Rimac chce koupit automobilovou legendu Bugatti

Přidat na Seznam.cz

I když to zní neuvěřitelně, Goliáš automobilového trhu Volkswagen chce prodat svou nejprestižnější značku Davidovi – chorvatskému startupu Rimac Automobili.

Včera se na automobilových portálech objevila fáma tak neuvěřitelná, že je snadné ji ignorovat. Když však o tom píše Georg Kacher – jeden z nejlepších automobilových novinářů na světě, který vždy ví, co se děje, musí na tom být něco pravdy.

Zdá se, že vše nasvědčuje tomu, že jeden z největších automobilových koncernů na světě se chystá prodat slavného výrobce luxusních automobilů, značku Bugatti. Novým majitelem se stane údajně Rimac, mladý chorvatský podnikatel, který je architektem úspěchu stejnojmenné automobilky.

Mate Rimac má v současné době 32 let a je majoritním akcionářem (51%) společnosti, kterou vytvořil a která je rozdělena na dvě části. Jednou z nich je ruční výroba exkluzivních supersportů. Druhá – vývoj moderních technologií elektrických pohonů, které jsou budoucností automobilového průmyslu.

Foto: Rimac

Pokud prodej Bugatti projde, bude to známkou měnících se časů
Mnoho lidí o společnosti Rimac Automobili dosud neslyšelo, ale automobilové koncerny si před několika lety uvědomily, že chorvatský génius má mnohem pokročilejší řešení, než mohou sami vyvinout.

Proto investují do jeho startupu, jehož hodnota podle konzervativních odhadů již překročila půl miliardy liber. To je více než hodnocení současné hodnoty značky Bugatti, která by mohla mít také hodnotu 500 milionů Eur.

Jedním z prvních investorů bylo Porsche, které má v současné době 15,5 procenta akcií společnosti Rimac Automobili. Celou transakci chce koncern provést za pomoci německého výrobce sportovních vozů koncernu Volkswagen.

Zdá se, že správní rada koncernu Volkswagen již takové rozhodnutí učinila, stačí jen přesvědčit dozorčí radu, v níž mají dědicové Ferdinanda Piecha polovinu hlasů. Piech byl iniciátorem exkluzivních nákupů společnosti Volkswagen a nejlepším způsobem, jak dokončit prodej Bugatti, může být přesvědčit jeho potomky, že z dohody bude mít prospěch Porsche.

Podle údajného plánu má Rimac zaplatit za Bugatti akciemi její společnosti. V ideálním scénáři Porsche zvýší svůj podíl ve společnosti Rimac Automobili na 49%. Na rozdíl od zdání nejde o změnu vlastnictví pouze na papíře, ale o něco mnohem důležitějšího.

Prodej Bugatti. Jak je to možné a proč je to tak?
Pokud dohoda projde, Mate Rimac se stane vlastníkem Bugatti, aniž by ztratil kontrolu nad svou vlastní společností. Bude schopen integrovat vlastní řešení vyvinutá pro superauta s ušlechtilou historií francouzské značky.

Na druhou stranu Volkswagen získá téměř výlučný přístup k nejmodernějším technologiím v odvětví elektrických pohonů, které potřebuje zejména v boji proti společnosti Tesla, která slibuje ovládnutí evropského trhu. Na oplátku německá společnost ztratí svůj korunní klenot.

Pravděpodobným důvodem tohoto rozhodnutí je zoufalství z řízení, které může být ve větších potížích, než jaké přiznávají. Skandál „dieselgate“ společnosti Volkswagen hodně ublížil a nyní její generální ředitelé klopýtají v krocích vedoucích k elektrifikaci nabídky na trhu.

Problémy spojené s tržní premiérou modelu Volkswagen ID.3 a Golf mohou být větší, než se zdálo. Kvůli nim globální vedoucí prodeje a marketingu tohoto koncernu právě přišel o práci. Jurgena Stackmanna vystřídal 15. srpna 2020 generální ředitel Porsche Klaus Zellmer. Rozhodnutí bylo přijato bez jakéhokoli oznámení a provedeno s okamžitou platností.

Automobily pro obyčejné lidi jsou pro Volkswagen prioritou
To nemusí být poslední rezignace z vrcholového vedení týmu koncernu Volkswagen. Pokud Rimac s koupí Bugatti uspěje, přežití Stephana Winkelmanna, který stojí v čele exkluzivní značky, je velmi sporné.

Zatím nikdo z ústředí koncernu Volkswagen nebo Rimac Automobili nekomentoval šířené informace. Ale nejde jen o klepy. Bugatti může být první, ale ne poslední značkou čekající na prodej. Podobný osud může postihnout Lamborghini, Seat, Cupra, Italdesign, Bentley a Ducati.

Jakkoli to je šokující, je to pravděpodobné. Současný manažerský tým koncernu k nim není tak připoutaný jako Piech, který v minulosti vládl sám.