Green NCAP: Ekotest ukázal, že diesely mohou být čistší než hybridy

Přidat na Seznam.cz

Konsorcium Euro NCAP se rozhodlo rozšířit si pole působnosti. Kromě provádění nárazových testů se nyní zaměří i na měření environmentální zátěže automobilů. Výsledky prvních měření už máme k dispozici.

Evropská unie tlačí všechna odvětví ke snižování produkce emisí a k ochraně životního prostředí na všech frontách. Automobilový průmysl je pravděpodobně pod největším drobnohledem odborné i laické veřejnosti. Ruku k dílu se proto rozhodla přiložit i organizace Euro NCAP, kterou známe jako dlouholetou autoritu posuzující bezpečnost automobilů většinou prováděním crashtestů.

Do jejího portfolia však přibyla i oblast zjišťování ekologičnosti provozu motorových vozidel. Hned první kolo tzv. „Zelených NCAP“ testů porovnalo 24 automobilů různých kategorií. Testování bylo zaměřeno na množství vyprodukovaných skleníkových plynů a škodlivých částic a energetickou účinnost. Jde o první fázi testování, která se v budoucnu rozšíří o zohlednění emisní stopy při výrobě paliv a elektřiny a zohlední celý životní cyklus vozidel.

Premiérové ​​testování ekologičnosti se neslo v duchu rozmanitosti. Mezi 24 modely byly elektromobily, hybridy, malé benzinové auta, naftové sedany střední třídy, auta spalující CNG, benzinové a naftové SUV i dodávky. Tentokrát chyběly dobíjecí hybridy, ale těch se dočkáme už v druhém kole testů. Jak je u Euro NCAP zvykem, hodnocení je vyjádřeno hvězdami, přičemž maximem je zisk pěti hvězd.

Podle očekávání si plný počet hvězd připsali dva elektromobily, a to Hyundai Kona a Renault Zoe. Zajímavější však dopadlo srovnání benzínových hybridů Toyota C-HR a Honda CR-V. Zatímco Toyota získala 3,5 hvězdy Honda pouze 2,5. Rozdíl má na svědomí odlišná koncepce hybridního pohonu. Efektivnější pracuje systém Toyoty, který umožňuje spolupráci benzínového a elektrické motoru, zatímco v případě Hondy je zážehový agregát využíván převážně jako generátor elektrické energie. Toyota si polepšila i účinnějším filtrem pevných částic.

Lepší hodnocení jako hybridní Honda měli i benzínové modely Peugeot 208, Peugeot 2008, Renault Clio, Renault capture, Volkswagen Polo i naftový Mercedes-Benz třídy C 220d a Seat Ibiza spalující stlačený zemní plyn, které si připsali na konto zisk tří hvězd. Zbytek testovaných aut zaznamenal horší hodnocení hlavně pro vyšší hmotnost, horší aerodynamiku a vyšší výkon, protože jde hlavně o auta segmentů SUV a osobních dodávek.

Výsledky prvého kola ekotestov Green NCAP

ModelPalivoČistota vzduchuEnergetická účinnostSkleníkové plynyPočet hvězd
Hyundai Konaelektřina1010105
Renault ZOEelektřina1010105
Toyota C-HRhybrid66,95,43,5
Mercedes-Benz triedy Cnafta75,72,93
Peugeot 2008benzín5,35,84,83
Peugeot 208benzín4,76,25,13
Renault Capturbenzín5,15,34,73
Renault Cliobenzín4,66,953
Seat IbizaCNG6,75,74,53
Volkswagen Polobenzín6,36,24,93
BMW radu 3nafta6,260,62,5
Dacia Dusternafta5,15,12,82,5
Honda CR-Vhybrid5,34,24,12,5
Nissan Qashqaibenzín6,14,54,12,5
Peugeot 3008nafta4,35,32,82,5
Suzuki Vitarabenzín3,34,94,22,5
Volkswagen Passatnafta4,662,12,5
Audi A4CNG4,63,31,92
Jeep Renegadenafta4,94,70,82
Mazda CX-5benzín3,84,13,72
Kia Sportagenafta3,43,20,11,5
Mercedes-Benz triedy Vnafta7,21,201,5
Opel Zafira Lifenafta6,81,30,11,5
Volkswagen Transporternafta5,60,601,5