Zrušení normy Euro 7 způsobí, že Evropu zaplaví čínské elektromobily, varují ekologičtí aktivisté
Zrušení normy Euro 7 vyvolalo mezi odbornou veřejností velkou vlnu emocí. Zatímco jedna strana tleská výrobcům spalovacích motorů a jejich nevyužitému potenciálu, ekologičtí aktivisté důrazně varují, že nízké ekologické ambice nakonec Evropu zničí. Čína čeká za rohem a získá tak další náskok před EU.
Zmírnění připravované emisní normy Euro 7 vzbudilo na obou stranách tábora velké vášně. Zastánci spalovacích motorů si oddechli, i když je pravda, že tak pozdní zmírnění původních požadavků výrobcům automobilů příliš neuleví. Své vývojové a výrobní procesy plánují dlouho dopředu a často nejsou schopny reagovat na náhlé změny. Dobrým příkladem je již zmíněná Škoda Fabia Combi IV.

Ta byla původně plánována a údajně již téměř připravena, ale s příchodem normy Euro 7 se stala nerentabilním projektem, který automobilka preventivně utnula hned v zárodku. A rozhodně to nebyl jediný vůz, který se stal obětí očekávané normy Euro 7. Na druhé straně jsou ekologičtí aktivisté, kteří jsou ústupky EU zděšeni a vyjadřují velké znepokojení nad novými limity. Stejně reaguje i známá organizace Transport & Environment. Obviňuje EU z populismu a nepřijetí tvrdších opatření.
Čína nás brzy pohltí
Podíl čínských elektromobilů na celkovém prodeji elektromobilů v EU zatím není velký a v současnosti činí 5 %. Ačkoli se toto číslo nezdá být velké, dynamicky roste a analytici předpovídají, že do roku 2025 by se mohlo zvýšit na 18 %. Zpomalením vývoje a výroby elektromobilů evropskými výrobci by mohlo vést k tomu, že čínští výrobci v blízké budoucnosti pohltí velkou část evropského trhu s novými automobily.
„Evropské automobilky brzdí svou nabídku elektromobilů v době, kdy čínské a americké automobilky rychle uvádějí na trh nové modely. Pokud si chce Evropa udržet konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu, musí neprodleně zavést vlastní silnou průmyslovou politiku. Klima a pracovní místa v EU jsou vážně ohroženy,“ říká Julia Poliscan z organizace Transport & Environment v reakci na uvolnění normy Euro 7.

Organizátoři kampaně obviňují vedení EU, že ustoupilo tlaku výrobců automobilů a spalovacích motorů. Zmírnění tlaku na výrobce v oblasti emisí znamená prodloužení výroby spalovacích motorů a zároveň zmírnění regulačních pobídek. Podle aktivistů sice podíl elektrifikovaných vozů na celkových prodejích v Číně a USA roste (v Americe dokonce meziročně o 50 %), ale v Evropě klesl o 2 % (z 13 % na 11 %). Organizace Transport & Environment proto vyzývá EU, aby navzdory oznámenému záměru zpřísnit limity Euro 7 svůj záměr přehodnotila.
Zdroj: redakce, transportenviroment.org