Automechanik radí: Před zimou klimatizaci nevypínejte, ale přepněte do „zimního režimu“. Auto pak vytopí mnohem rychleji
Velká zima je nepříjemná, zvlášť při mrazivých nocích. Rána ve voze jsou pak stejně nepříjemná jako po přímém vedru v létě, kdy třeba nejde chytit rozpálený volant. Nicméně existují jisté vychytávky, které pomáhají auto rychle vytopit, a navíc teplo i dál ve voze udržet. Jedním z těch triků je použití klimatizace.
Někdo tomu říká zimní klimatizace, někdo topení, ale je jasné, že tlačítko „zimní klimatizace“ ve voze není. Jedná se o zjednodušený pojem, který poukazuje na správné nastavení topení a klimatizace v zimním období. Air-condition totiž ve voze nefunguje jen jako chlazení v letních měsících, ale také jde o odvlhčovací zařízení. Moderní vozy již tento jev řídí automaticky, takže nedochází k mlžení oken, rychleji se vytápí interiér, a navíc se chrání samotný klimatizační systém. Takže nejde o to klimatizaci vypnout nebo přepnout, ale o to používat ji chytře.
Vpusťte do vozu suchý vzduch
Co se tedy děje, když dojde k přepnutí na tzv. zimní režim. Klimatizace v tu chvíli odvádí vlhkost ze vzduchu a tento vysušený vzduch se pak mnohem rychleji ohřívá. Nezamlžují se okna a čistí se přední sklo. Proto se při odmrazování čelního skla automaticky zapíná i klimatizace. Není třeba mít strach o kompresor, protože ten si teplotu hlídá sám a v případě extrémních mrazů se klimatizace sama nezapne.

A jak potom nastavit zimní režim ve voze, kde se klima neřídí sama? Topení je dobré mít zapnuté normálně, aby ve voze nadále byla komfortní teplota. Společně s topením se pak zapíná i klimatizace. Důležité je mít cirkulaci přepnutou na venkovní přívod vzduchu a ne na recirkulaci. V tomto vnitřním okruhu se zadržuje vlhkost z dechu a oblečení, což vytváří rychlé zamlžení. Venkovní vzduch naproti tomu je sušší a klimatizace ho ještě více vysuší. Je také nutné zapnout ventilátory na vyšší výkon při studeném startu. A aby šlo o dlouhodobou pomoc, tak je dobré tohle opakovat zhruba jednou týdně po dobu 10 až 15 minut.
Nečinnost klimatizaci ničí
Díky této malé pomoci se velmi příjemně mění podmínky zimní jízdy. Interiér je vytopený rychleji, okna jsou okamžitě čistá a výhled je lepší, což značně zvyšuje bezpečnost při řízení. Jelikož navíc klimatizaci nenecháte po celý půl rok vypnutou, tak se výrazně snižuje riziko úniku chladiva. Nevytváří se plísně a s tím spojený zápach ve ventilaci. Automaticky se i snižuje riziko nepříjemných finančních výdajů na jaře za opravu klimatizace.

Nicméně, řidiči se následně ptají na nejrůznější otázky, které v sobě nesou obavy. Například jestli se tím nemůže zvýšit spotřeba benzínu, což logicky může, ale jde o pouhé desetiny litru. Kompresor se neničí, ale naopak by trpěl, kdyby byl dlouho v nečinnosti. U nových vozů se navíc tento jev děje automaticky, takže se evidentně není čeho obávat.
Proč se tedy používá termín „zimní režim“? Jedná se o způsob, jak si v autě zatopit, nadále využívat klimatizaci, která by při dlouhodobé nečinnosti mohla být poškozená. Je důležité pamatovat i na vnější cirkulaci, aby bylo možné vysoušet vzduch, který se rychleji ohřeje a v autě pak bude příjemné teplo.
Zdroje: BESIP

Sledovat v Google Zprávách