Trasa D: Kam povede nová linka? Aktuální fáze stavby a velký přehled omezení, která čekají Pražany v roce 2026
Praha staví novou linku metra a tentokrát nejde o drobný projekt. Metro D má propojit centrum s jižní částí města – od Pankráce přes Krč až po Písnici.
Jih Prahy tak konečně získá rychlé spojení do centra a uleví se i dnes přetížené lince C, kde ve špičce bývá doslova boj o místo. Nová linka ale nebude jen o rychlejší dopravě. Změní i plánování okolních čtvrtí a přivede do pražského metra technologii, jakou tu ještě nemáme – plně automatizované soupravy bez strojvedoucích.
Metropolitní plán s linkou D počítá naplno. Koridor je stabilizovaný, což mimo jiné znamená, že kolem budoucích stanic se už dnes připravují změny v území a nové zástavby.

Kudy se linka povede
V první fázi vznikne deset stanic na trase Náměstí Míru – Depo Písnice. Vypadá to následovně:
-
Náměstí Míru (přestup na A)
-
Náměstí Bratří Synků
-
Pankrác (přestup na C)
-
Olbrachtova
-
Nádraží Krč (vlaky linky Praha–Krč)
-
Nemocnice Krč
-
Nové Dvory
-
Libuš
-
Písnice
-
Depo Písnice
Libuš a Písnice budou navázané na budoucí tramvajovou trať Modřany – Libuš – Nové Dvory. Zejména Písnice se stane velkým přestupním bodem s terminálem autobusů a plánovaným parkovištěm P+R. Právě díky těmto dvěma stanicím bude možné zachytit dopravu z příměstských obcí ještě předtím, než se nahrne do centra.
Jak stavba postupuje a kdy se má otevřít
Stavba metra D je rozdělená na tři etapy.
1) Etapa I.D1: Pankrác – Olbrachtova – Krč – Nové Dvory
Tady jde o nejnáročnější část celé trasy. Úsek mezi Pankrácí D a Olbrachtovou (I.D1a) potrvá zhruba sedm a půl roku. Kromě dvou stanic vznikají také mezistaniční tunely, technologické chodby, přestupní spojka mezi linkou C a D a další zázemí. Na ni naváže jednodušší úsek směrem k Novým Dvorům, který má trvat asi pět let.
2) Etapa I.D2: Nové Dvory – Libuš – Písnice – Depo
Tady se počítá s tunely TBM a s hloubenými stanicemi. Pokud vše půjde hladce, zabere tato etapa přibližně čtyři roky.
3) Etapa I.D3: Náměstí Míru – Náměstí Bratří Synků
Poslední část doplní trasu směrem do centra. Kvůli husté zástavbě bude převážně ražená.
Termíny se v posledních letech posouvaly. Původní představa, že se první úsek otevře v roce 2029, už dávno neplatí. Reálně se mluví o tom, že Pankrác – Písnice bude hotové kolem 2032, Depo Písnice zhruba 2034 a prodloužení k Náměstí Míru kolem 2036.
Linka D bude plně automatizovaná. Soupravy budou řízeny pomocí moderního systému CBTC, což přinese kratší intervaly, vyšší bezpečnost i nižší provozní náklady. Na nástupištích se mají objevit bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi a každá stanice dostane vlastní výtvarný koncept.
Pankrác D bude vůbec první přestupní stanice ražená NRTM metodou a první jednolodní přestupní stanice v Praze. Olbrachtova se zase stane první dvojlodní raženou stanicí a zároveň první stanicí v oblouku.
Co se bude dít v roce 2026
V roce 2026 se cestující ještě nesvezou, ale stavba bude viditelná skoro na každém kroku. Probíhat budou ražby staničních tunelů, betonáže sekundárních ostění i práce na propojení s linkou C. Pankrác a Olbrachtova budou nadále obklopené stavební technikou, uzavírkami chodníků, zúženými jízdními pruhy a dočasnými přeložkami dopravy.
Dopravní podnik popisuje, že v Pankráci D i na Olbrachtově běží ražby podle harmonogramu, probíhá armování, betonování i pokládání hydroizolace. V příštích letech se tedy stavba rozhodně nezastaví.
Kromě stavebního ruchu zdržel projekt i výběr dodavatele velkého úseku směrem k Depu Písnice. ÚOHS několikrát zrušil výběr vítězné firmy, což posunulo celý harmonogram a zároveň zvedlo cenu projektu. Z původních 73 miliard se dostala přes 98 miliard, až na odhadovaných 120 miliard. A ani to nemusí být konečná.
Metropolitní plán navíc upozorňuje, že úspěch metra D bude záviset na jasných prioritách města a dlouhodobém financování. Současné debaty o tom, které projekty má Praha stavět dřív a které později, mohou rozhodnout o tom, zda se stavba bude dál natahovat.

Co z toho plyne pro Pražany
Rok 2026 ještě nebude o jízdě novým metrem, ale hlavně o stavbě. Pokud žijete v okolí Pankráce, Krče nebo Libuše, bude dobré počítat s dlouhodobými omezeními. Stavba ale postupuje a v dalších letech se celý jih města dočká úplně jiné dopravní situace. Kdo dnes tráví čas v kolonách nebo ve frontách na vstup do metra C, ten ocení, že čekání na linku D má smysl – i když je delší, než se původně slibovalo.
Zdroj: e15.cz, metro.cz, dopravacek.eu

Sledovat v Google Zprávách