ŘSD otevřelo nový městský obchvat na cestě do Prahy. Řidičům ušetří desítky minut v kolonách
Obec Žiželice v Ústeckém kraji se po dlouhých 40 letech čekání konečně dočkala obchvatu. Tři kilometry dlouhý úsek v pondělí slavnostně otevřeli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Obchvat výrazně zkrátí cestu mezi Žatcem a Mostem, řidiči ušetří desítky minut. Zlepší se také cesta do Prahy, obyvatelé všech obcí jižně od Žiželic se tudy snáze napojí na dálnici D7. Novou silnici se podařilo zprovoznit o dva měsíce dřív, než bylo v plánu. Stavba trvala přes tři roky.
O desítky minut se díky novému obchvatu Žiželic v Ústeckém kraji zkrátí cesta k dálnici D7, odkud se řidiči mohou vydat jak do Prahy, tak do německých Drážďan. Silnice I/27, na které leží, je navíc důležitým tahem z Plzně na Most a Ústí nad Labem. Součástí obchvatu je 380 metrů dlouhý most přes údolí potoku Hutná.
Rychlejší a bezpečnější jízda
Nahrazuje nebezpečný úsek, který doposud vedl přes obec. Stavba trvala přes tři roky, zajistily ji firmy Eurovia CZ, SMP a Silnice Group a po valorizaci vyšla na 950 milionů korun bez DPH. „Pro občany Žiželic i pro všechny řidiče, kteří po silnici I/27 jezdí, jde o velmi důležitý obchvat. Obec Žiželice byla dlouhodobě zatížená tranzitní dopravou — velkým provozem, hlukem, prašností. Díky obchvatu bude jízda mezi Žatcem a Mostem bezpečnější, řidiči se vyhnou nebezpečným sjezdům a zatáčkám. Zároveň se zkrátí jízdní doba a provoz na silnici I/27 bude plynulejší,“ řekl při otevření obchvatu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Přes Žiželice v minulosti projíždělo přes 8 000 aut denně, z toho bezmála 2 000 kamionů. Tranzitní doprava už se teď do obce vůbec nedostane. Most se tyčí přibližně 30 metrů nad údolím. Má dvoutrámovou ocelobetonovou spřaženou konstrukci s nosníkem o šesti polích. Zároveň díky němu zmizel nebezpečný železniční přejezd, křížení tratě Praha–Chomutov je nově mimoúrovňové.
Stoupací pruh a problémy se sesuvem půdy
Část obchvatu ve směru na Mostu je rozšířená o jeden jízdní pruh ve stoupání. Třípruhové uspořádání umožní bezpečně předjíždět pomalejší auta. Součástí obchvatu je rovněž chodník s podchodem, který se nachází u zastávky autobusu.
Stavba nebyla jednoduchá, úsek se totiž nachází v sesuvovém území. „Stavba měla z tohoto hlediska obrovské problémy. Svah nás po celou dobu zlobil, museli jsme ho zpevňovat. Byly tam dokonce posuny, ohrožovalo to kostelík,“ popsal Mátl. Silnice je proto opatřená čidly, která ji budou v tomto ohledu nepřetržitě monitorovat.

„Silnice I/27 mezi Mostem, Žatcem a směrem na Plzeň je velmi zatížená. Řidiči museli u Žiželic sjíždět do obce, a to ve velmi složitých podmínkách. Silnice vedla serpentinami, sjíždělo se do hlubokého údolí do Žiželic, pak se zase vyjíždělo nahoru. Je tam velmi silná kamionová doprava a všichni si dokážeme představit, jaké exhalace a jaký hluk to v obci vytvářelo. Přes údolí jsme postavili krásnou estakádu, takže doprava bude plynulá a bezpečná. Obchvat se stavěl metodou Design & Build (Navrhni a postav) a mostní estakáda, která vznikla, je velmi pěkná. Jsem na tu stavbu velmi hrdý,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Místní poděkovali štrúdlem
Metoda Design & Build znamená, že odpovědnost za projektovou dokumentaci nese zhotovitel, v tomto případě tedy tři již zmíněné stavební firmy. Objednatel, tedy ŘSD, ve svém zadání pouze stanovuje účel, rozsah, standardy a výkonová kritéria stavby.
Po obchvatu místní volali už za minulého režimu, dočkali se ho po více než 40 letech. Při pondělním otevření poděkovali stavařům domácím jablečným závinem. „Je to obrovská úleva od dopravy, která projížděla vesnicí, a můžeme ze statistiky říct, že to bylo kolem osmi tisíc vozidel denně,“ uvedla zastupitelka obce Lenka Mangová Mottlová.

Sledovat v Google Zprávách