Dubajská vláda chce zavést létající bezpilotní taxíky, aby odlehčila přetíženým silnicím
Futuristický film Pátý element (1997) s Brucem Willisem se brzy může stát běžnou realitou.
Respektive jedna jeho součást, a to létající auta. Výrobci po celém světě totiž hledají cesty, jak vyřešit problém s dopravními zácpami, kterým čelí v podstatě všechna velká města. V roce 2024 se v Barceloně konal veletrh, kde americká společnost Joby Aviation a jihokorejský SK Telecom ukázaly světový unikát: létající taxíky. Jižní Korea dokonce plánuje zařadit tato přibližovadla do systému dopravy již příští rok.
Společnost Joby Aviation v nedávné době oznámila dodání svého prvního aerotaxi modelu S4 také do Spojených arabských emirátů, kde plánují se startem pravidelných letů pro cestující začít již v roce 2026. V Dubaji již dokonce proběhly první zkušební lety, zatím bez přítomnosti pasažérů.
Testování létajících taxíků probíhalo také v horké Kalifornii, aby vozidla plnila náročné pouštní podmínky Blízkého východu. Kabina i veškeré systémy jsou vybaveny klimatizací, aby provoz v těchto podmínkách probíhal bez jakéhokoli rizika.
Výrobce svůj vynález nazývá létající taxík s označením S4-SKT. Rozměry připomíná spíše malé letadlo. Celý stroj má dohromady šest rotorů, které jsou namířené při startu směrem vzhůru, a následně jsou přesměrovány dopředu. Na palubu se vejdou celkem čtyři pasažéři, sedadlo zcela vepředu je pro řidiče / pilota.
Maximální rychlost je působivá a neporovnatelná s klasickými taxíky, 322 km/h. Létající taxík je také až stokrát tišší, tudíž by nerušil v obytných zónách.
Meziměstská přeprava
Dopravu by tyto taxíky v budoucnu neměly zajišťovat jen ve větších městech, ale zároveň také mezi jednotlivými městy, pokud nejsou příliš daleko. Konkurovat klasickým letadlům ale zatím létající taxíky nechtějí. Také interiér „vozu“ je působivý: po vstupu do kabiny uvidí cestující displej se zobrazením města, kterým se prolétává. Bližší specifikace ohledně technických parametrů či nákladů na výrobu bohužel zatím tvůrci neprozradili.
Celý model je primárně určen pro krátké městské trasy, typicky pro cestu na letiště, a měl by obstát ve velmi zalidněných městech typu Dubaj. Výhodou je také bezemisní provoz a již zmíněný nízký hluk. Vrtule jsou napájeny čtyřmi bateriemi, což umožňuje plynulý přechod mezi vzletem a přistáním. Do budoucna se dokonce uvažuje o zcela autonomním provozu bez pilotů.
Nejodvážnější a nejblíže nakloněná tomuto řešení je již zmíněná Jižní Korea, jejíž vláda by ráda komerčně využila létající taxíky, a to ideálně v příštím roce. Celý proces zavádění samozřejmě předpokládá řadu schválení, včetně vybudování potřebné infrastruktury: bude potřeba vybavení typu heliport kvůli přistávání.
Zdroj: novinky.cz, aeroweb.cz

Sledovat v Google Zprávách