Tento návyk vás nic nestojí, ale autu prodlouží život o několik let. Při startování dělejte tuto jednoduchou věc
Každý, kdo má manuální převodovku, to zná. Levá noha na spojku, pravá na brzdu, otočit klíčkem nebo zmáčknout tlačítko. Je to automatika, kterou nás naučili v autoškole a děláme ji denně bez přemýšlení.
Jenže právě o tomhle zdánlivě banálním úkonu se vedou docela vášnivé spory. Na jedné straně stojí stará moudrost a hlavně bezpečnost. Na druhé pak technici, kteří varují před tichým poškozováním srdce motoru. Tak kde je pravda?
Proč nás to v autoškole učili?
Důvody byly vlastně dva. Ten první je čistě historický. Musíme se vrátit do éry starých škodovek, žigulíků a favoritů. Tyhle vozy měly slabé baterie, které v zimě sotva točily. A co hůř, převodový olej v mrazech ztuhl na konzistenci hustého medu. Když jste nechali zařazený neutrál, ale nestáli na spojce, startér musel protáčet nejen motor, ale i hřídele a kolečka v téhle ztuhlé lázni. Odpor byl obrovský a baterka to často prostě „nedala“.

Sešlápnutí spojky bylo geniální řešení. Fyzicky jste odpojili motor od převodovky. Startér najednou točil jen motorem, měl mnohem lehčí práci a auto chytlo. Tenhle důvod už dnes skoro neplatí, ale ten druhý je zatraceně důležitý i dnes, a to bezpečnost.
Představte si tu klasickou situaci: večer zaparkujete, zatáhnete ručku a „pro jistotu“ tam kopnete jedničku. Ráno přijdete rozespalí, myslíte na práci, zapomenete vyřadit a otočíte klíčkem.
Pokud nestojíte na spojce, auto sebou brutálně škubne. Můžete si odřít nárazník o zeď v garáži, ťuknout souseda, nebo v nejhorším případě srazit člověka, který zrovna prochází před autem. Sešlápnutá spojka je stoprocentní pojistka proti téhle lidské chybě.
Sešlápnutá spojka jako tichý nepřítel
Tak kde je tedy ten háček? Proč by to vůbec někdo zpochybňoval? Slovo si vzali technici a motoráři. Upozornili na malou, ale kriticky důležitou součástku, a to axiální ložiska klikové hřídele.
Co to je? Zjednodušeně řečeno, zatímco normální ložiska drží klikovku, aby se mohla točit, ta axiální jí brání v pohybu dopředu a dozadu. Vymezují její přesnou polohu v motoru.
A teď to přijde. Když sešlápnete spojku, celý ten mechanismus (přítlačný talíř) vyvine obrovskou sílu. A ta se přenese přes setrvačník přímo na klikovou hřídel a zatlačí na ni právě v tomhle podélném směru.
Problém nastává při studeném startu. Motor je studený, olej je zteklý dole ve vaně. Než olejové čerpadlo nasaje a vytvoří plný mazací tlak, trvá to pár vteřin. A právě v téhle chvíli, kdy motor ještě pořádně nemaže, tlačíte silou spojky na ta axiální ložiska.
Tenký olejový film se vytlačí a dochází ke kontaktu kov na kov. Je to mikroskopické opotřebení, ale když startujete desetitisíckrát za životnost auta, nasčítá se to.
Může se zvětšit takzvaná axiální vůle a oprava je pak noční můra – znamená rozebrání celého motoru, tedy generálku za desítky tisíc. Některé starší motory na to byly prý vyloženě náchylné, často se mluví o koncernových 1.8T nebo některých 1.4 TDI.
Moderní doba, moderní řešení
Tohle zní děsivě, že? Naštěstí pro většinu z nás je tahle debata už spíš akademická. Dnešní auta jsou totiž úplně jinde. Baterie mají obrovskou sílu, startéry jsou výkonné a moderní syntetické oleje v převodovce si i v mrazu udrží skvělou tekutost. Odpor převodovky na neutrál je pro moderní startér zanedbatelný. Technický důvod ze starých škodovek tedy kompletně padá.

A co ta ložiska? I na to výrobci mysleli. Schválně si to zkuste sami. Drtivá většina aut vyrobených po roce 2010 vás už bez sešlápnuté spojky startovat vůbec nenechá. Mají na pedálu bezpečnostní spínač. Automobilky tím daly jasně najevo, že bezpečnost je absolutní priorita. Upřednostnily ochranu před škubnutím auta nad teoretickým rizikem opotřebení ložisek.
Navíc nástup systémů Start-Stop, které motor vypínají na každé křižovatce, donutil inženýry navrhnout motory tak, aby startování se spojkou zvládly statisícekrát. Ta ložiska jsou dnes prostě odolnější a lépe mazaná.
Stisknout, nebo nestisknout?
Takže, jaký je finální verdikt? Odpověď je naprosto jednoduchá a jasná: vždy startujte se sešlápnutou spojkou. U nových aut vám stejně nic jiného nezbude, výrobce vás k tomu donutí. Ale i u staršího vozu, kde máte na výběr, je to ta nejrozumnější volba.
Tenhle návyk z autoškoly tak není žádný zastaralý přežitek. I v 21. století je to zlatý standard. Nic vás nestojí, ale chrání vás, vaše okolí a v konečném důsledku i vaši peněženku před katastrofálně drahou opravou. Je to jedna z nejlepších a nejjednodušších věcí, co pro své auto můžete každý den dělat.
Zdroje: nlc.hu, centrum.cz, autojournal.cz

Sledovat v Google Zprávách