V zimě nepotřebujete drahé 4×4. Když to umíte, tak i s předokolkou vyjedete cokoliv
V posledních týdnech se na českých silnicích objevuje ledovka, měli jsme tu i sníh, a proto není tak překvapivé, že se každý musí snažit co nejvíce přizpůsobit svou jízdu daným podmínkám. Samozřejmě, majitelé čtyřkolek, aut s pohonem na všechna čtyři kola, to mají značně jednodušší. Co tedy doporučit těm, kteří vlastní auto pouze s náhonem na předek? Stačí dodržovat pár triků a i oni budou jezdit ve větším klidu.
V první chvíli, když vyjede předokolka na silnici, tak je nutné ji držet v zajetých kolejích. Zdá se to jako jednoduchý a ordinérní plán, ale je naprosto účinný. Náhon na předek totiž auto mnohem lépe udrží na silnici, když kola nejsou zabořená v čerstvém sněhu, kterému je tedy dobré se vyhnout. Auto se do něj velmi jednoduše zakousne.
Lehká noha a klidná ruka
Brzdy. To je kritický moment, který na sněhu řeší i čtyřkolky, takže je opravdu důležité se držet jasných zásad. Je třeba mít lehkou nohu, protože brzda musí být pomalá a rovnoměrná, čemuž pomáhá i ABS. Díky tomu se asi vyhnete zablokování kol, takže stačí jen držet stabilně pedál a vyhnout se prudkým brzdám. Lepší je tedy začít brzdit už ve větší dálce, což se vyplatí právě u příjezdu na semafory.

Stejný princip je i u akcelerace. Na sněhu se totiž kola velmi lehce protočí, ale jemné sešlapování plynu tomu zabrání. Když už k tomu dojde, tak stačí plyn uvolnit a začít znovu. Hlavně žádný stres. Na sněhu je dobré využít setrvačnosti vozu při rozjezdu nebo i při průjezdu zatáčkou. Rozhodně není dobré volit agresivní styl jízdy, prudké trhnutí volantem, ale jemně a klidně točit, což zaručí, že auto bude lépe držet směr. Určitě je v tomhle stavu dobré předvídat zatáčky, protože se vyplatí výrazně snížit rychlost, aby auto bylo stabilnější.
Zkušenější řidič může bruslit nebo pumpovat
Vidíte to 24 víkendů v roce u formule 1. Každý hned zahřívá pneumatiky, což je dobrá rada i pro řidiče předokolky. Na krátké rovince za použití plynu toho lze docílit. Když už se v zatáčce dostanete do smyku, tak stačí jen lehce ubrat plyn a volantem korigovat směr, což je úspěšnější než prudké brzdění. Velmi účinná je i technika kontroly prokluzu přední nápravy. Nejčastěji se to stává při jízdě do kopce, že kola jdou do prokluzu, protože je třeba použít více plynu. I na to je ale jednoduchý recept. Stačí pumpovat. Laicky řečeno jde o to, že stačí šlapat jemně na plyn, namísto plného plynu.

V kopci se vyplatí i využití nižšího převodu. To se vyplatí u předokolky speciálně při sjíždění ledových úseků. Když už se stane, že s vozem zapadnete, tak i tato zdánlivě bezvýchodná situace má řešení. Plán v tu chvíli zní. Mírně se pohupuje volantem za jemného pumpování plynu, což auto rozpohybuje dopředu a dozadu a díky manipulací s volantem se mění směr. Tento trik by měl absolutně stačit na uvolnění přední nápravy, takže není třeba volat o pomoc, ničit auto zbytečným náporem na plyn ani protáčet a ničit pneumatiky.

Sledovat v Google Zprávách