Monopost Formule 1 pro sezónu 2026 bude revoluční. Úzká kola a hi-tech zadní křídlo
Končí éra současné generace monopostů. Přestože tato závodní auta F1 patří k těm nejrychlejším v historii, k dokonalosti mají daleko. FIA proto oznámila nová pravidla F1 pro sezónu 2026. Již po novém roce se objeví nové pohonné jednotky i nové vozy.
Spalovací motor sice zůstane nadále 1,6 litrový šestiválec, avšak téměř polovina výkonu bude zajištěna „elektrickou složkou“. Jedná se o 350 kW (476 koní). Pohonné jednotky bude nově pohánět udržitelné palivo. Vozy budou kratší, užší a lehčí. Tím však výčet změn nekončí.
Zmenšení a zeštíhlení
Současné vozy F1 jsou těžké, což omezuje jejich rychlost. Kvůli novým pohonným jednotkám by byly ještě těžší. Nové vozy budou proto menší, užší, kratší i lehčí a tím i rychlejší a mrštnější. Budou moci bojovat i na takových úzkých tratích, jako je trať v Monaku. Změny se dotknou nejen vlastního šasi, kdy dojde ke zkrácení vozu o 20 centimetrů. Jedná se o zkrácení vzdálenosti mezi přední a zadní nápravou, délka křídel zůstane beze změny. Rovněž dojde k zúžení o 10 centimetrů a poklesu váhy z 800 na 768 kilogramů, což je rozdíl 32 kilogramů.

Menší a štíhlejší kola
Zeštíhlující kúru podstoupí i kola. Velikost ráfků zůstává 18 palců (46 centimetrů), pneumatiky však budou menší a lehčí. Zadní pneumatika se zúží o 30 milimetrů, přední o 25 milimetrů. Šířka následně klesne z 305 na 280 milimetrů. Zeštíhlující kúra bude pro pneumatiky přestavovat větší zátěž, klidná a čistá jízda bude proto klíčová. Měli bychom se také dočkat nových, funkčních mokrých pneumatik.
Zadní pneumatika se zúží z 405 na 375 milimetrů, tedy o 30 milimetrů. Podobně na tom bude také přední pneumatika, ta přijde o 25 milimetrů. Šířka tak klesne z 305 na 280 milimetrů. Vizuálně navíc zeštíhlí také přední křídlo, a to rovnou o 10 centimetrů.
Změna aerodynamiky
Tvar vozu, včetně zadního difuzoru se stane jednodušší. Systém DRS bude zcela nahrazen aktivní aerodynamikou. Na předním i zadním křídle přibudu aktivní klapky, které lze libovolně otvírat i zavírat. Oficiálně se tomu říká přepínání mezi módy X a Z. Mód Z je základní mód, kdy jsou křídla zavřená a vůz generuje přítlak, což se hodí v zatáčkách. Mód X naopak otevře křídla, čímž sníží přítlak i odpor vzduchu a zvýší maximální rychlost.
Jezdci je budou moci ovládat módy přímo z kokpitu. „U vozu 2026 umožníme jezdcům přepínat mezi režimy s vysokým přítlakem a nízkým odporem bez ohledu na rozestupy,“ sdělil šéf aerodynamiky FIA Jason Somerville.
Změna override režimu
Zatímco dosud override režim souvisel s aerodynamikou, nyní bude nově souviset s motorem. Bude se jednat o dočasné navýšení výkonu. „Pokud se před koncem kola dostanete do určité vzdálenosti od vozu před vámi, pak pro následující kolo dostanete možnost využít více elektrické energie než váš soupeř,“ vysvětlil technický šéf FIA pro monoposty Jan Monchaux.
Nahrazení systému MGU-H
Systém MGU-H, který využíval tepelnou energii výfukových plynů bude plně nahrazen systémem rekuperace kinetické energie. Díky tomu dojde k trojnásobnému zvýšení výkonu, ze 13O kW na 350 kW a současně se omezí spotřeba paliva ze 100 na 70 kilogramů za závod. Rovněž dojde k přechodu na 100% udržitelné palivo.
Nižší přítlak a vyšší akcelerace
Rovněž se omezí tvorba zvířeného vzduchu za vozem, čímž pomůže předjíždění. Odpor vzduchu má být omezen o 55 % a snížení přítlaku má být o 30 %. Nemalou roli bude hrát nová, plošší podlaha. Výsledkem bude velké omezení přísavného efektu, typického pro současné vozy F1.

První test za zavřenými dveřmi
Chystané monoposty jezdci testovali pouze na simulátorech. První test naostro proběhne bez účasti médií 26. až 30. ledna v Barceloně. Na první skutečné obrázky nových vozů si budeme muset počkat až do února, kdy se koná dvojce testů v Bahrajnu.
Stáj Red Bull odhalí nový monopost
Formulová stáj Red Bull Racing oznámila datum odhalení nového monopostu pro sezónu 2026. K němu má dojít 15. ledna v americkém Detroitu. Red Bull tak podruhé v historii představí svůj vůz nové generace v USA. Kromě jiného vzhledu představí také novou hybridní pohonnou jednotku.
Zdroj: f1sport.auto.cz, youtube.com, msmagazin.cz, tn.nova.cz

Sledovat v Google Zprávách