Od 1. ledna 2026 už vozy F1 nepoznáte. Čeká je revoluční změna pohonu i aerodynamiky
Formule 1 se chystá na pořádnou revoluci, jaká tu nebyla minimálně deset let. Vozy zhubnout o 30 kilo a zúží se o deset centimetrů. Nové motory budou mít úplně jiný koncept, polovina výkonu bude ze spalování, polovina z elektřiny. DRS už neuvidíte, místo toho přichází aktivní aerodynamika. A poprvé po dlouhé době tady bude jedenáct týmů, ne jen deset. Bude to velké zamíchání kartami.

Pohon: Polovina spalovací, polovina elektřina
Největší změna se chystá pod kapotou. Současné motory mají spalovací V6 s výkonem kolem 550 kilowattů a elektromotor přidává jen 120 kilowattů. Od roku 2026 se ale proporce výrazně změní.
Spalovací šestiválec spadne na 400 kilowattů, zatímco elektromotor naopak poskočí na 350 kilowattů. To je skoro třikrát víc elektrického výkonu než teď. Celkově zůstane moc monopostu podobná, jen se změní způsob, jak se k ní dostane.
To má ale jeden háček. Baterie se bude muset během závodu dobíjet pomocí spalovacího motoru, což spolkne asi třetinu paliva z nádrže. Řidiči budou muset daleko víc myslet na energetický management. Nestačí jen mačkat plyn, musíte hlídat, kdy dobíjet a kdy využít plný výkon.
Nové pravidlo navíc nařizuje 100 procent udržitelné palivo. To znamená biopalivo vyrobené ze zbytků nebo odpadů, ne z ropy. Formule 1 tím sleduje cíl nulových emisí do roku 2030.

Aktivní aerodynamika a konec DRS
DRS mizí. Tohle výklopné zadní křídlo sloužilo k předjíždění, ale od roku 2026 ho nahradí aktivní aerodynamika. Ta bude fungovat automaticky během celého závodu.
Jak to funguje? Křídla se budou měnit podle situace. V zatáčkách se nastaví do režimu s vyšším přítlakem pro lepší stabilitu a rychlejší průjezd. Na rovinkách se přenastaví do režimu s minimálním odporem vzduchu pro vyšší maximální rychlost.
Jezdci navíc dostanou takzvané Manual Override Mode, zkráceně MOM. Je to vlastně boost tlačítko. Když budete mít na vůz před sebou ztrátu menší než sekundu, můžete si zmáčknout tlačítko a dostat dávku 350 kilowattů navíc. Funguje to podobně jako DRS, jen víc futuristicky.
Celkový přítlak klesne o 30 procent a odpor vzduchu dokonce o 55 procent. To by mělo znamenat méně závislosti na čistém vzduchu za předchůdcem. Dnes když jedete za jiným vozem, ztratíte spoustu přítlaku a hůř se zatáčí. Nová pravidla by to měla zlepšit.
Menší, lehčí a agilnější
Současné monoposty jsou obrovské. Váží přes 790 kilogramů a jsou dlouhé přes tři a půl metru. Od roku 2026 jdou na dietu.
Minimálka u hmotnosti bude 768 kilo, to je o třicet míň než dneska. Rozvor se zkrátí o dvacet centimetrů, takže bude mít 3400 milimetrů, a celková šířka klesne o deset centimetrů na 1900 milimetrů. Může to znít jako detaily, ale v praxi to znamená mnohem mrštnější auta.
Pneumatiky zůstanou 18palcové, ale zúží se. Přední o 25 milimetrů, zadní o 30 milimetrů. Pirelli tvrdí, že o moc přilnavosti tím nepřijdete.
Cílem je dostat se zpátky k autům, která jsou zábavná na řízení. Současné tanky váží tolik, že jezdci si stěžují na horší odezvu. Menší a lehčí vozy by měly být živější a předjíždění by mělo být snazší.
Proč ta velká revoluce?
FIA má pro změny několik důvodů. První je ekologie. Motosport potřebuje ukázat, že myslí na budoucnost. Udržitelné palivo a větší důraz na elektřinu jsou kroky správným směrem.
Druhý důvod je atraktivita. Poslední roky byly někdy nudné. Jeden tým dominoval a předjíždění bylo vzácné. Nová pravidla mají přinést víc soubojů kolo na kolo, jak to bylo za dob Senny nebo Laudy.
Třetí důvod je přilákání nových výrobců. Díky novým pravidlům přichází Audi s vlastním motorem, Ford spolupracuje s Red Bullem a Honda se vrací. Celkem bude šest dodavatelů pohonných jednotek, což je rekord.
A nově přibude i Cadillac jako jedenáctý tým. To znamená víc aut na startu a větší rozmanitost.
Co to znamená pro závody
Změna pravidel vždycky zamíchá startovní pole. V roce 2022 skončila dominance Mercedesu a začala vládnout éra Red Bullu. Teď se může stát totéž.
Některé týmy vsadí na agresivní vývoj a risknou radikální řešení. Jiné půjdou opatrně a postaví konzervativní vůz. Uvidíme až při prvních testech, kdo to trefil.
Jezdci budou muset změnit styl jízdy. Víc se soustředit na energetický management, naučit se pracovat s aktivní aerodynamikou a využívat boost v pravý moment. Nebude to jen o sešlápnutí plynu.
Pro fanoušky by to měla být dobrá zpráva. Menší vozy lépe předjíždějí, aktivní aerodynamika pomůže v soubojích a vyrovnanější startovní pole přinese napětí. Aspoň to všichni doufají. Formule 1 si může dovolit experiment, protože současná pravidla vyždímala týmy na maximum. Šance na změnu pořadí je teď největší a to je přesně to, co motosport potřebuje. Nikdo nechce další čtyři roky dominance jednoho týmu. Změny přicházejí v pravý čas.
Zdroje: autoforum.cz, Wikipedia, msmagazin.cz