Můžete v prázdném MHD sednout na sedačku po seniory? Zkusili jsme to a revizor se nám zle pomstil
Většina z cestujících poněkud znejistí, spatří-li revizora v MHD. Nejčastějším důvodem je naše pochybnost, zda máme platnou „lítačku“, nabitý telefon či jsme nezapomněli zakoupit fyzickou jízdenku. Jedním z důvodů ale také může být využívání sedaček, které nám nejsou určeny.
Sedadla pro seniory
Mají právo využívat sedadla se známým označením přednostně senioři? To je palčivá otázka. Roli hraje samozřejmě primárně etiketa. Absolutní většina mladších zdravých lidí se automaticky čile zvedá, vidí-li přicházet k sedadlu staršího člověka, těhotnou ženu či spoluobčana s holemi. Ne vždy je ale tato dobře míněná zdvořilá aktivita vítána. Můžeme špatně odhadnout situaci a starší osoba se může cítit dotčena, že ji považujeme za někoho za zenitem. V absolutní většině případů je také toto gesto odmítáno s námitkou „jedu jen jednu stanici“, „než zase vstanu, to budu radši sedět“ a celá situace je tak spíše trapná a rozpačitá.

Takovéto chvíle mají řešení: ideální je, než čile vstaneme ze sedačky, se příchozí osoby zeptat, zda chce pustit sednout. Vyhneme se potom trapným diskusím a buď můžeme spokojeně stát s blaženým pocitem dobrého skutku, či případně dál neméně spokojeně sedět. Mnohokrát mohou mít samozřejmě také mladší cestující potřebu sedět: každý z nás může mít bolavý kotník, sklony k omdlévání nebo migrénu.
Důležité je uvědomit si, že nikdo z nás nemá povinnost neustále sledovat a monitorovat každého nového cestujícího a hodnotit, zda by si nechtěl sednout nebo ne. Mít zapnutá sluchátka a koukat do mobilu zatím trestné není a nikdo to nikomu nemůže zakazovat.
Co říká zákon
Sedadla označena symbolem pro invalidy, kočárky či seniory najdeme ve většině autobusů, trolejbusů, tramvají i v metru. Podle přepravních podmínek dopravních podniků mají osoby se sníženou schopností pohybu automaticky nárok na sedadlo pro ně určené a označené patřičným piktogramem. Tato sedadla by měla být v každém voze minimálně dvě. Pokud sedadlo obsadil jiný cestující, je podle přepravních podmínek povinen na vyžádání místo uvolnit. Pokud tak dotyčný neučiní, může být pokutován až do výše 2 500 Kč.

Podle řady diskusí nejen v Praze se můžeme ale setkat s nepříjemným či zlomyslným revizorem, který samozřejmě velmi dobře ví, na čí straně je pravda a zákon, ale může využívat svého postavení k nespravedlivému jednání. Někteří cestující se setkali s tím, že jim revizor nejen vyhuboval, ale následně demonstrativně dlouho kontroloval jízdenku či aplikaci, dokonce i doklady, aby tito nemohli vystoupit, kde původně zamýšleli. Případně mohli být vyloučeni z přepravy. Lidská zlomyslnost a omezenost bohužel nezná v tomto případě hranic.
Jak se zachovat
Naše rada se dá aplikovat pravděpodobně na všechny situace, kdy se dopustíme něčeho ne zcela správného: základem je zachovat klid a chovat se slušně. Agresivní chování, nadávky a křik nikdy nikomu nepomohly a celou situaci pravděpodobně jen zhorší. Ať už jsou neslušná slova mířena na ty zdvořilé z nás, neměli bychom si je brát osobně, neboť ve výsledku nesvědčí nic o nás. Zůstat v klidu, slušní a nebrat si nic osobně je základem spokojeného dne. Slušných lidí je totiž stále ještě nadprůměrná většina. A když vás někdo požádá o uvolnění vyhrazeného místa, neměl by být problém takové žádosti vyhovět.
Zdroj: medium.seznam.cz, odpovedi.cz

Sledovat v Google Zprávách