Jak budou vypadat dopravní letadla budoucnosti? Aerodynamická placka, uvnitř luxusní boxy a kinosál
Zapomeňte na klasickou trubici s křídly. Letadla budoucnosti budou vypadat jako obří rejnok nebo placka. Koncept blended wing body slibuje o polovinu nižší spotřebu paliva a luxusní interiéry, o jakých se nám dnes může jen zdát. A nejde o sci-fi.

NASA ukázala cestu: X-48 otevře novou éru letectví
Tahle story začala už v 90. letech minulého století u McDonnell Douglas. Po fúzi s Boeingem v roce 1997 se k projektu přidala i NASA. Společně vytvořili experimentální letadlo X-48, které vypadalo jako malý rejnok s rozpětím křídel 6 metrů.
Program X-48 proběhl mezi lety 2007 až 2013 a zahrnoval celkem 122 testovacích letů. Díky nim inženýři zjistili, že koncept funguje a letadlo se ovládá bezpečně. Jenže Boeing tehdy zkoumal i reakce pasažérů na makety interiéru. A výsledek? Lidem se nelíbilo, že by seděli jako v divadle.
Projekt se tehdy zastavil, protože byl primárně určen pro vojenské využití jako tankovací letadla nebo transportéry. Ale technologie zůstala a dočkala se pokračování. A to mnohem zajímavějšího.

JetZero vrací BWB design zpátky na scénu
Kalifornská startupová firma založená v roce 2021 vzala koncept blended wing body a posunula ho na novou úroveň. Jejich model Z4 má pojmout 250 cestujících a doletět 9 000 kilometrů. Pro představu, z Prahy do New Yorku to 6 590 km.
Nejdůležitější ale je, že JetZero dostalo od amerických vzdušných sil kontrakt za 235 milionů dolarů na zrychlení vývoje. A velké aerolinky jako United Airlines a Delta Air Lines si objednaly stovky těchto strojů. United má smlouvu až na 200 kusů, Delta se podílí na návrhu interiéru.
První prototyp ve skutečné velikosti má vzlétnout v roce 2027, komerční provoz začne v roce 2030. To už je opravdu za rohem. V Severní Karolíně u Greensboro právě vzniká továrna, která bude měsíčně vyrábět až 20 letadel.
Ekonomika a ekologie
Nový tvar trupu údajně sníží spotřebu paliva o 30 až 50 procent oproti běžným letadlům stejné velikosti. To je obrovská úspora, která se promítne i do cen letenek.
Jak je to možné? Tvar placky má podstatně menší odpor vzduchu než klasická trubice. Navíc, motory umístěné nahoře na těle letadla místo pod křídly snižují hluk v kabině i při startu.
Z pohledu aerolinek to znamená nižší provozní náklady. Z pohledu planety pak menší uhlíkovou stopu. A nejlepší na tom je, že JetZero Z4 poletí na klasické letecké palivo, takže nevyžaduje žádné inovativní změny v tankování.
Pro srovnání: běžný dálkový let pro 250 lidí spotřebuje za hodinu letu zhruba 6 000 litrů paliva. S úsporou 40 procent by to bylo jen 3 600 litrů. Za desetihodinový let do USA je to rozdíl 24 tisíc litrů.
Interiér jako z jiné planety
Placatý tvar letadla umožňuje úplně jiné uspořádání kabiny. Místo jedné nebo dvou uliček bude k dispozici širší prostor, do kterého se vleze až 18 sedadel v jedné řadě. Je to jako divadelní hlediště nebo kinosál. Ekonomická třída bude mít větší prostor na nohy a širší sedadla. Business class může dostat soukromé boxy s dveřmi, vlastními toaletami a dokonce i sprchami. První třída pak celé apartmány s postelí, pracovním koutem a obývacím prostorem.
Delta Air Lines se právě teď stará o návrh interiéru a slibuje revoluci v komfortu. Žádné těsné řady sedadel, kde máte kolena v zádech. Místo toho navrhuje prostorné uspořádání, kde každý má dost místa. A díky tišším motorům nahoře na trupu bude lépe slyšet filmy a hudbu.
Další výhodou je, že okna nemusí být jen po stranách. Díky konstrukci může mít nový letoun okna i v horní části kabiny, což přinese víc světla a lepší výhled. Některé návrhy počítají dokonce s průhlednými sekcemi ve střeše.
Výzvy a realita
Samozřejmě to všechno zní báječně, ale pár problémů tu zůstává. Evakuace v případě nehody bude složitější, protože východy budou rozmístěné jinak než u klasických letadel. Cestující uprostřed kabiny to budou mít k východům dál.
Další věc je psychologická. Spousta lidí má ráda výhled z okna. Na druhou stranu, moderní displeje můžou ukázat výhled z kamer, takže každý bude mít vlastní virtuální okno.
Co se certifikace týče, JetZero spolupracuje přímo s americkým úřadem FAA a NASA. Bezpečnostní normy budou přísné, ale výrobce slibuje, že letadlo bude stejně bezpečné jako současné stroje. Vlastně možná i bezpečnější, protože celá konstrukce je odolnější.
A investice? Bavíme se o 4,7 miliardách dolarů a vytvoření 14 500 pracovních míst. To je vážná věc, ne jen pokusný projekt.
Zdroje: Wikipedie, NASA, JetZero

Sledovat v Google Zprávách