značku proto úřady umisťují na místa, která jsou pro předjíždění motorek či kol vyhodnocena jako vysoce riziková – mluvíme o úzkých místech nebo klikatých silnicích, kde není vidět.
Proč je značka matoucí?
Hlavní důvod „zmatení“ má dvě úrovně. Ta první je praktická, ta druhá je právní paradox, na který upozorňují i sami němečtí experti.
Ten první a nejjednodušší důvod spočívá v tom, že značka jednoduše chybí v české vyhlášce. Český řidič se s podobným konceptem nikdy nesetkal. V našem katalogu značek nic takového neexistuje. Nejbližší českou analogií je značka B21a („Zákaz předjíždění“). Ta ale zakazuje řidiči motorového vozidla předjíždět jiné motorové vozidlo vlevo. Klíčový rozdíl je v tom, že naše značka B21a nezakazuje osobnímu autu předjet jednostopé vozidlo, jako je motocykl nebo jízdní kolo.
Německá značka 277.1 je tedy specifická a pro českého řidiče představuje zcela nový příkaz. Mnoho řidičů si ji může splést s běžným zákazem předjíždění a nevědomky spáchat přestupek.
Tím druhým důvodem je zmíněný právní paradox týkající se bočního odstupu. Zde se dostáváme k hlubšímu problému. Zmíněná revize pravidel silničního provozu z roku 2020 nezavedla pouze tuto značku. Současně s ní kodifikovala povinný minimální boční odstup při předjíždění cyklistů, chodců a jezdců na e-skútru.
Tento odstup je pevně stanoven na 1,5 metru v obci a 2,0 metry mimo obec. Jak upozorňují německé právní rozbory, na místech, která jsou tak úzká, že nelze dodržet povinný odstup 1,5 nebo 2,0 metru, již platí všeobecný zákonný zákaz předjíždění. Řidič tam předjíždět nesmí, protože manévr nemůže provést legálně. Formálně vzato by tam tedy značka 277.1 vůbec neměla být potřeba.
Jak je to s tou pokutou?
Neznalost této značky se může nepříjemně prodražit. Standardní sazba za porušení zákazu daného značkou 277.1 je stanovena jasně.
Každý řidič, který tento zákaz ignoruje a jednostopé vozidlo předjede, čelí pokutě ve výši 70 eur.
Tím však postih nekončí. Kromě finanční sankce je řidiči automaticky připsán také jeden trestný bod v německém bodovém systému ve Flensburgu.
Jak je to tedy s částkou 150 eur? Německý katalog pokut totiž důsledně rozlišuje mezi standardním porušením a porušením s přitěžujícími okolnostmi. Částka 150 eur se tedy neuplatní za pouhé „přistižení“, ale za kvalifikovaný přestupek. Jde třeba o předjetí s přímým ohrožením chráněného účastníka, například těsná „myška“ vůči cyklistovi v zóně zákazu.

Pokuta 70 eur a bod je již brána vážněji než pouhé nedodržení bezpečného odstupu. Horní sazba 150 eur je pak srovnatelná s postihem za nebezpečné překročení rychlosti mimo obec o 26-30 km/h.
Na co si tedy dát pozor?
Pro české řidiče mířící do Německa vyplývá, že pokud na silnici uvidíte značku 277.1, pravidlo je absolutní. Platí striktní zákaz předjíždění těchto jednostopých vozidel, bez ohledu na to, zda si myslíte, že máte dostatek místa.
Zároveň pamatujte na to, že i bez této značky platí v celém Německu od roku 2020 VŽDY povinnost dodržet minimální boční odstup 1,5 metru ve městě a 2,0 metry mimo město při předjíždění cyklistů.
Zdroje: autosalon.tv, izdoprava.cz, pravoprovsechny.cz,

Sledovat v Google Zprávách