Tohle se dosud na STK přehlíželo, ale od Nového roku za to ponesete následky a domů s autem už nedojedete
Jestliže jezdíte na kolech a pneumatikách, které mají jiný rozměr, než je ten zapsaný v technickém průkazu, zaděláváte si na pořádný malér. A to nejenom na STK, kde doposud nad jinou velikostí obutí nebo ráfků přimhouřili oči, ale od roku 2026 už budou povinnost správných rozměrů tvrdě vymáhat. Navíc se vystavujete hrozbě pokuty od policie a pojišťovna vám v případě nehody pravděpodobně zkrátí plnění.
Ať už je za tím tuning, snaha ušetřit, anebo úplně jiný důvod, s jinými rozměry disků a pneumatik, než udává váš technický průkaz, už od příštího roku na technické kontrole nepochodíte. Pro úspěšné absolvování STK navíc nestačí, aby mělo kolo správnou velikost, musí být také homologované, tedy schválené pro provoz na vašem autě.
Technik to pozná na první pohled
Každé kolo má na vnitřní straně vyražené KBA číslo, díky kterému technik bez sebemenších pochyb pozná, zda mají ráfky zrovna pro vaše vozidlo homologaci. Pokud ne, kontrolou neprodejte, i když rozměry budu odpovídat zápisu v technickém průkazu. Pro úspěšné završení kontroly je nezbytné splnit obě dvě podmínky.

Homologace je podmínkou zejména kvůli bezpečnosti. Kdo jezdí na kolech určených pro jiná auta, než je to jeho, riskuje svůj život i životy všech dalších účastníků silničního provozu. Moderní motory jsou na rozměry pneumatik a ráfků citlivé. Jakákoliv změna může poškodit kontrolu tlaku nebo senzory ABS.
Pokuta i zákaz řízení
Tím ale problémy nekončí. Jízda na špatných kolech a pneumatikách zároveň znamená, že váš vůz není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. To už je vážnější dopravní přestupek, který vám policie rozhodně nepromine. Kromě přičtení 5 bodů vám ve správním řízení hrozí pokuta od 5 000 do 10 000 korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. Na místě vám navíc mohou policisté zmrazit technický průkaz.
„Policisté zabývající se kontrolou technického stavu jsou vyškoleni k provádění technické silniční kontroly a definování závad v technickém stavu vozidla. Za tímto účelem se účastní i specializačních školení. Nelze-li účelu technické silniční kontroly dosáhnout použitím prostředků nebo zařízení, které má policista k dispozici v místě kontroly, a jsou-li důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, lze technickou silniční kontrolu provést rovněž ve stanici technické kontroly,“ popsala popsala Hana Rubášová z policejního prezidia.

Hrozí vám problémy s pojišťovnou
Zády se k vám obrátí také pojišťovna. Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody a na autě budete mít kola nesprávných rozměrů, máte smůlu. Co se týče povinného ručení, pojišťovna za vás nezaplatí vůbec nic, v lepším případě vám vyplatí o desítky procent peněz méně. Nejinak tomu je u havarijního pojištění.
Způsob, jak jinou velikost legalizovat
Pokud po jiné velikosti pneumatik toužíte skutečně hodně, cesta k tomu mít je na autě legálně existuje. Není ale krátká a bude vyžadovat hodně trpělivosti. Podle zákona můžete na kola obout gumy jiných rozměrů, pokud si ho ho necháte v technickém průkazu přepsat.
Potřebovat budete typový list, který dokládá, že jsou vaše kola určená pro vaše auto. Dostanete ho k homologovaným ráfkům. Když si ho objednáte společně s koly, zaplatíte za něj zhruba stokorunu. Pokud už ale kola máte a typový list ne, připravte si několik tisíc. S typovým listem a odpovídajícími koly zajeďte na STK. S potvrzenými dokumenty z technické kontroly pak ještě musíte na dopravní inspektorát, kde vám změnu definitivně potvrdí a zapíší do technického průkazu.
Zdroje: auto-mania.cz

Sledovat v Google Zprávách